Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ewgast
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-11 16:27
Hallo allemaal,

ik lees veel articels over hoe je een oud lcd aan kan sluiten op je pc doormiddel van een oude videokaart,

maar waar ik naar opzoek ben is een simpele omvormer van vga signalen naar lvds. zodat ik mijn lcd bij iedereen aan kan sluiten. ik heb namelijk een 17 ich touchscreen maar op de een of andere manier is mijn controlboard stuk. :?

weet iemand een goedkope oplossing?

alvast bedankt!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:12

SA007

Moderator Tweaking
DVI -> LVDS kan wel met een chipjes op een printje (welke moeilijk te vinden en duur zijn), maar voor VGA naar LVDS heb je een complete controller nodig en dat is niet zo heel simpel.

Elke optie daarin is gewoon erg duur.

• ewgast
ja daar kwam ik dus ook achter. maar het is toch eigenlijk ook weer te zonde om een lcd touchscreen weg te gooien omdat een nieuwe driver ongv 500euro kost

maar je zegt dat dvi naar lvds wel te doen is?
daar had ik nog niet aangedacht. heb je misschien een paar goede linkjes met info?

thanks!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Laptop LCD aan VGA-kaart Een beetje vriendelijker mag ook, als je trouwens het topic had gelezen, zou je hebben gezien dat TS van dat topic op de hoogte is, en dat dit niet de oplossing is die hij zoekt.

[ Voor 66% gewijzigd door naftebakje op 11-10-2008 15:10 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ik vrees dat je niet anders kan dan een boardje aankopen, zo bestaan er moederbordjes (voor embedded systemen) die LVDS signalen uit kunnen sturen (dan heb je alleen nog de instellingen van de panel die in je scherm zit nodig), dit icm een remote controlling programma zoals VNC lijkt me een haalbare oplossing.

Een zelfbouwoplossing is op zich wel mogelijk, maar zal enorm veel tijd, materiaal, kennis en moeite kosten, ik zou nog niet weten of je zo'n eenmalige zelfbouwoplossing goedkoper kan maken dan die 500€.

Om VGA (analoog) om te zetten naar digitaal beeld in welke vorm dan ook, moet je nogal goed zijn in analoog printontwerp, of je zal nooit een beeld krijgen wat op iets trekt. Ook softwarematig wordt het een grote uitdaging, alleen al het bepalen van de resolutie (hoeveel pixels in een beeldlijn) of een goeie automatische fase-instelling (wanneer exact moet je elke pixel samplen, anders zie je een erg onscherp, wazig en lelijk beeld). Dat is imho niet haalbaar.

DVI naar LVDS geeft je ook veel uitdagingen, elke panel wil weer iets anders aangestuurd worden, vaak zijn de even en de oneven pixels apart aangestuurd (is in te stellen in de DVI receiver), ook de LVDS transmitter moet hier correct op ingesteld worden. Als je niet aanstuurt op de juiste resolutie en frequentie kan je je panel beschadigen, als je het goed wil doen moet je eigenlijk een flinke FPGA tussen de DVI reveiver en de LVDS transmitter zetten, die de beelddata kan correct zetten voor je panel, en bij niet correcte data niets doorstuurt (eventueel kan je ook scaling hier in steken, maar dat is nogal moeilijk en zwaar). En ook hier zal het printontwerp weer nauw steken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Ik denk dat je nooit moet proberen het met zoiets monsterlijks als een fpga op te lossen. Ik denk dat een zelfbouwoplossing veruit het makkelijkste gaat door gewoon:

1) een lcd op te kopen (tweedehands, met gebroken paneel ofzo) waar een makkelijk te vinden controllerchip op zit, bijvoorbeeld de Genesis GM52xx GM51xx etc. of Pixelworks controllers.
2) creatief met baantjes doorknippen en EEPROM.

Maar hier heb je, hoewel lang niet zoveel als voor fpga, ook al best wat kennis en handigheid voor nodig.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:12

SA007

Moderator Tweaking
^^ Dan kan je net zo goed een ander 17" scherm kopen en de touchscreen ombouwen, das een stuk simpeler :P

Verwijderd

Ik heb wel iets gezien voor 640x480

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2008 10:14 ]

• ewgast
k heb via via een embeded windows boardje kunnen bemachtigen met 2 lvds aansluitingen.

maar misschien kunnen jullie me verder helpen want ik kom er niet uit hoe ik mijn lcd moet aansluiten :'( .
het windows platform heet:
pcm-3370

en mijn lcd heet:
m170en05

ik heb weet ook niet welke poort ik het best kan gebruiken de 20 pins hirose (36bits) of de 40 pins hirose (24bits).

moet ik gewoon
PD0 op RxE0- even differential 0-
PD1 op RxE0+ even differential 0+
PD2 op RxE1- even differential 1-
PD3 op RxE1+even differential 1+
enz enz?

en de clock?

of is het gewoon niet mogelijk?

alvast bedankt!
Pagina: 1