Processor overleden na aansluiten ext. hdd?

Pagina: 1
Acties:
  • 566 views

• vegetoot
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-05 10:58
Hallo allemaal,

Ik zit met een probleempje. Toen ik mijn ext. hdd (LaCie 320GB, 3,5") aansloot op mijn computer, gaf 'ie de geest. Toen ik de volgende morgen (ik wilde toch bijna gaan slapen) mijn computer aan probeerde te zetten, brandde de lichtjes (led in voeding, fans en powerled) een kleine 10 seconden, voor zeweer uitgingen. Voor ik het vergeet, het gaat om:

X2 5600+
M2N SLI Deluxe
ASUS 8600 GTS
2x1 GB Corsair 6400 cl5
WD 80GB Sata harde schijf
500W voeding (ik meen Cooler Master, of was 't nou zalman?)
Geheel heeft altijd goed in de wind gehangen.

Ik heb vervolgens de bak opengemaakt, en één voor één wat onderdelen eruit gehaald om te kijken of 'ie dan wel aanging. Booten deed 'ie in z'n geheel niet. DIMMs verwijderd, toen viel de pc ook uit na ca 5 a 10 seconden, zonder piepjes of wat dan ook. Hetzelfde gold voor de harde schijven, fancontroller, videokaart en combinaties daarvan. Pas toen ik de processor eraf haalde, bleef de pc aanstaan (zonder door te starten uiteraard). Ik heb in een overenthousiaste bui een x2 4850e besteld, maar bedacht me dat het misschien net zo goed aan het moederbord kan liggen. Omdat ik in het opstarten/blijvenhangen-topicgeval verder geen duidelijke aanwijzingen vinden kon om die twee (zonder andere componenten) afzonderlijk van elkaar te testen, vroeg ik me af of er nog tweakers zijn die hun licht hier over willen laten schijnen :) .

Verwijderd

bij mij op school hebben we vaak als een pc niet meer opstart dat de voeding kapot is, dan branden de lampjes wel maar doet deze verder niks. gaan de koelers draaien? of hoor je de hd?

• vegetoot
De HD spint op, lampjes en fans (7 stuks, incl cpu en graka fan) beginnen te draaien. Omdat 'ie zonder processor ermee nokt, maar zonder gewoon aan blijft staan ,dacht ik dat de voeding nog wel heel zou zijn.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 22:15
Ik heb iets dergelijks gehad en toen was het ook de voeding. Kan je die niet testen met een oude pc?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• vegetoot
Checking now, ik merk dat ik erg in 1 richting zit te denken. Over een kwartiertje is m'n broeder van de enige andere aanwezige ATX-voeding hebbende pc af. *will let know shortly*

Bedankt voor jullie meedenken en hulp =].

• vegetoot
Shit... 20 pins voeding. Ik voel me net een foptweaker, ik heb geen 20>24pins verloopstukje liggen thuis (na grote weggooi/opruimactie). De processor die ik besteld heb ga ik dan maar gewoon proberen, mocht dat niet werken, dan neem ik m'n andere computer (in m'n kamer elders) mee... Als er verder nog iemand ideeën heeft, hou ik me aanbevolen.

Verwijderd

vegetoot schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 22:53:
Shit... 20 pins voeding. Ik voel me net een foptweaker, ik heb geen 20>24pins verloopstukje liggen thuis (na grote weggooi/opruimactie). De processor die ik besteld heb ga ik dan maar gewoon proberen, mocht dat niet werken, dan neem ik m'n andere computer (in m'n kamer elders) mee... Als er verder nog iemand ideeën heeft, hou ik me aanbevolen.
20pins voedingen kun je gemakkelijk op een 24pins mobo aansluiten. wel even de andere "hardware" ontkoppelen zoals een dvdbrander, hdd, enz :)
met 20 pins krijg je nu eenmaal niet zoveel stroom, maar het werkt wel!

• vegetoot
*probeert weer* :P

• vegetoot
Geprobeerd, problem persists. Ik heb 'm aangezet met:

processor(koeler), moederbord, bootdisk en videokaart aangesloten --> stopte na ca 5 seconden
processor(koeler), moederbord, bootdisk aangesloten --> idem

Volgende keer edit-knop, sorry.

[ Voor 7% gewijzigd door vegetoot op 11-10-2008 23:07 ]

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Niemand, maar dan ook niemand die de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter even noemt, dus bij deze.

Ga daar mee aan de slag, en kijk hoe ver je komt ;)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• vegetoot
Omdat ik in het opstarten/blijvenhangen-topicgeval verder geen duidelijke aanwijzingen vinden kon om die twee (zonder andere componenten) afzonderlijk van elkaar te testen, vroeg ik me af of er nog tweakers zijn die hun licht hier over willen laten schijnen :) .
Omdat 't een paar dagen terug was dat ik die gechecked heb (voor het bestellen van de nieuwe processor), was de naam me even ontschoten.

[ Voor 6% gewijzigd door vegetoot op 11-10-2008 23:33 . Reden: Onvriendelijke opmerking verwijderd. ]

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Bij dit soort problemen is het bijna altijd het moederbord. Processoren gaan zo zelden stuk. In mijn hele looptijd op de technische dienst een aantal defecte processoren gehad maar dat staat misschien wel tot een factor 500 van defecte moederborden. ZOnder goede testcomponenten is het altijd aankloten. Het kan natuurlijk van alles zijn. Maar het laatste waar je aan moet denken is de processor.

[ Voor 23% gewijzigd door _AuToMaTiC_ op 11-10-2008 23:23 ]

• vegetoot
Dan hebben we binnenkort een 4850 of een 5600 in de aanbieding :P.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je hebt al heel wat geprobeerd uit de troubleshooter, maar zoals daar ook naar wordt verwezen is het handig om alle onderdelen gewoon goed te testen. Een moederbord kun je in de regel niet testen zonder cpu en een cpu is niet te testen zonder een moederbord.

Test dit dus eerst even, anders heeft dit topic weinig zin. Mensen kunnen wel vanalles gaan roepen, maar zonder testen is niets zeker. Mocht je na de test nog steeds tegen problemen aanlopen mag je natuurlijk een nieuw topic openen, maar vermeldt daarin dan wel precies wat de resultaten zijn van de troubleshooter :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.