Toon posts:

RAID0 - WinXP setup error

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben ten einde raad met dit probleem. Het zit zo:

Ik krijg m'n winxp niet geinstalleerd op een raid-0 array, namelijk 3xHitachi 160 GB SATAII hd's op een GigaByte-P35-DS4 bordje (southbridge: ICH9R), om de volgende reden: ik krijg altijd dezelfde foutmelding in windows setup:

"this disk does not contain a Windows compatible partition" (in het scherm waar je de paritie kunt kiezen)

Ik gebruik WinXp x64 sp1 met de drivers van de intel ICH9R Chipset geslipstreamd met nLite.

Uiteraard heb ik de 3 HD's op de Intel Sata poorten aangesloten (de 6 oranje sata poorten), niet op de Gigabyte chip (2 paarse sata poorten) wat overigens een jMicron chip is.
Linkje

Deze heb ik ook met de Intel Matrix Storage Utility geconfigureerd als een RAID-0 volume, en in de BIOS raid aangezet.
Het rare is dat Windows Setup de ongepartitioneerde raid schijf wel ziet maar er geen partitie op aan kan maken.

Hetgeen wat ik al geprobeerd heb

*Met een Acronis boot cd (Disk Director) handmatig een Primaire NTFS partitie aangemaakt.
*Een andere XP x64 geprobeerd met nLite.
*Windows Xp x86 geprobeerd met SP2 en de Intel Drivers.
*2 GB ram uit de pc gehaald (normaal 4 GB).
*Raid1 geprobeerd, ook geen success.

Hetgeen wat ik nog niet geprobeerd heb
*Ik heb eraan gedacht om het via de gigabyte chip te proberen maar dan kan ik maar 2 HD's gebruiken voor de raid-array en heb ik 1 voor niks hier liggen. Dat is dus ook niet echt een oplossing.
*Aangezien ik nog een PCIe 4x slot over heb een sata/raid kaartje kopen maar als het probleem zich blijft voordoen zit ik met 3 hardeschijven en een kaartje en tegen die tijd kan ik de hardeschijven al niet meer terugsturen.

Ik weet nu niet meer wat ik moet doen na een paar uur zoekwerk (google+tweakers), CD-RWtjes liggen fikken en hopelijk wat logisch denkwerk.
Ik moet zeggen dat ik hier wat nuttige topics heb kunnen vinden maar helaas heb ik daar nog geen oplossing uit kunnen halen, vandaar dit topic.

Ik hoop dat iemand mij wat suggesties kan geven!

-Randy

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-02 16:28

itarix

404 soul not found

Heb je bij het aanmaken van de Nlite cd aangegeven dat het om textmode drivers gaan?

probeer het anders met een diskette met drivers.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik mis even waar je bepaalde drivers vandaan hebt maar ik had ongeveer hetzelfde probleem met Server 2008 op ICH9R (RAID5). Mijn oplossing was de volgende:

- gebruik een standaard installatie-CD; dus niks geslipstreamed.
- gebruik de Preinstall-drivers (F6 tijdens setup) van de Intel-site en niet van je moederbord.

Hierna zonder problemen kunnen installeren en later onder Windows de resterende drivers geinstalleerd. Nou schop ik misschien mensen tegen de schenen maar was het niet zo dat XP64 zo ongeveer het meest instabiele Microsoft-OS was voor 64bit? Kan me herinneren dat er vanaf dag 1 problemen waren met allerlei drivers en overige dingen.

Je kan het allicht even testen door een evaluatie-versie x64 van Server2003/2008 bij Microsoft te downloaden en kijken of dat wel werkt; heb je ook meteen een indicatie of de drivers die je hebt wel correct zijn.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
@itarix: jep ik heb deze als text modus toegevoegd, niet als PnP.

@MAX3400: Ik was vergeten erbij te vermelden dat ik helaas geen floppy heb, dat is ondertussen al zo verouderd dat ik het ook niet kan lenen van bekenden aangezien die er ook geen meer hebben, ik kan wel een floppy gaan bestellen maar juist daarom gaf ik de voorkeur aan nLite, aangezien ik op die manier ook eens zo'n probleem op heb kunnen lossen bij een laptop.

Over Xp 64: deze draai ik nu ongeveer 1.5 jaar en ben er sinds die tijd zeer tevreden over. Betere performance en drivers was in het begin een probleem maar dat heb ik even goed uitgezocht vantevoren en je hebt je drivers toch wel gevonden uiteindelijk. Ook 32-bit programma's/games lopen probleemloos.

Dat laatste is een goed idee, dat zal ik vandaag nog even proberen.

De drivers heb ik zowel van de GigaByte site als de Intel site gehaald (waren precies dezelfde trouwens).

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:49
Ik heb zelf sinds vandaag een raid 0 setup met 4 F1 spinpoints (HD322HJ), geinstalleerd op Windows XP x64, waarbij de installatie was aangepast met nLite. Dus daar kan het probleem zeker niet bij liggen. Ik had in het begin een soort gelijk probleem, met 2 schijven. Hoewel ik niet precies weet wat ik heb gedaan, lijkt het met de boot file te maken te hebben. Heb je alleen die 3 schijven en zijn ze alle 3 100% leeg?

Verwijderd

Topicstarter
Bedoel je de boot sector van de raid array?
Wat voor chipset zat op je mobo ?

Het lijkt mij ook niet dat het aan nLite ligt, omdat windows setup hem ook inlaad dat kon ik even snel zien.

Heb in totaal 8 schijven waarvan 5 data schijven zijn (sata) en 3 identieke schijven voor de raid array. Die 3 schijven waren helemaal leeg aangezien ze ook nieuw zijn.

Ik heb het toch eens met de gigabyte controller gedaan en hierbij pakt windows setup hem wel! heb nu de nLite xp 64 draaien zonder problemen. Het nadeel is, is dat ik nu alleen max 2 schijven in raid kan zetten omdat het gigabyte chipje maar 2 sata poorten heeft.

Ik kan dus aannemen dat het niet aan de intel-controller ligt, omdat de gigabyte chip als een PCIe-interface onboard aan de intel ICH9R hangt.

Ik ben bang dat als enigste oplossing rest ik een aparte raid controller moet kopen en die in de vrije PCIe x4 slot zet..

Verwijderd

Beste tweaker,

Ik heb hetzelfde probleem als jij namelijk de boot error.
Ik heb 2 samsung 1TB schijven draaiende in raid 0.
Moederbord is een msi x48c. ICHCR 9.
Ik heb ook met nlite die drivers geinstalleerd voor winxp64.

Ik dacht dat in het begin xp64 instabiel was maar nu niet meer? (zeker niet in vergelijking met vista64)
Het heeft bij mij dikke 2 maanden gewerkt die schijven, maar op een zeker moment kreeg ik de boot error.
Eerst in windows zelf door intel matrix storagemanager. Daarna bij het booten.

Ik ben nu aant het kijken of het aan de schijven ligt, namelijk of een vand een schijven kapot is.
Door ze zelfstandig te laten draaien.

Het enige wat ik mij kan indenken is dat ik de verkeerd driver heb genomen maar, dan zou het bij begin toch al niet moeten doen lijkt mij?

In iedergeval mocht jij of andere een oplossing hiervoor hebben laat het me graag even weten:D
zou erg op prijs gesteld worden,
groet
Pagina: 1