Ik vrees dat je niet anders kan dan een boardje aankopen, zo bestaan er moederbordjes (voor embedded systemen) die LVDS signalen uit kunnen sturen (dan heb je alleen nog de instellingen van de panel die in je scherm zit nodig), dit icm een remote controlling programma zoals VNC lijkt me een haalbare oplossing.
Een zelfbouwoplossing is op zich wel mogelijk, maar zal enorm veel tijd, materiaal, kennis en moeite kosten, ik zou nog niet weten of je zo'n eenmalige zelfbouwoplossing goedkoper kan maken dan die 500€.
Om VGA (analoog) om te zetten naar digitaal beeld in welke vorm dan ook, moet je nogal goed zijn in analoog printontwerp, of je zal nooit een beeld krijgen wat op iets trekt. Ook softwarematig wordt het een grote uitdaging, alleen al het bepalen van de resolutie (hoeveel pixels in een beeldlijn) of een goeie automatische fase-instelling (wanneer exact moet je elke pixel samplen, anders zie je een erg onscherp, wazig en lelijk beeld). Dat is imho niet haalbaar.
DVI naar LVDS geeft je ook veel uitdagingen, elke panel wil weer iets anders aangestuurd worden, vaak zijn de even en de oneven pixels apart aangestuurd (is in te stellen in de DVI receiver), ook de LVDS transmitter moet hier correct op ingesteld worden. Als je niet aanstuurt op de juiste resolutie en frequentie kan je je panel beschadigen, als je het goed wil doen moet je eigenlijk een flinke FPGA tussen de DVI reveiver en de LVDS transmitter zetten, die de beelddata kan correct zetten voor je panel, en bij niet correcte data niets doorstuurt (eventueel kan je ook scaling hier in steken, maar dat is nogal moeilijk en zwaar). En ook hier zal het printontwerp weer nauw steken.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.