Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

0 ohm weerstand, waarom & hoe?

Pagina: 1
Acties:

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-11 19:57
ik was zojuist op samenkopen.net aan het kijken voor leuke dingetjes zoals led's, IC's en andere dingen.
nu kwam ik 0 ohm weerstanden tegen, en meteen kwam bij mij de vraag op "waarom?" en "hoe?"

dus, waarom zou je een 0 ohm weerstand maken? en hoe kan iets geen weerstand hebben?

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:29

mace

Sapere Aude

Mja, het is natuurlijk niet echt 0 ohm. Maar het wordt vooral gebruikt als jumperdraad bij SMD borden. Een playstation 2 bijvoorbeeld zit er vol mee. (Weet ik nog uit mijn ombouwdagen).

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Het is niet precies 0 ohm, maar het komt er wel in de buurt.

En waarom? Nou... sommige mensen vinden een weerstand er mooier uit zien dan een draadje ;)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Een weerstand van 0 ohm kan natuurlijk niet, die dingen zijn intern gewoon met koper of een andere goede geleider doorverbonden.

Die weerstanden worden gebruikt als brug, omdat een bestukkingsmachine slecht overweg kan met een stukje draad.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
bobo1on1 schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 18:54:
Een weerstand van 0 ohm kan natuurlijk niet
Wellus. Alleen niet bij normale temperaturen...

En ik zie wel genoeg redenen om een 0 ohms weerstand te maken (die ook werkt bij wat meer gangbare temps)
Wolfboy schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 18:53:
En waarom? Nou... sommige mensen vinden een weerstand er mooier uit zien dan een draadje ;)
Hmm, waarom zit de playstation er dan vol mee? Lijkt me niet dat de makers ervan het verwijderen van de casing willen promoten... (en als je meer jumpers dan overige componenten gebruikt lijkt me dat je dat je eerder iets aan je ontwerp kunt verbeteren dan het door 0 ohms weerstanden proberen te verbergen.

[ Voor 66% gewijzigd door disheaver op 11-10-2008 19:02 ]

Verwijderd

Wolfboy schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 18:53:
Het is niet precies 0 ohm, maar het komt er wel in de buurt.

Ik dacht precies hetzelfde :) totdat ik jouw topic las en het is waar. het staat wat duurder en deftiger want veel electronica op een print zegt de normale mens dat het wel complex en lux moet zijn en ik denk net andersom. Des te meer componenten des de eerder er iets faalt, owh,,,

• bobo1on1
Als zo'n ding in de fabriek wordt gemaakt is een 0 ohm smd weerstand aanzienlijk goedkoper dan een draadje hoor.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

Verwijderd

disheaver schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 18:57:
[...]

Wellus. Alleen niet bij normale temperaturen...

En ik zie wel genoeg redenen om een 0 ohms weerstand te maken (die ook werkt bij wat meer gangbare temps)

[...]

Hmm, waarom zit de playstation er dan vol mee? Lijkt me niet dat de makers ervan het verwijderen van de casing willen promoten... (en als je meer jumpers dan overige componenten gebruikt lijkt me dat je dat je eerder iets aan je ontwerp kunt verbeteren dan het door 0 ohms weerstanden proberen te verbergen.
*Zeker Chinese vinding :X

Klopt ook en zoiets heet in de natuurkunde; supergeleiding (Wiki, your best friends soul)
bobo1on1 schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 19:03:
Als zo'n ding in de fabriek wordt gemaakt is een 0 ohm smd weerstand aanzienlijk goedkoper dan een draadje hoor.
Inhoudelijk lezen is een vak apart, maar geeft niet.

Juist marketing bedoel ik ermee. Heel veel van die bruggetjes maken het wel een deftig geheel terwijl het geen moer voorsteld. De draad loopt dwars door de weerstand heen. Was het niet iets van:
Zij Bracht Rozen Op Gerrit's Graf Bij Vies Grauw Weer :o

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2008 19:07 ]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:05

Onbekend

...

bobo1on1 schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 19:03:
Klopt. Een standaard smd pick&place machine plaatst al snel 14.000 tot 16.000 componenten per uur. Ongeveer 4 componenten per seconde.
Het plaatsen van onderdelen met pootjes gaat een stuk langzamer. Dat wordt nog regelmatig met de hand gedaan.
Je begrijpt dus wel dat het plaatsen van een 0 ohm weerstandje sneller is dan het plaatsen van een draadbrug.
bobo1on1 schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 18:54:
Een weerstand van 0 ohm kan natuurlijk niet, die dingen zijn intern gewoon met koper of een andere goede geleider doorverbonden.
Wist je dat je ze verschillende vermogens verkrijgbaar zijn. Ik heb ze zelfs gezien voor 5W. :)

[ Voor 22% gewijzigd door Onbekend op 11-10-2008 19:11 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Zie het als een extra layer bij een printplaat. Maar dan met slechts enkele stukjes printspoor, net voldoende om een ander spoortje te kruisen.

-edit-
Niet naar het toilet gaan met een reply open. Grote kans op spuit-11'en :+

[ Voor 23% gewijzigd door Resistor op 11-10-2008 19:12 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• bobo1on1
En jij denkt dat ze er zich om zullen bekommeren of hun print er wel "complex" genoeg uitziet? Het enige wat ze interesseert is wat het kost om zo'n print te maken en te bestukken.

• oddish2211
  • Laatst online: 16-11 19:57
het is dus gewoon een draadbrug, gemaakt omdat machines sneller componenten vastmaken dan een stukje draad. ik weet genoeg, bedankt!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.firstelectronicsaz.com/images/Universal-Axial-Sequencer.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.alibaba.com/photo/11046967/Universal_6295_Dual_Head_Link_Inserter.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.aesrv.com/images/aes5.jpg

Voral leuk als hij een onderdeel overslaat en de operator zit te slapen.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Alsof een operator dat ziet met 4 componenten per seconde...

Verwijderd

Megamind schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 21:20:
Alsof een operator dat ziet met 4 componenten per seconde...
Snel genoeg om in te grijpen voordat de rest van de run de mist in gaat of vrolijk doorgaan. Dat betreft een hoop scrap zien passeren. Geen aql voor nodig.

• Carstijn
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:44
Een mooie door denker voor dit onderwerp:

Wat is 1% van 0 ohm?

Ik zou toch niet weten hoe je dat moet zien.... 0 ohm weerstandjes worden zo toch wel verkocht.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:53
Carstijn schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 22:26:
Een mooie door denker voor dit onderwerp:

Wat is 1% van 0 ohm?

Ik zou toch niet weten hoe je dat moet zien.... 0 ohm weerstandjes worden zo toch wel verkocht.
Dat valt wel mee. Meestal vind je specs als maximaal 50 miliohm, of maximaal 5 ampere. Tolerantie op een 0 ohm weerstand is natuurlijk vrij zinloos.

• Onbekend

Onbekend

...

Ik heb hier twee scherpere foto's van een smt assemblage straat. (SMD = Surface Mounted Device, SMT = Surface Mounted Technology)

Afbeeldingslocatie: http://img339.imageshack.us/img339/504/20071025201212ut1.th.jpg. . Afbeeldingslocatie: http://img339.imageshack.us/img339/18/smd2lv6.th.jpg
Klik voor een groter formaat. Klik voor een groter formaat.

De eerste foto geeft een assemblage straat weer.
Er staan meerdere machines op een rij met een lopende band eronder.
Voordat een lege PCB (Printed Circuit Board), een printplaat dus, de eerste machine in gaat, krijgt deze op de plaatsen waar de componenten komen soldeerpasta op de soldeereilanden.
Elke machine zet volgens een bepaald patroon de componenten op de juiste plaatsen. Meestal is elke machine ingericht voor een speciale taak. De een doet bijvoorbeeld de grote componenten zoals grote FPGA's en microcontrollers, de tweede doet bijvoorbeeld de zware componenten zoals filters e.d. en de derde de eenvoudige componenten zoals weerstanden en condensatoren.

Tussen elke machine staan er een paar printen in de wacht voor de volgende machine. Deze tussenliggende banden (of liften waarin tientalen PCB's opgeslagen worden) dienen als buffer voor als er een machine hapert. Op deze banden worden door de operators tussentijdse controles gepleegd zodat ze bij problemen snel kunnen ingrijpen.

Na dit proces gaan de PCB's op een lopende band een oven in waarin de soldeerpasta smelt en de componenten uiteindelijk vast komen te zitten.

De tweede foto geeft het binnenste van de machine weer.
Dit is een kleinere machine met maar (zoals ik het snel zie) 2 koppen. De machines die 14.000 tot 16.000 componenten per uur plaatsen hebben 8 koppen zodat ze 8 componenten tegelijk kunnen plaatsen. De machines controleren de positie van de componenten met een fotocamera en met een laserstraal. Hierdoor kunnen ze componenten afkeuren en stoppen de machines als een rol componenten leeg is. Anders moet daarna alle ontbrekende componenten met de hand geplaatst worden. :)

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
jeronimo schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 22:35:
[...]
Tolerantie op een 0 ohm weerstand is natuurlijk vrij zinloos.
Hoezo is dat zinloos, misschien in % uitgedrukt wel, maar als ik zeg dat de weerstand 0Ω +0.05Ω -0Ω is, is dat dan zinloos?

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:53
[b][message=30876760,noline]kluyze schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 00:06
Hoezo is dat zinloos, misschien in % uitgedrukt wel, maar als ik zeg dat de weerstand 0Ω +0.05Ω -0Ω is, is dat dan zinloos?
Nee, dan ben je nauwkeurig.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

disheaver schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 18:57:
In het geval van de playstation is het iets anders, bij SMD componenten is het simpelweg eenvoudiger om weerstanden te plaatsen aangezien die een standaard vorm hebben en dus door een machine geplaatst kunnen worden.

Ik had het over de losse "0" ohm weerstanden, die gevallen heb ik een jaar of 5-10 geleden eens langs zien komen in de Conrad catalogus. En daar stond letterlijk bij dat het was voor mensen die losse draadbruggen niet mooi vonden ;)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Onbekend

Onbekend

...

Wolfboy schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 01:49:
Ik had het over de losse "0" ohm weerstanden, die gevallen heb ik een jaar of 5-10 geleden eens langs zien komen in de Conrad catalogus. En daar stond letterlijk bij dat het was voor mensen die losse draadbruggen niet mooi vonden ;)
Bij printplaten waarbij de bovenkant elektrisch geleidend is, kan je niet zomaar een draadbrug neerzetten omdat je dan kortsluitingen kan krijgen. Hiervoor is eigenlijk de 0-ohm-weerstand gemaakt. Door de isolatie kan hij geen kortsluiting maken met de printsporen daaronder.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-11 20:27

Super_ik

haklust!

0 ohm worden heel veel gebruikt om bepaalde dingen in het circuit aan of uit te kunnen zetten voor een bepaalde serie, je hebt dan maar 1 variant PCB ipv bijvoorbeeld 2.

Ook worden ze veel in clock lijnen toegepast, om makkelijk een andere serie weerstand te kunnen plaatsen, mocht dat nodig zijn

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

Onbekend schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 19:08:
[...]

Klopt. Een standaard smd pick&place machine plaatst al snel 14.000 tot 16.000 componenten per uur. Ongeveer 4 componenten per seconde.
Het plaatsen van onderdelen met pootjes gaat een stuk langzamer. Dat wordt nog regelmatig met de hand gedaan.
Je begrijpt dus wel dat het plaatsen van een 0 ohm weerstandje sneller is dan het plaatsen van een draadbrug.

[...]

Wist je dat je ze verschillende vermogens verkrijgbaar zijn. Ik heb ze zelfs gezien voor 5W. :)
Ik vind het een erg goedkope uitvinding. Het misleid mensen zoals ik die wel wat verstand hebben van prints. De weerstand moet dan een zwarte ring hebben en geen witte!

Een beetje netjes je print uitwerken en het kan met 30% minder componenten en daarbij staat het ook een stuk netter, Ik als consument wil daar graag 30 cent extra voor betalen.
Print tekenen stelt niets voor als het voor miljoenen verkoop is :/

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2008 12:07 ]

• mux
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

In de elektronica is het meestal zo dat less is more, maar dat is geen absolute regel. Ik vind het bijzonder fijn als een fabrikant wat debuglijntjes en ontkoppelonderdeeltjes erbij plaatst zonder dat ze absoluut nodig zijn, want dat verbetert resp. serviceability en integriteit van de print. Niemand gebruikt de twi op een genesis monitorcontroller, maar ik kan er toch mooi m'n eigen opstartscherm mee in m'n tft programmeren met nauwelijks soldeerwerk. Zelfde geldt dus ook voor 'jumper'-0-ohmweerstanden, altijd fijn om wat extra instelmogelijkheden e.d. te hebben.

En het argument dat al vaker is langsgekomen: het is goedkoper om één print te ontwerpen en vaak te bouwen voor meerdere toepassingen dan om aparte printjes te ontwerpen. Niet zozeer omdat de printkosten zelf zo hoog zijn, maar omdat er ook nog iets omheen moet (kastje, elektra, through-holecomponenten, etc.) wat het erg compliceert als je dat voor elk marginaal verschillend product (bijv marketing: product placement, een product met opzet slechter maken zodat je het goedkoper kunt plaatsen in de markt).

Zo blijft elektronica echt leuk voor de EL-tweakers :)

• Onbekend

Onbekend

...

Verwijderd schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 12:06:
Een beetje netjes je print uitwerken en het kan met 30% minder componenten en daarbij staat het ook een stuk netter, Ik als consument wil daar graag 30 cent extra voor betalen.
Print tekenen stelt niets voor als het voor miljoenen verkoop is :/
Meestal wordt onder druk een print getekend en wordt alles maar eventjes snel erop gezet.
De gebruikers zien toch niets van die print. Als de buitenkant er maar mooi uit ziet is het goed.

Pagina: 1