Vergroten logical drive

Pagina: 1
Acties:

• Theske
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-05-2017
Goedemorgen,

Ongeveer een jaar geleden heb ik bij het aanmaken van een partitie voor Windows Vista blijkbaar niet goed nagedacht. Wanneer ik alle programma's en mijn documenten installeerde/lokaliseerde op een andere schijf/partitie, dan dacht ik aan 10GB voor Windows Vista Business Edition voldoende te hebben. Niet dus...

Ik heb nu al een tijdje een probleem met de schijfruimte. Verschillende keren heb ik gekeken hoe dit op te lossen is, helaas zonder resultaat. Ook de Google en GoT search gaven deze keer geen voldoening, dus vandaar dat ik heb besloten een topic te openen.

Situatie:
Schijf 1: 80 GB
Schijf 2: 320GB
Schijf 3: 320 GB

Schijf 1 & 3 hebben 1 partitie die de grootte heeft van de gehele schijf.

In dit geval gaat het om schijf 2 (overzicht vanuit Partition Magic):
PartitionTypeSize MBUsed MBStatusPri/Log
C:NTFS25.187,815.206,1ActivePrimary
*Extended280.055,0280.055,0NonePrimary
V:NTFS10.879,910.879,9NoneLogical
H:NTFS269.175,0269.175,0NoneLogical

Op de C:/ staat nog het oude Windows XP Pro
De * bevat de V:/ en de H:/
Op de V:/ staat Windows Vista Business Edition
Op de H:/ staat vanalles

Partition Magic geeft bij H:/ aan dat het Unused MB 0,0 is. Windows Explorer geeft aan dat er nog 16,2 GB vrij is. Het zelfde geldt voor de V:/, waarbij Windows Explorer zegt dat er 7.57 MB vrij is.

Het komt dus niet helemaal overeen met elkaar.....

Ook heb ik het met Computer Management geprobeerd, hier kan ik van de H: en V: slechts 54 MB af halen m.b.v. Shrink Volume. Wanneer ik 54 MB van de H: heb gehaald, kan ik ze helaas niet bij de V: zetten.

Verder: met Partition Magic heb ik de C: kunnen verkleinen. Vervolgens heb ik de * kunnen vergroten, waarna ik een nieuwe partitie kon aanmaken en dus niet de huidige partities op * kon vergroten....

Zelf vermoed ik dat het iets te maken heeft met de Logical partities, de primary partities kan ik wel wijzigen, de logical niet.

De vraag reeds dus: Op welke wijze kan ik de V: vergroten?

Ik hoop dat jullie voldoende informatie hebben en mij hiermee kunnen helpen.
Alvast hartelijke dank!

Thijs

Proud member of the Cosmic Cows

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:25
Als het gelukt is om de partities te verkleinen, zul je de beschikbare ruimte aangrenzend moeten hebben aan de partitie die je wil vergroten. H moet je dus helemaal naar rechts zetten, C helemaal naar links (wat wsl al het geval is), en daarna moet meteen de extended partitie beginnen. Dan kun je de V schijf gaan vergroten als het goed is. Voor het verplaatsen van de partities heb je wel een programma als Partition Magic nodig. De standaard Windows Schijfbeheer kan dat niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Fauna op 12-10-2008 12:36 ]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-02 14:53

Haan

dotnetter

Voor je met Partition Magic aan de slag gaat, maak absoluut een backup van bestanden die je niet kwijt wil, want er gaat nogal vaak iets mis met dat programma!

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Wat ook nog een optie is wanneer dit geschuif met partities niet werkt:

Met 'junction.exe' een hard link maken van de ene naar de andere partitie, zodat bijvoorbeeld v:\windows\installer verwijst naar H:\installer. Voordat je de link aanmaakt even de bestanden verplaatsen, link maken als v:\windows\installer leeg is en klaar :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Verwijderd

Vergeet zowel het schijfbeheer als Partition Magic liever. Vista schijfbeheer doet z'n werk vaak alleen naar behoren als je een hele reeks Vista services uitschakelt en dat is redelijk omvattend. Partition Magic is veel te vaak een probleemprogramma. Het is ook al lange tijd niet doorontwikkeld.

Download Gparted, brand het downloadbestand als ISO op CD en start daar je systeem mee op (dus je DVD/CD drive als eerste opstarter instellen in je BIOS). Met GP kun je helemaal buiten Windows om je schijfindeling wijzigen.

Voor alle herpartitioneringsoperaties geldt: vooraf je belangrijke data backuppen. Gaat het mis dan ben je meestal ALLES kwijt.

• Theske
Fauna schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 12:35:
Als het gelukt is om de partities te verkleinen, zul je de beschikbare ruimte aangrenzend moeten hebben aan de partitie die je wil vergroten. H moet je dus helemaal naar rechts zetten, C helemaal naar links (wat wsl al het geval is), en daarna moet meteen de extended partitie beginnen. Dan kun je de V schijf gaan vergroten als het goed is. Voor het verplaatsen van de partities heb je wel een programma als Partition Magic nodig. De standaard Windows Schijfbeheer kan dat niet.
Ik heb de C:/ kunnen verkleinen.
Wanneer ik de extended partitie vergroot, kan ik vervolgens NIET de V: vergroten. Waarschijnlijk omdat dit een Logical Partition is?

Ik zie dat ik de V: kan converten naar een Primary Partition, hij komt dan los van de extended te staan. Vervolgens kan ik de vrije ruimte (die vrij is gekomen vanuit de C:) gebruiken om de V: mee aan te vullen.

Voordat ik dit doe heb ik nog een vraag.
Kan ik 'zomaar' van een Logical een Primary partitie maken? Partition Magic gaf al wel aan dat het problemen kan geven bij Win 95/98, maar dat gebruik ik al lang niet meer. Geeft het verder geen (extra) problemen wanneer dit met een schijf gebeurd waar Vista op staat?

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:25
Ongeacht wat voor soort partitie het is, zou je deze gewoon moeten kunnen bewerken. Voer eens een uitgebreide schijfcontrole op de betreffende partitie. Wellicht dat deze dan wel vrijgegeven wordt.

Converteren naar primary kan ook, maar het is maar de vraag of je dan wel kan vergroten. Ik zou dus eerst bovenstaande proberen.

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:46
Probeer anders eens met GParted?

EDIT: Oei, echt eerst refreshen voor te antwoorden

[ Voor 45% gewijzigd door jeroenikke op 12-10-2008 23:18 . Reden: te laat ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Theske schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 13:21:
Voordat ik dit doe heb ik nog een vraag.
Kan ik 'zomaar' van een Logical een Primary partitie maken? Partition Magic gaf al wel aan dat het problemen kan geven bij Win 95/98, maar dat gebruik ik al lang niet meer. Geeft het verder geen (extra) problemen wanneer dit met een schijf gebeurd waar Vista op staat?
PM 8 is niet 100% compatible met de wijzigingen die in NTFS onder Vista zijn ingevoerd.
(Het had al problemen met XP SP2).

Dat ze het zo nadrukkelijk over win95/98 hebben is al een behoorlijke hint dat je hier met een verouderd programma zit opgescheept, want dat was in 2002 toen PM8 uit kwam nog een behoorlijk aandeel in de markt. Zes jaar later moet je hard zoeken naar een '98 install - een programma wat blijkens de waarschuwingen die OSsen nog als mainstream ziet mag je wat mij betreft gelijk vergeten als reële optie.

Het gebruik van PM is dus ook volledig op eigen risico, zeker bij behoorlijk linke operaties als het omzetten van een logisch station in een extended partition naar een primary partition.

Persoonlijk zou ik daar niet eens meer aan beginnen met die tool en eerst een Backup maken, en die na het leeggooien van je huidige partitie indeling (nogmaals: backup maken) terug zetten.
Als je Complete PC Backup kunt gebruiken daarvoor is dat een mogelijkheid, anders zul je moeten kiezen voor een werkende Imaging tool of voor een herinstallatie.

[ Voor 16% gewijzigd door alt-92 op 12-10-2008 18:45 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-02 08:05
Naast wat alt-92 zegt is ook GParted niet vrij van fouten met het shrinken of growen van een Vista-NTFS volume. Hoewel Vista-NTFS ondersteuning in GParted in bèta is en er vele gebruikers roepen dat het werkt heb ik laatst toch iemands Vista installatie om zeep geholpen (wil niet meer booten) met de laatste versie van GParted op dat moment.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Theske
Bedankt voor alle reacties.

Uiteindelijk heb ik het gewoon geprobeerd met GParted, dat ging allemaal goed! Partition Magic is inderdaad (nog) niet geschikt voor Vista, ik krijg ook steeds een melding wanneer ik het programma open.

Na het wijzigen van de partities wilde ik mijn pc weer opnieuw opstarten, na het inloggen ging het niet helemaal goed. Windows kon mijn profiel niet meer laden, waardoor er een tijdelijk profiel werd aangemaakt. Ook was de schijf letter / drive letter gewijzigd van V: naar O:.
Ik vermoedde dus dat de profielen nog gelinkt zijn naar de V: en hij ze via de O: dus niet kon vinden. Mbv de installatie cd heb ik geprobeerd dit weer goed te zetten. Helaas zonder succes. Ook in windows zelf, drive manager ofzo, kon het niet.

Uiteindelijk ben ik bij de onderstaande site uitgekomen, waarmee ik de drive letter mbv register wijzigingen weer goed kon zetten! Het heeft even een flinke tijd geduurd voordat ik het had gevonden, maar ik kan nu eindelijk weer normaal gebruik maken van mijn computer/Vista.

http://support.microsoft.com/kb/223188
Met behulp van deze link kan je ten alle tijden de drive letters van de schijven wijzigen, misschien handig voor andere mensen.

Pagina: 1