Toon posts:

E6600 overclock

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu al een tijdje bezig met overclocken.
Ik heb de volgende setup:
E6600 @3150mhz
Kingston HyperX 2gb @ 350mhz 5-5-5-15
Asus P5B Deluxe
SCYTHE INFINITY

Ik draai nu Orthos en voorlopig lijkt mijn pc stabiel te zijn. Ik heb mijn Vcore in het Bios op 1.3000V gezet, wat in CPU-Z als 1,240V wordt gezien. (beetje hoge Vdroop is het niet?)

Aan alle andere voltages heb ik niet gezeten, PCI-Ex enzo op de juiste waardes.

Mijn temperaturen zijn nu als volgt:

Idle: (ongeveer)
CPU= 32-35 graden
C1=29-31 graden
C2=24-27 graden

Load: (op moment van typen)
CPU= 52 graden
C1=48 graden
C2=46 graden

Mijn vraag dus:
Hoe gaat het tot nu toe? Ik draai nu dus op 3150Mhz, denken jullie dat met mijn temps de 3600 te halen is?
Vcore verlagen gaat niet, als ik een stapje lager ga geeft Orthos een error. Wat ik eigenlijk belangrijk vindt, is hoe warm mag mijn E6600 Load worden? Ik bedoel, een processor draait eigenlijk nooit 100% load, dus 60 graden maximaal ofzo?

Als ik er achter ben wat de max van mijn processor is, ga ik een kijkje nemen naar mijn geheugen timings, en dan wellicht naar mn GPU (8800GTX stock atm)

Ik hoop dat jullie mij een handje kunnen helpen :)

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
onder full load is 65 het max. volgens intel. let ook op dat je geen idiote voltages gaat draaien :)

Verwijderd

Topicstarter
1.5Vcore is ongeveer de max dacht ik. Voorlopig lijkt mijn Vcore me prima ;)

Edit: iemand?

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2008 17:37 ]

• glangeveld
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-01 22:45
met een infinity moet je temperatuur op die clocksnelheid veel lager zijn dus check je koelpasta dmv de koeler eraf te trekken en dan kan je zien of de hele IHS bedekt is met een dun laagje

check ook je airflow , dit kan waarschijnlijk beter en zal je temp dalen waardoor je hoger kan , probeer zo hoog mogelijk te gaan op zo laag mogelijk voltage.

als orthos niet meer stabiel is op 1 stapje lager voltage kan je zowiso hoger in clocksnelheid zonder verhoogd voltage

heb je spread spectrum uit staan ? dit gebeuren verstoord namelijk overkloks

Verwijderd

@glangeveld
de temperaturen zijn normaal, ik heb ook een E6600 met een scythe infinity temps vrijwel hetzelfde, de omgeving temp speelt ook een belangerijke rol. 18 graden of 22 graden.

mijn E6600 @ 3.01 GHz
bij mij omgeving 24C (sensor zit dicht op de monitor)
idle 35C
cores 31C

je kan ook ff je kast open gooien de temps daalt bij mij dan 4 a 5 graden (heb een p182)

Verwijderd

Ik draai al zeer lang een E6600 @ 3280 MHz. Op standaard voltage. Alles op het mobo zelfs standaard voltage. Alleen de FSB hoger gezet. Geheugen draait op 2.2 volt maar ook dat is de default voor het geheugen voor de timings waarop het draait. 3-3-3-9-12 8-)

Mobo: Asus P5W DH Deluxe
Koeler: Zalman CNPS9700 NT

En hij staat ook ingesteld op silent. Ten alle tijde op de allerlaagste stand. Ook onder full load en uren gamen. Er zit vast nog meer in het vat maar ik wilde een stille PC. En hij is nog altijd sneller dan veel wat nu nieuw verkocht wordt.

Edit: prima. Ik geef aan dat er meer mogelijk is. Mijn temps zijn prima. Ik idle rond de 30 - 40 graden. Afhankelijk van het weer. Nu bv. 37 graden. Onder load zie ik in de zomer mss net de 60 maar normaliter topt dat ergens rond de 55C uit.

Je moet van je voltages afblijven als je je temps wilt beteugelen. Dat beperkt de mate waarin je kunt overklokken maar je moet daar ergens een afweging in maken. Je gaat vrij snel drastisch meer koelvermogen nodig hebben om die paar vierkante cm koel te houden.

Mijn recept: grote kast. Veel ruimte. Grote fans die langzaam draaien. 120mm of groter. Veel zilver of koper als koelelement. Ook op de CPU een grote langzame fan. En de airflow meteen de kast uit dirigeren. Koel er in, langs de CPU, en de kast uit. Net zoals je het met videokaarten doet. Hitte uit de kast afvoeren. Als je waterkoeling gebruikt zorgen voor alsnog airflow in je kast want er zijn veel meer componenten die koeling nodig hebben dan alleen CPU, videokaarten en north/southbridge.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2008 01:50 ]

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Heeft de topicstarter hier iets aan? Nop, want hij vraagt naar temperaturen. Die geef je niet.
Vind het meer lijken op een kijk-mij-eens-patsen-met-m'n-OC :S

Om op de vraag in te gaan: als je het onder load rond de 60 houdt dan limiteert de temperatuur je OC niet (zoveel). Op dit moment hik je tegen een MHz-wall aan, je zult meer voltage toe moeten voegen om de chip aan de gang te houden. Daarbij komt dus onvermijdelijk extra hitte om de hoek kijken. Fix je airflow en ga het uitproberen, niemand kan jou zeggen hoe goed de IHS van jouw chip geleidt en hoe jouw airflow geregeld is.

Oh ja, opvallend aan je temps de CPU-package wordt warmer dan de cores zelf. Meestal is dit andersom.

Verwijderd

Topicstarter
Jejking schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 01:27:
Heeft de topicstarter hier iets aan? Nop, want hij vraagt naar temperaturen. Die geef je niet.
Vind het meer lijken op een kijk-mij-eens-patsen-met-m'n-OC :S

Om op de vraag in te gaan: als je het onder load rond de 60 houdt dan limiteert de temperatuur je OC niet (zoveel). Op dit moment hik je tegen een MHz-wall aan, je zult meer voltage toe moeten voegen om de chip aan de gang te houden. Daarbij komt dus onvermijdelijk extra hitte om de hoek kijken. Fix je airflow en ga het uitproberen, niemand kan jou zeggen hoe goed de IHS van jouw chip geleidt en hoe jouw airflow geregeld is.

Oh ja, opvallend aan je temps de CPU-package wordt warmer dan de cores zelf. Meestal is dit andersom.
Bedoel je dat ik loop de patsen? Dat is dus echt niet waar!
In ieder geval, bedankt voor je nuttige post :*)
Ik ga gewoon weer ik stapjes van 5-10fsb verhogen, en als ik dan een error in Orthos krijg, mn Voltage stapje omhoog.
Bij mij zijn de cores trouwens altijd minder warm geweest dan de CPU zelf?

In ieder geval, mijn airflow ziet er zo uit:
(Thermaltake Armor)

Afbeeldingslocatie: http://www.imagefrog.net/out.php/t3041_Airflow.jpg

Lijkt me dus prima.
glangeveld schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 00:43:
heb je spread spectrum uit staan ? dit gebeuren verstoord namelijk overkloks
Goede vraag, ik zal er zo even naar kijken.

Mijn Temps lijken weer te zijn gedaald
Idle 32/28/24
load 47-49/45/42

Verwijderd

Topicstarter
Moet je bij OC'en nou letten op je CPU temp, of core temp?

Ik heb mijjn E6600 nu op 3400Mhz lopen, en de CPU wordt 58-60 maar de cores blijven tussen de 50 en 55 graden. Wat moet ik nu aanhouden? Aangezien ik de 3.6 wil halen?

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Verwijderd schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 11:07:
[...]

Bedoel je dat ik loop de patsen? Dat is dus echt niet waar!
Jij bent de topicstarter toch? Wie zou ik dan juist niét bedoelen? Smart ass ;)
In ieder geval, bedankt voor je nuttige post :*)
Ik ga gewoon weer ik stapjes van 5-10fsb verhogen, en als ik dan een error in Orthos krijg, mn Voltage stapje omhoog.
Bij mij zijn de cores trouwens altijd minder warm geweest dan de CPU zelf?

In ieder geval, mijn airflow ziet er zo uit:
(Thermaltake Armor)

[afbeelding]

Lijkt me dus prima.
Inderdaad een goede, 2 intakes voor de airflow. Ik heb precies dezelfde kast dus ik ga morgen ook even aan de fans sleutelen. Nu is mijn intake echt low, ook al draait dat ding 1500RPM (lawaai :( ).
Verwijderd schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 21:36:
Moet je bij OC'en nou letten op je CPU temp, of core temp?

Ik heb mijjn E6600 nu op 3400Mhz lopen, en de CPU wordt 58-60 maar de cores blijven tussen de 50 en 55 graden. Wat moet ik nu aanhouden? Aangezien ik de 3.6 wil halen?
De cores natuurlijk, die moeten omgaan met de hitte. De package maakt bijna geen bal uit. Zorg ervoor dat de cores zo'n 60 graden blijven, dan zit je altijd goed.

Enne... er komt een punt waarbij je écht veel voltage moet toevoegen om de chip nóg hoger te klokken. Dat punt zou ik vermijden als ik jou was, het kost je veel meer stroom en warmte waarbij de opbrengsten niet meer evenredig zijn.

Verwijderd

Topicstarter
In dat geval lijkt het me slim nu te stoppen:

Afbeeldingslocatie: http://www.imagefrog.net/out.php/t3051_veilig.jpg

Ik laat hem een paar uur lopen, hopelijk is hij verder stabiel. Zo niet FSB ietsje terug.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2008 22:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik tijfel nu echt, zal ik nog wat verder gaan?
als ik Crysis speel (alles very high) wordt ie maar 45 graden dus :P

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Ach kom op zeg, ben je nu een tweaker of niet? Lees je eens in qua OC'en en temperaturen en trek dan je eigen conclusies. Verwacht je nu echt dat we je nóg meer aan het handje houden? Eigen inzet is ook gewenst hoor.

Verwijderd

Topicstarter
1. nee ik ben niet een echte tweaker. Dat wil ik juist worden. Dit is mijn allereerste OC dus ik wil gewoon zeker van mijn zaak zijn.
2. Ik heb veel gelezen. De een zegt 55 graden max, de ander 60, en de ander 65. Dan weet ik oeggm ook niet wat ik doen moet.
3. Ik zou hoger kunnen, zolang ik mn Vcore niet veel hoef te verhogen. Ik wil gewoon weten of het wel verstandig is.
4. Ik heb alles al zon beetje gelezen. De FAQ's op tweakers, tutorials, fora, dat betekend nog niet dat ik het kan en durf.

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

1. Praktijkervaring > Theoretische ervaring ;)
2. Dan moet je daar de middenweg tussen zoeken? ;)
3. Zoek de max op voor 65nm-producten, dan weet je tot hoe ver je kan gaan. Zie site Intel ;)
4. Waarom zou je het niet durven? Je zit op een lage Vcore, je temps zijn goed. Wat kan er kapotgaan? Niks, hoogstens wordt je systeem instabiel en dan weet je dat je te ver bent gegaan ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik ga het maar gewoon proberen :P

Ik zal updaten als ie stabiel is :P

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:09
Ik heb zelf ook een E6600, loopt nu op 3,6 ghz maximaal 65 graden, en met 65 graden blijft alles stabiel, ook na zon 7 uur orthos.

Met 3,6ghz heb ik mn voltage op 1.3 gezet, en orthos kwam meteen aan met een error.
Ik zit nu geloof ik op een voltage van 1.5V.
Ik zou nog wel een paar stapjes lager kunnen, maar geen zin om te proberen.

Je moet gewoon veel proberen, overclocken kan dagen/weken duren.
Misschien dat je dit nog even door kunt lezen.
http://www.hardware.info/...2_Duo_overklok_tutorial/1

1 Ding: Bij elk stapje dat je overclockt, moet je goed testen.
Het is kut, want het neemt veel tijd in beslag, maar hierdoor weet je wel dat je systeem !stabiel! is.

Zucht...

Pagina: 1