Toon posts:

Bundelen internetconnecties

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

ik heb een g5 met daarin 2 ethernetpoorten. Het toeval wil dat ik ook 2 internetverbindingen heb zijnde een kabel en een adsl verbinding

zijn deze te combineren via een mooi stukje software? en zoja, hoe heet dat stukje software dan :)

thnx!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:21

BCC

Simpelste wat je kan doen is protocollen routeren. Dus bijv. bittorrent over lijn 1 en http over lijn 2. Twee lijnen echt parallel gebruiken (trunken) kan hier niet, omdat ze bij twee verschillende providers uitkomen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-01 10:48
Dat is, zoals BCC al zegt, niet goed te combineren, doordat beide verbindingen ook een eigen IP-adres hebben. Hoe je per protocol kan kiezen welke verbinding je wilt gebruiken weet ik niet. Je zou één verbinding als hoofdverbinding moeten gebruiken door de default gatway zo in te stellen dat die verbinding gebruikt wordt.

Je zou dan wel bijvoorbeeld een enkele FTP-verbinding via je andere uplink kunnen laten lopen, door in je routing table voor het IP-adres waarnaar je FTP't een route in te stellen over die andere uplink.

Veel meer mogelijkheden zie ik er eigenlijk niet echt in. Wellicht is er linux-software beschikbaar voor deze functionaliteit, maar dan zou je er een aparte PC of router-met-linux tussen moeten zetten.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Wat je wil is eigenlijk gewoon Load Balancing. Je kunt daarmee vergeten dat je twee keer zo snel kunt internetten (je kunt één enkele download niet over twee verbindingen verdelen, net zoals je ook niet één thread over meerdere processoren kunt verdelen), maar zeker bij inherent multithreaded netwerkgebruik, zoals webbrowsen, kun je best wat winnen :)

Mac OS X is gelukkig voor jou gebaseerd op unix, dus daar zijn genoeg loadbalancing oplossingen voor :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Verwijderd schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 12:33:
zijn deze te combineren via een mooi stukje software? en zoja, hoe heet dat stukje software dan :)
Dat mooie stukje software heet Mac OS X. Standaard kan Mac OS X al meerdere ethernetpoorten combineren en een vorm van load balancing toepassen. Zie bijvoorbeeld Mac OS X 10.4 Help: Combining Ethernet ports, of als je Leopard hebt Mac OS X 10.5 Help: Combining Ethernet Ports.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-01 10:48
Helaas is link aggregation, zoals hierboven beschreven, niet wat je wilt. Dat is geschikt voor situaties waarin je je twee netwerkpoorten als 1 wilt gebruiken op je lokale netwerk, zodat je twee keer zo snel kan communiceren met andere lokale computers of je NAS. Je beide internetverbindingen hebben nu eenmaal ieder een eigen publiek IP-adres, waardoor je aan het combineren van je ethernet poorten niets hebt.

De load balancing waarover dawuss schrijft is op zich geschikt voor inderdaad multithreaded netwerkgebruik, waarbij je bijvoorbeeld een FTP-verbinding of misschien zelfs een torrent over de ene verbinding routeert, terwijl de rest van je verkeer over de andere verbinding loopt. Een kant-en-klare oplossing daarvoor ken ik niet, maar wellicht dat het toch bestaat.
Pagina: 1