Toon posts:

Harddisk onvindbaar na crash

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voordat ik mijn probleem uitleg zal ik eerst vertellen wat hoeveel drama ik heb gehad met deze pc:

Nadat mijn eerdere pc het had begeven in juli heb ik niet veel later een nieuwe besteld bij Alternate. Op de eerste dag ging deze meteen kapot: wilde niet meer booten. Keurig teruggestuurd voor garantie, bleek een defect in het moederbord. Na de pc terug te hebben bleek deze weer kapot, het probleem was nu dat de harddisk opeens niet meer gevonden kon worden na Windows update. Nu toch behoorlijk pissig, maar toch weer teruggestuurd. Kreeg te horen dat er niets kapot was behalve dan wat schade aan de kast door het transport. Pc heeft het hierna 2 maanden prima gedaan. Maar op een willekeurig moment kreeg ik een lockup, waarna in eerste instantie Windows corrupt was geraakt en moest worden hersteld. 2 Dagen later weer een lockup, maar nu kon de harde schijf niet meer gevonden worden. Teruggestuurd, gevraagd of ik mijn geld terug kon krijgen, dit kon nog niet ( alleen als de pc nog een keer kapot zou gaan, alsof 3 keer niet genoeg is). En welnu, nadat ze bij de vorrige reparatie zeggen dat ze de voeding het moederbord en de harddisk vervangen hebben vanwege een defect, heb ik weer precies hetzelfde probleem.

Het probleem
De pc loopt op willekeurige momenten helemaal vast ( muis beweegt niet meer, herhalende loop in muziek etc.). Bij een reset kan er soms gewoon opgestart worden, maar andere keren kan de pc de harddisk niet vinden. Ik heb veel ervaring met het vastlopen van windows, maar dat de harde schijf dan ook uit de bios is verdwenen kan ik niet verklaren. En dan vooral omdat na verloop van tijd deze wel weer gevonden wordt. Als het alleen het vastlopen was zou ik nog kunnen denken dat het een software probleem is, maar nu zit ik meer te denken aan een probleem met het moederbord. Voor zover ik weet is er geen probleem met overhitting; gister heeft de pc de hele avond gewerkt, maar toen ik deze vanochtend opstartte kon de harde schijf opeens niet gevonden worden. Na de stroomkabel uit en in het stopcontact te hebben gedaan werkte de pc weer wel.

Oplossing
Nu heb ik afgesproken met Alternate dat ik mijn geld terug krijg als er weer een hardware defect wordt geconstateerd. Maar omdat het probleem zo willekeurig is ( ik zit nu gewoon achter mijn pc) ben ik bang dat het moeilijk is om vast te stellen wat het probleem precies is. Ook hebben ze eerder gezegd dat er niets mis mee was terwijl ik toen ook dit probleem had. Als iemand enig idee heeft en misschien zelfs een oplossing zou dat fantastisch zijn.

Alvast bedankt,
T. O.

Samenstelling pc:
CPU: AMD Athlon 64 X2 6000+
MBO: MSI k9NGM4-F V2 nF630a
PSU: Corsair CMPSU-450VX 450W
HDD: Seagate 250 GB
VID: NVIDIA 9600GT
2gb ram
+ Windows Vista Home Premium

• damnengineer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Probeer de PC eens op een andere groep aan te sluiten. Een tijdje geleden had ik een PC voor een vriend van me in elkaar gesleuteld en dat ding daar hing continu of startte zelfs niet op terwijl het bij mij thuis gewoon werkte. Bleek dat zijn groep het niet meer trok.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens stap voor stap door. Blijkbaar gaat ergens iets mis met je setup, dat ligt of aan de pc, hoewel dat steeds onwaarschijnlijker wordt. Controleer dus ook eens op piekspanningen en dat soort dingen. Zit het systeem geaard aangesloten?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen beschikking over een geaard stopcontact, dus dat kan ik niet proberen. Ik ga de pc nu eerst terugsturen, aangezien ie nu helemaal niet voorbij de bios komt. Ik mag helaas de kast zelf niet openmaken vanwege de garantie, dus ik kan nu verder niet zoveel. Het klinkt wel logisch dat het aan het stopcontact zou kunnen liggen, maar dat brengt mij bij het volgende dilemma. Mocht er nu een hardware defect worden geconstateerd dan is mij beloofd dat ik mijn geld terug krijg. Maar een pc heb ik nodig, en ik wil er ook nog af en toe TF2 op kunnen spelen. Dus is dan niet de kans groot dat ik bij een volgende pc weer hetzelfde probleem krijg? Hiervoor er overigens nooit last van gehad, maar die pc had een veel minder krachtige voeding. Ook vind ik het vreemd dat ik wel gewoon strijkbout of een elektrische kachel kan gebruiken bij hetzelfde stopcontact.

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

De kans dat het in jou geval uitsluitend aan het stopcontact ligt is erg klein hoor ...

Normaliter kan een stoppengroep 10A (oud) of 16A (nieuw) aan. 16*230 ~= 3700W. Jou PC zal in idle Windows modus nog geen 200W trekken en tijdens het gamen max. misschien 350W ofzo. De kans dat het aan de configuratie en/of hardware zelf ligt is veel groter.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-05 21:48

wowi

Verwijderd schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 17:35:
Ik heb geen beschikking over een geaard stopcontact, dus dat kan ik niet proberen. Ik ga de pc nu eerst terugsturen, aangezien ie nu helemaal niet voorbij de bios komt. Ik mag helaas de kast zelf niet openmaken vanwege de garantie, dus ik kan nu verder niet zoveel. Het klinkt wel logisch dat het aan het stopcontact zou kunnen liggen, maar dat brengt mij bij het volgende dilemma. Mocht er nu een hardware defect worden geconstateerd dan is mij beloofd dat ik mijn geld terug krijg. Maar een pc heb ik nodig, en ik wil er ook nog af en toe TF2 op kunnen spelen. Dus is dan niet de kans groot dat ik bij een volgende pc weer hetzelfde probleem krijg? Hiervoor er overigens nooit last van gehad, maar die pc had een veel minder krachtige voeding. Ook vind ik het vreemd dat ik wel gewoon strijkbout of een elektrische kachel kan gebruiken bij hetzelfde stopcontact.
Een niet geaarde pc kan voor veel problemen zorgen( hoeft niet kan wel), en overbelasting van een groep ook.
Maak nu eerst je de 230volt aansluiting in orde en sluit dan je pc pas weer aan als die gemaakt is.
Grote kans dat door statische lading in je pc steeds dingen stuk gaan, en zolang je dan geen goed geaard stopcontact gebruikt blijft dit euvel, of je hebt spannings pieken even funest voor je pc, alhoewel je voeding dit wel zou moeten filteren.

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-02 22:26

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Even een vraagje over die aarding: is het mogelijk en correct om bij gebrek aan geaard stopcontact de computer te verbinden met een buis van de centrale verwarming via een metalen kabel die voor de geleiding zorgt? Het is namelijk zo dat er bij het aanraken van beide apparaten hier een (vrij heftig) spanningsverschil te voelen valt. Het idee is dan om ipv mezelf ertussen te hangen dat te doen via een kabel. ;) Mag dit?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 22:55
Kun je niet tijdelijk een verlengkabel aansluiten naar de keuken die geaard is, dus om te testen.

Verwijderd

[quote]DevilsProphet schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 18:10:
Het idee is dan om ipv mezelf ertussen te hangen dat te doen via een kabel. ;) Mag dit?
[/quote

Ja, dat mag als je van gegrilde verwarmingsmonteur houdt ;) of onverzekerd wil zijn...

• neh
  • Laatst online: 18-05 14:42

neh

DevilsProphet schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 18:10:
Even een vraagje over die aarding: is het mogelijk
ja
en correct
Mag dit?
NEE! Dit is verboden.

XT, 640K ram, 20 MB harddisk, MS-DOS 4.0...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

En om ook maar even te vertellen waarom het niet (meer) mag. Vroeger waren alle leidingen van koper, dus dat geleidt stroom. Daarom kun je nog wel eens een aarde op een verwarmingsbuis tegenkomen. Tegenwoordig wordt er veel meer kunststof gebruikt en dat geleidt dus niet. Gevolg is dat als je spanning op de verwarmingsbuis zet het niet in contact staat met de aarde en het daardoor dus zeer gevaarlijke situaties op kan leveren.

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-02 22:26

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Goh, dan zal er niets anders opzitten dan een stuk ijzerdraad vanuit de grond langs de muur omhoog te laten lopen, door het raamkader en dat als contactpunt te nemen voor de aarding. ;)

Nee maar serieus, hoe valt het te meten/merken of je centrale verwarmingsstelsel van buizen zelf geaard is of niet? Want wij zitten in een vrij oud huis waarbij plastiek toen niet het hipste/goedkoopste materiaal was om te bouwen, denk ik.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

DevilsProphet schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 11:07:
Nee maar serieus, hoe valt het te meten/merken of je centrale verwarmingsstelsel van buizen zelf geaard is of niet? Want wij zitten in een vrij oud huis waarbij plastiek toen niet het hipste/goedkoopste materiaal was om te bouwen, denk ik.
Dat kun je nooit achterhalen. Dan zou je alle buizen moeten gaan achterhalen en je weet natuurlijk nooit wat er direct onder de grond gebeurd (wellicht dat de leidingen daar ooit vervangen zijn door kunststof, waardoor je alsnog geen goede aarde hebt).

Vandaar dat het simpelweg verboden is, het is gewoon te gevaarlijk.

Verwijderd

je kan het meten met een Multimeter, ga naar je CV ketel zoek daar het geaarde stopcontact,
en meet de Omhseweerstand van de aardpennnem van het stopcontat en de Waterleidingsbuis en
CV leidingen, als dit ± 0 Ohm is kun je rustig hier een Draad aan bevestigen voor je nieuw te plaatsten Geaard stopcontact maken

PS.
In elke Natte Ruimte is de Radiator aan De Aarde Gekoppeld

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2008 11:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan nu helaas niets meer testen aangezien de pc niets meer doet behalve de bios laden. Ook kan ik niet testen op een geaard stopcontact. Nu is dus echt mijn laatste vraag of het probleem komt door de onderdelen van de pc of door mijn stopcontacten/groep. Als het idd door de stopcontacten komt moet ik daar rekening mee houden als ik een andere pc wil kopen. Zou het dan werken als ik een pc met een wat minder sterke voeding zou nemen? Ik meen dat Dell pc's niet zoveel watt trekken, en ik wil eigenlijk zeker af van al die teringzooi die ik nu heb gehad de afgelopen maanden. Ik blijf het vreemd vinden dat ik wel een elektrische kachel kan aansluiten maar dat het mijn pc niet zo trekken. Ach ik speculeer maar niet verder aangezien mijn kennis over electrotechniek niets voorstelt.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 14:32:
Ik kan nu helaas niets meer testen aangezien de pc niets meer doet behalve de bios laden. Ook kan ik niet testen op een geaard stopcontact. Nu is dus echt mijn laatste vraag of het probleem komt door de onderdelen van de pc of door mijn stopcontacten/groep.
Je kunt natuurlijk nog zat testen aan het systeem, zoals je ook in de troubleshooter kan lezen. Test de onderdelen individueel (of laat dat doen) en dan weet je het.

Of het ligt aan het stopcontact of aan de pc kun je wellicht achterhalen door eens te meten of je niet te maken hebt met piekspanningen en dergelijke, en je systeem geaard aan te sluiten.
Ik meen dat Dell pc's niet zoveel watt trekken
Tja, het merk maakt natuurlijk niet uit voor het verbruik. Als ik een identiek systeem bouw als die Dell, dan verbruiken ze evenveel. Het ligt er gewoon aan wat je erin duwt.

• grass460
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-05 19:00

grass460

[DPC] Division_Brabant

ook een tip

je kan ook een randaarde laten trekken in je bestaande wandconactdoos

is btw de meest veilige oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Hiervoor had ik een AMD 64 3500+ op een Aopen voeding van 350w, en heb nooit op enige manier last gehad van dit probleem. Zou het kunnen dat de nieuwe configuratie zoveel meer stroom trekt? Ik heb de komende weken absoluut geen tijd om te gaan klooien met de de stopcontacten etc. vanwege tentamens en papers. Nouja, ik verhuis hoop ik binnen 2 maanden dus dan ben ik er sowieso vanaf, als ik een pc kan vinden die het overleeft tenminste. Alsnog wil ik iedereen bedanken voor de reacties =)

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 11:54

keur0000

-------- N O N E --------

tipje: rol tijdelijk even een verlengsnoer uit naar een geaard stopcontact, and see what happens ;) .

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Pagina: 1