Dual Gigabit lan --> single 2Gbit lan

Pagina: 1
Acties:

• Amrod
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-03 20:20
Ik heb een vraag die mij al een tijdje bezig houd, maar waar ik nog geen antwoord op heb gevonden.
Mijn moederbord(Maximus Formula) heeft 2 gigabit lan poorten. Is het nu mogelijk om deze 2 op de een of andere manier te combineren op een switch zodat ik er één virtuele poort van kan maken die mij een 2 gigabit verbinding verschaft? We hebben gewoon een gigabit swtich staan hier, en als ik simpelweg 2 kabels tussen mijn pc en die switch leg heb ik gewoon 2 lan verbindingen. En als ik dan data over het netwerk wil sturen kiest hij er één uit. Dan doet de andere dus niets.

Alle hulp is welkom. ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt kijken naar lanteaming. Ik weet dat het in theorie met Realteks mogelijk is (heb het 1 keer aan de praat gehad) en dan heb je een 2Gb verbinding als je 2x 1Gb teamt. Wat hij doet is een virtuele adapter aanmaken en deze verdeelt het verkeer over de 2 poorten.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

Gaat 'm überhaupt niet worden, je switch moet link aggregation ondersteunen.

Verder, waar ga je in vredesnaam >200MB/sec aan potentiële bandbreedte mee verstoken? :X

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:36

allure

Titaan fase 2/3

Ik denk dat je meer moet denken aan load-balancing.

Verwijderd

bij load balancing wordt dan alleen de binnenkomende load verdeeld.

je bottleneck is ten aller tijde je harde schijf, tenzij je een HBA aan een SAN hebt hangen maar dat lijkt me sterk.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2008 12:52 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat heet link aggregation, en je switch moet 't ondersteunen. Zoek op 802.3ad.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 12:52:
je bottleneck is ten aller tijde je harde schijf, tenzij je een HBA aan een SAN hebt hangen maar dat lijkt me sterk.
2Gb is maar 256MB/s max (en daar gaat nog flink wat vanaf, aan overhead e.d.). Dat trekt een beetje RAID array makkelijk tegenwoordig.

• Amrod
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-03 20:20
Mijn schijf gaat dit inderdaad wel trekken, 2 schijven in raid nul, en die zijn nu iig sneller dan dat mijn netwerk verbinding trekt. Ik zal eens even kijken of de switch het ondersteund of niet. bedankt voor de snelle reply's iig. :)

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

Als de switch unmanaged is, per definitie niet.

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-03 19:19
Er verschillende manieren om LACP te implementeren. De techniek wordt vaak genoemd onder 'link aggregation' of 'channel bonding', Cisco doet zijn eigen proprietary 802.3ad en noemt het Etherchannel . Zoals gezegd zal je switch dit moeten ondersteunen maar ook de gebruikte netwerkhardware en drivers aan de serverkant zullen het moeten ondersteunen. Er wordt een virtueel kanaal gemaakt waarbij 1 IP adres over meerder MAC adressen de switch binnenkomt, standaard levert dit natuurlijk problemen op. Deze techniek wordt niet alleen voor verhoogde bandbreedte ingezet maar ook voor het verkrijgen van redundante verbindingen.

Er zijn verschillende hashing methoden om te bepalen over welke fysieke netwerkverbinding een packet
je pc verlaat en ook weer terug komt. Ik heb gezien dat een aantal Linux implementaties 'round-robin balancing' kunnen doen maar omdat het niet te voorspellen is hoe de datastromen zullen lopen bij een round-robin implementatie wordt vaak gekozen tussen een aantal hashing methods die de gebruikte interface bepalen aan de hand van een hash over MAC en/of IP adres. Dit betekent dat 1 enkele TCP connectie of UDP datastroom altijd over 1 en dezelfde interface loopt. Bij 1-op-1 verkeer heb je hier dus niks aan.

Round-robin balancing wordt vaak vermeden omdat het moeilijk te troubleshooten is en sommige applicaties en/of servers hier niet mee om kunnen gaan. Round-robin balancing heeft vaak bij-effecten als out-of-order TCP segments, verhoogde hoeveelheid ACKs en TCP retransmissions.

Ik heb het nooit geprobeerd maar je kan het ook opzetten tussen 2 hosts en het gewoon uitproberen.

Als je achterliggende disk en bus architectuur de snelheid al kan leveren zal het nog een hele klus worden om via CIFS of NFS uberhaupt al single gigabit snelheden te halen. Voor thuis dus leuk om mee te experimenteren maar ik zie het nut er niet van in 8)

[ Voor 7% gewijzigd door Kokkers op 12-10-2008 13:45 ]

Pagina: 1