Toon posts:

UPU Snelheidsmetertje

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat gisteren lekker de 3 jaar oude PC lekker uit elkaat te slopen en ik ontdekte dat er zon 3 segment LED displaytje achter de stiker van Escom (ja, dat is al jaren weg) gemonteerd zat.

Ik denke: heeej das leuk!

Ik wil hem in me nieuwe PC zetten.

Iemand enig idee hoe ik dat aansluit?

De display is op de achterkant van een printje waar ook een chipje opzit en wat aansluitingen

pin 1 tm 12 =

+ Vcc
- ""
5 5 V
- turbo led
+ ""
- power led
+ ""
key ?????
in ?????
H ?????
S ????? met jumper verbonden aan l
L ????? ""

Ik wil weten wat de mogenlijkheden van dit dingetje zijn en of ik hem als temperatuur sensor kan laten werken.

Ik ben een electro wortel, dus je hoeft me in detai uit te gaan leggen wat een weerstandje ofzo is.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif hope dat er iemand is die er wat vanaf weet Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

• Roel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-08 07:47

Roel

screen -x addict

Z'n metertje is wel coel ja
Ik denk niet dat het snel gaat werken, dat moet op je moederbord zitten en ik denk niet dat je dat snel zult hebben.

Voor bv een paar hd's zou het wel makkelijk zijn

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

Verwijderd

Topicstarter
als ik weet hoe ik hem moet besturen kan ik hem wel neppen met een cirkwietje.
Bijvoorbeeld een pulsgenerator die gestuurd wordt met een temperatuur sensor.
En dat "neppert" cirquitje aan dat metertje.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Die dingen hebben alleen displays op de print zitten; om daar een indicator van te maken zul je ff uit moeten zoeken aan wlk pootje welk segment zit, en die moet je dan op een stuurschakeling aansluiten.

Dat je er een IC (waarschijnlijk een soort multiplex/buffer-geval o.i.d.) op hebt zitten, is niet handig; dat betekent dat hij op een alternatieve manier ingesteld wordt (de meesten hebben gewoon een jumpertje voor elk segment), en dan wordt het wat lastiger.

Verwijderd

Topicstarter
Aha.
ik had nou net geen zin om een A/D converter en een display driver in mekaar te zetten.

Dat heb ik al een keer gedaan en dat zuigt.
(veel te veel moeite, daar ben ik te lui voor)