Goedemorgen,
Ongeveer een jaar geleden heb ik bij het aanmaken van een partitie voor Windows Vista blijkbaar niet goed nagedacht. Wanneer ik alle programma's en mijn documenten installeerde/lokaliseerde op een andere schijf/partitie, dan dacht ik aan 10GB voor Windows Vista Business Edition voldoende te hebben. Niet dus...
Ik heb nu al een tijdje een probleem met de schijfruimte. Verschillende keren heb ik gekeken hoe dit op te lossen is, helaas zonder resultaat. Ook de Google en GoT search gaven deze keer geen voldoening, dus vandaar dat ik heb besloten een topic te openen.
Situatie:
Schijf 1: 80 GB
Schijf 2: 320GB
Schijf 3: 320 GB
Schijf 1 & 3 hebben 1 partitie die de grootte heeft van de gehele schijf.
In dit geval gaat het om schijf 2 (overzicht vanuit Partition Magic):
Op de C:/ staat nog het oude Windows XP Pro
De * bevat de V:/ en de H:/
Op de V:/ staat Windows Vista Business Edition
Op de H:/ staat vanalles
Partition Magic geeft bij H:/ aan dat het Unused MB 0,0 is. Windows Explorer geeft aan dat er nog 16,2 GB vrij is. Het zelfde geldt voor de V:/, waarbij Windows Explorer zegt dat er 7.57 MB vrij is.
Het komt dus niet helemaal overeen met elkaar.....
Ook heb ik het met Computer Management geprobeerd, hier kan ik van de H: en V: slechts 54 MB af halen m.b.v. Shrink Volume. Wanneer ik 54 MB van de H: heb gehaald, kan ik ze helaas niet bij de V: zetten.
Verder: met Partition Magic heb ik de C: kunnen verkleinen. Vervolgens heb ik de * kunnen vergroten, waarna ik een nieuwe partitie kon aanmaken en dus niet de huidige partities op * kon vergroten....
Zelf vermoed ik dat het iets te maken heeft met de Logical partities, de primary partities kan ik wel wijzigen, de logical niet.
De vraag reeds dus: Op welke wijze kan ik de V: vergroten?
Ik hoop dat jullie voldoende informatie hebben en mij hiermee kunnen helpen.
Alvast hartelijke dank!
Thijs
Ongeveer een jaar geleden heb ik bij het aanmaken van een partitie voor Windows Vista blijkbaar niet goed nagedacht. Wanneer ik alle programma's en mijn documenten installeerde/lokaliseerde op een andere schijf/partitie, dan dacht ik aan 10GB voor Windows Vista Business Edition voldoende te hebben. Niet dus...
Ik heb nu al een tijdje een probleem met de schijfruimte. Verschillende keren heb ik gekeken hoe dit op te lossen is, helaas zonder resultaat. Ook de Google en GoT search gaven deze keer geen voldoening, dus vandaar dat ik heb besloten een topic te openen.
Situatie:
Schijf 1: 80 GB
Schijf 2: 320GB
Schijf 3: 320 GB
Schijf 1 & 3 hebben 1 partitie die de grootte heeft van de gehele schijf.
In dit geval gaat het om schijf 2 (overzicht vanuit Partition Magic):
| Partition | Type | Size MB | Used MB | Status | Pri/Log |
| C: | NTFS | 25.187,8 | 15.206,1 | Active | Primary |
| * | Extended | 280.055,0 | 280.055,0 | None | Primary |
| V: | NTFS | 10.879,9 | 10.879,9 | None | Logical |
| H: | NTFS | 269.175,0 | 269.175,0 | None | Logical |
Op de C:/ staat nog het oude Windows XP Pro
De * bevat de V:/ en de H:/
Op de V:/ staat Windows Vista Business Edition
Op de H:/ staat vanalles
Partition Magic geeft bij H:/ aan dat het Unused MB 0,0 is. Windows Explorer geeft aan dat er nog 16,2 GB vrij is. Het zelfde geldt voor de V:/, waarbij Windows Explorer zegt dat er 7.57 MB vrij is.
Het komt dus niet helemaal overeen met elkaar.....
Ook heb ik het met Computer Management geprobeerd, hier kan ik van de H: en V: slechts 54 MB af halen m.b.v. Shrink Volume. Wanneer ik 54 MB van de H: heb gehaald, kan ik ze helaas niet bij de V: zetten.
Verder: met Partition Magic heb ik de C: kunnen verkleinen. Vervolgens heb ik de * kunnen vergroten, waarna ik een nieuwe partitie kon aanmaken en dus niet de huidige partities op * kon vergroten....
Zelf vermoed ik dat het iets te maken heeft met de Logical partities, de primary partities kan ik wel wijzigen, de logical niet.
De vraag reeds dus: Op welke wijze kan ik de V: vergroten?
Ik hoop dat jullie voldoende informatie hebben en mij hiermee kunnen helpen.
Alvast hartelijke dank!
Thijs
Proud member of the Cosmic Cows