Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hybride met lege accu

Pagina: 1
Acties:

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-11 14:14

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik rijd nu al een paar weken in mijn nieuwe Honda Civic IMA, tot volle tevredenheid. Ik vraag me alleen 1 ding af; aangezien deze auto een 120 volt systeem gebruikt, kan ik 'm vast niet starten met startkabels. Aanduwen kun je natuurlijk ook gevoegelijk vergeten, dus hoe start je een hybride auto waarvan de accu's leeg zijn geraakt?

Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat ik minutenlang plankgas rij, waardoor de electromotor maximaal moet bijdraaien, hetgeen ten koste gaat van de acculading. Op een gegeven moment zijn die dan toch leeg? Dan start de benzinemotor ook niet meer, aangezien die de elektromotor als startmotor gebruikt.

En in het verlengde daarvan; hoe voorkomt Honda dat de accu's leegraken? Zou er een safe mode inzitten?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 08:48

dodo79

witte dikke tonnie

zal de benzinemotor niet zijn eigen accu hebben zoals bij een normale wagen???

omdat het kan!

Verwijderd

Ik gok ook maar wat, maar het lijkt me dat wanneer je plankgas geeft de accu's meewerken tot je uitgeaccellereerd bent en puur op de motor verder gaat (ja je zou dan wat harder kunnen als de accu's nog meededen). En mochten ze toch vrolijk meedoen, dan denk ik dat ze wel ophouden voordat ze leeg zijn. En dat bovendien de accu's dan ook vrij hard opgeladen worden door de dynamo.

Zit ik in de buurt? :+

edit:
apart 12v systeem voor de accu en boordelektronica is natuurlijk wel veel logischer

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2008 12:32 ]

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ik weet niet hoe het bij die civic zit, maar in het algemeen krijgt de verbrandingsmotor zijn eigen 12v accu en startmotor bij hybrides.

• erikafoort
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik zou eigenlijk zeggen; kijk in het boekje ? Lijkt me stug dat dat er niet in staat.
maar ik gok op een aparte accu voor het benzine motortje.

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-11 11:05

Krentenbol

Prutz0r

Of open de motorkap. Als je twee accu's ziet, weet je het :)

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• dodo79

dodo79

witte dikke tonnie

TKing schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 12:32:
[...]

Of open de motorkap. Als je twee accu's ziet, weet je het :)
denk niet dat de accu's voor het elektrisch rijden onder de motorkap zitten.
Die zitten ergens in het chassis verstopt zover ik weet

omdat het kan!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-11 11:05

Krentenbol

Prutz0r

dodo79 schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 12:35:
[...]

Ook wel logisch eigenlijk. Maar goed, als je een 12Volt accu ziet, weet je al genoeg.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
dodo79 schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 12:35:
[...]

Ja, in de rugleuning van de achterbank.
Jazzle schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 12:29:
Ik weet niet hoe het bij die civic zit, maar in het algemeen krijgt de verbrandingsmotor zijn eigen 12v accu en startmotor bij hybrides.
Waarom zou ie die nodig hebben? Hij start prima op de reeds aanwezige elektromotor. En omdat die behoorlijk sterk is slaat de benzinemotor na 1 of 2 slagen al aan.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik zie op deze foto echter toch duidelijk een 12v accu :)

Afbeeldingslocatie: http://www.carmagazine.co.uk/upload/5666/images/ima_2_560px.jpg

Afbeeldingslocatie: http://images.motortrend.com/roadtests/hybrid/112_0604_08z_hybrid+2006_honda_civic_hybrid+engine_view.jpg

• dodo79

dodo79

witte dikke tonnie

hier wat meer info, van een prius dan wel, maar het zal elkaar niet heel veel uitmaken denk ik.
http://www.john2211.nl/Hybride_elektrisch.htm

omdat het kan!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
SeatRider schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 12:12:
Ik vraag me alleen 1 ding af; aangezien deze auto een 120 volt systeem gebruikt, kan ik 'm vast niet starten met startkabels.
Dat klopt maar die 120V komt dat door een (cyclo) convertor denk ik.
Aanduwen kun je natuurlijk ook gevoegelijk vergeten
sowieso niet wegens de CVT
dus hoe start je een hybride auto waarvan de accu's leeg zijn geraakt?
Door meer te rijden :+ Nee, de batterij bewaking zorgt ervoor dat de batterij niet 100% ontladen wordt.
Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat ik minutenlang plankgas rij, waardoor de electromotor maximaal moet bijdraaien, hetgeen ten koste gaat van de acculading. Op een gegeven moment zijn die dan toch leeg? Dan start de benzinemotor ook niet meer, aangezien die de elektromotor als startmotor gebruikt.
Je remt toch ook? Dan laadt de batterij zich op door energie recuperatie.
En in het verlengde daarvan; hoe voorkomt Honda dat de accu's leegraken? Zou er een safe mode inzitten?
Batterij bewaking dus.

Maar het opladen met een externe batterij oplader van zo'n hybride _kan_ idd een probleem opleveren. Je hebt altijd de quick and dirty oplaadmogelijkheid: opladen via de sigarettenaansteker (als je de wagen in kan) of via de kentekenverlichting (ja is grappig als je geen mechanisch slot hebt en de batterij is leeg :( .

[ Voor 7% gewijzigd door Chevy454 op 12-10-2008 13:32 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:00
Ik kan uit ervaring vertellen: zelfs wanneer het 120V systeem niet actief is (bijv. vanwege failback omdat de auto vindt dat er iets behoorlijk niet goed is, dan schakelt de Civic z'n electromotor uit en werkt ie alleen op de benzinemotor) kan je nog steeds starten (dat gaat wel een stuk 'lastiger' - en ook wegrijden gaat lastig, ik had echt het gevoel dat ie af ging slaan... stationair liep ie op 600-800 rpm).
Pagina: 1