Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om volgende hardware
Asus P5K-E Wifi/AP (bios 1102 28/07/2008)
Areca 1280ML (firmware1.45 14/03/2008)

M'n OS (WHS volledig geupdate) is geïnstalleerd op 4x Samsung spinpoint 640GB in raid 10. Dit is op de onboard ICH9R.
Dit geeft geen enkel probleem en ik heb ook geen problemen met het installeren van de 1280ML of het aansluiten van schijven op de Areca.

Echter wanneer ik een volume set aanmaak op de Areca dan verdwijnt in mijn bios van het moederbord de optie om vanaf de Intel raid op te starten. In beide de instellingen van de boot priority en wanneer ik bij het opstarten manueel boot device wil selecteren, verdwijnt de Intel raid en komt de Areca controller te staan.
Wanneer ik dan de Areca controller loskoppel en herstart komt de Intel raid er terug te staan en kan ik zonder problemen ervan opstarten. Als ik de schijven van de volume set loskoppel zie ook terug de Intel raid maar krijg ik uiteraard het alarm van de Areca.
Wanneer het systeem is opgestart kan ik zonder problemen volume sets aanmaken en data opzetten. Maar wanneer ik dan herstart lukt het natuurlijk niet meer om het OS vanop de ICH9R te starten.

Bij het zoeken ben ik enkel problemen tegengekomen waar de Areca voorrang krijgt op de Intel raid maar niet dat deze de Intel raid verbergt. Ik vind het ook bizar dat het probleem pas opduikt wanneer de Areca een actieve volume set heeft. Hopelijk kent iemand dit probleem want mijn gewoonlijk trucje om er eens over te slapen heeft niet geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 16:40
De schijven van de Intel controller komen ook niet tevoorschijn als je in je BIOS kijkt bij 'hard drives'? Soms is de bootvolgorde gescheiden van welke harde schijf dat je wil opstarten namelijk.

Probeer ook eens in de Areca config een ander SCSI ID te pakken voor je array (bijv. 0/10/1). Dit heeft bij mij bootproblemen verholpen met een Areca icm. onboard Intel controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Fauna schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 17:27:
De schijven van de Intel controller komen ook niet tevoorschijn als je in je BIOS kijkt bij 'hard drives'? Soms is de bootvolgorde gescheiden van welke harde schijf dat je wil opstarten namelijk.
Bij de meeste ASUS planken sowieso.
Daar is de bootvolgorde pas goed aan te geven als je eerst de bootable devices correct hebt staan.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Fauna schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 17:27:
Je bedoelt de manier in sommige BIOS waar je hard disk priority, dvd priority, nic priority, ... onafhankelijk instelt en vervolgens de boot priority van die categoriën? In dat geval is het op m'n moederbord nog de oude manier waarbij ik alle bootapparaten in één dialoog zie. edit: Een de Intel raid staat er natuurlijk niet tussen als optie.
Probeer ook eens in de Areca config een ander SCSI ID te pakken voor je array (bijv. 0/10/1). Dit heeft bij mij bootproblemen verholpen met een Areca icm. onboard Intel controller.
Ik heb de volume set proberen te initialiseren op 0/10/1 en ook eens op 0/15/5 maar geen succes. In m'n Bios bij het opstarten kwamen deze wel als 4/10/1 en de tweede keer als 4/15/5.
Overigens wanneer ik de ID op 0/0/0 laat staan bij het instellen van de volume set, maakte hij er reeds automatisch 4/10/1 van toen ik opstarte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
wellicht een beetje offtopic maar waarom zou je je boot-array niet gewoon op die 24-poorts areca hangen. Dat heb ik zelf ook gedaan en de ervaring is dat zelfs een raid0 array aanmerkelijk sneller is op die areca dan op de ICH9R. Bootarray ingesteld op 0/0/0 en data-array op 0/0/1. Heb deze setup zo al in meerdere borden gehad (waaronder ook de P5K-E wifi/ap) en dat werkte altijd prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hm ik had t al met mn onboard ULI en SIL3114.

maakte ik een raid array (ongeacht welk level ) dan was de sil3114 niet meer te gebruiken :(

met mn Dell PERC5/i kreeg ik ook het zelfde grapje. dan zijn de controllers ook niet gezamelijk in raid mode te draaien :?

met dirty tricks kan ik de ULI weer in windows aan de gang krijgen.. maar er vanaf booten kan ik wel vergeten

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dvl-2 schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 08:58:
wellicht een beetje offtopic maar waarom zou je je boot-array niet gewoon op die 24-poorts areca hangen.
Het is een kast voor 30schijven dus ik ben vastberaden die ook te kunnen installeren. En het is ook gemakkelijk om mijn dataschijven te kunnen verhuizen zonder aan een OS vast te zitten.
Ik ben dus niet alleen met dit vreemd probleem. Ik zal alvast doorgaan tot ik tenminste een oorzaak begrijp, een oplossing zou nog beter zijn.
Heb al een antwoord gekregen van "Kevin Wang" bij Areca support maar ik verwacht niet dat daar veel antwoorden uit zullen komen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2008 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 13:25:
[...]

Het is een kast voor 30schijven dus ik ben vastberaden die ook te kunnen installeren. En het is ook gemakkelijk om mijn dataschijven te kunnen verhuizen zonder aan een OS vast te zitten.

[...]

Ik ben dus niet alleen met dit vreemd probleem. Ik zal alvast doorgaan tot ik tenminste een oorzaak begrijp, een oplossing zou nog beter zijn.
Heb al een antwoord gekregen van "Kevin Wang" bij Areca support maar ik verwacht niet dat daar veel antwoorden uit zullen komen.
idd

zover ik het terug kon vinden lag de beperking in de BIOS van t board,
de BIOS van de ULI en de SIL3114 zitten dus in de zelfde chip afaik.

doordat er teweinig ruimte ontstond heb ik de ULI bios er maar uitgesloopt.. hierdoor werdt het mogelijk de ULI chip weer te gebruiken in Windows naast de SIL3114 of PERC 5/i

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
We zijn eruit. Asus support vroeg na enkele mailtjes heen en weer, om de IRQ van de Areca controller te melden. Ik had natuurlijk reeds gekeken en de Areca controller had IRQ16 en de ICH9R IRQ22.
Ik begon echter al mijn hardware een keer na te kijken en plots kwam ik op een van m'n Intel 1000GT NIC's die ook IRQ16 had.
NIC eruit en de pc startte mooi op vanop de Intel raid terwijl er een actieve volume set op de Areca controller was.

De ICH9R moet dus ergers in het gevecht gevallen zijn die tussen de Areca controller en de NIC aan de gang was.
Zeer vergeetachtig van mij om niet eens de kast leger te maken, dan had ik het ook kunnen ontdekken. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-08 10:43
Verwijderd schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 19:02:
We zijn eruit. Asus support vroeg na enkele mailtjes heen en weer, om de IRQ van de Areca controller te melden. Ik had natuurlijk reeds gekeken en de Areca controller had IRQ16 en de ICH9R IRQ22.
Ik begon echter al mijn hardware een keer na te kijken en plots kwam ik op een van m'n Intel 1000GT NIC's die ook IRQ16 had.
NIC eruit en de pc startte mooi op vanop de Intel raid terwijl er een actieve volume set op de Areca controller was.

De ICH9R moet dus ergers in het gevecht gevallen zijn die tussen de Areca controller en de NIC aan de gang was.
Zeer vergeetachtig van mij om niet eens de kast leger te maken, dan had ik het ook kunnen ontdekken. |:(
mooi dat het opgelost is, kort vraagje, welke kast gebruik je nu?
heb zelf de supermicro voor 24 hot swap, maar kom alweer ruimte te kort..

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De befaamde Lial Li 343B met 5x EX34NB en 2x de HDDkooien voor achterop te monteren. De fans van de EX34NB's heb ik wel onmiddelijk vervangen door Arctic 12025L's aangezien de kast anders niet slaapstil is. Zelfs voor een leefruimte vind ik de standaard fans te luid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Doe daar eens plaatjes van, ben erg benieuwd naar dit monster.. Kan via DM, maar ik denk dat er meer mensen zijn die dit graag willen zien ;)
Was getekend, een eigenaar van een bescheiden Areca 1220 :P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Pagina: 1