Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Tele2] Routeren 2 routers (intern netwerk onbereikbaar)

Pagina: 1
Acties:

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Ik heb onlangs mijn Tele2 ADSL verbinding opgleverd gekregen. Alleen die router die bij wordt geleverd is zo bagger, zo simpel in instellingen, dat ik mijn eigen router aan heb gesloten, een Buffalo WHR-HP-54 met Tomato 1.21 firmware.

De Tele2 router deel DHCP adressen uit in de range 192.168.1.x. Mijn router krijgt zo'n adres en deelt zelf weer adressen uit aan alle bedrade en draadloze clienten in de range van 10.0.0.x. Dit gaat ook perfect. Ik heb in de Tele2 modem DMZ aangezet voor de Buffalo en kan zo vanaf buiten alle services bereiken die ik moet hebben.

Alleen wat ik nu wil doen:
op die Tele2 modem kan je ook nog (bedraad) een andere PC aansluiten. Deze krijgt dan een adres in de range van 192.168.1.x. Vanaf hier kan ik ook internetten en alles doen, alleen de interne netwerk kan ik er niet mee bereiken. Op 192.168.1.7 (Buffalo) kom ik al niet, laat staan mijn interne shares op 10.0.0.x. Wat moet ik nou instellen, volgens mij in de Buffalo router, om het wel werkend te krijgen?

Waarom ik dit wil doen: ik gebruik mijn laptop als media center. Meestal stream ik films van mijn interne shares, maar soms is wireless wat onbetrouwbaar, of niet snel genoeg (B kaartje) om dit te doen. Ik dacht dat ik de laptop met kabel aansluit op de Tele2 modem beneden zodat ik 100mbit bij alles bij kan en ik van dit probleem af ben. :)

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Dat werkt idd niet, je laptop zit dan in het netwerkje 192.168.1.x terwijl de rest in 10.0.0.x zit.

Je kan je 2e router als AP configureren, alleen ben je dan terug bij af: je tele2 ding zal dan blijven routeren (en portforwardings enz moeten afhandelen).

In jouw geval blijft er dus maar 1 optie over: aansluiten op je 2e router.

Je kan heel misschien nog creatief doen door beide IP ranges over 1 netwerk te laten lopen, dan zou het wel kunnen.
- Zet dhcp uit op je tele2 ding
- Knup de uplink van je tele2 in de lanpoort van je buffalo
- Config de wanpoort van je buffalop op een vast ip, bv 192.168.1.2 (in de range van je tele2 ding)
- DHCP aan op je buffalo, en 192.168.1.2 als dmz configgen in je tele2 ding
- dan de 'truuk': Knup de wanpoort van de buffalo aan een van de lanpoorten van de buffalo

Je creert dan een netwerkje van 2 vaste IPs tussen tele2 en buffalo, en alle dhcp ranges gaan via de buffalo, die dus nog altijd kan routeren tussen de beide ranges. Beneden kun je dan je laptopje in principe inprikken, en krijgt ie gewoon een 10.0 IP. Internet loopt dus via tele2 switchpoort -> buffalo -> wanbuffalo weer naar de tele2.
Je gebruikt dan eigenlijk 2 IP ranges in je netwerk.

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 01:44
Is die Buffalo een router met een ADSL modem of puur alleen een router?

Zoals DJSmiley al uitlegde heb je nu twee verschillende netwerken actief, dus normaal dat dat zo niet werkt.
De suggestie van DJSmiley is goed, maar niet volledig.

De DHCP kan je niet uitzetten op je Tele2 router. Dus je moet een gewone netwerkkabel tussen de LAN poorten verbinden van de routers en er voor zorgen dat de DHCP server van de Buffalo uit is.
That's it.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
cornfed99111 schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 13:59:
Is die Buffalo een router met een ADSL modem of puur alleen een router?

Zoals DJSmiley al uitlegde heb je nu twee verschillende netwerken actief, dus normaal dat dat zo niet werkt.
De suggestie van DJSmiley is goed, maar niet volledig.

De DHCP kan je niet uitzetten op je Tele2 router. Dus je moet een gewone netwerkkabel tussen de LAN poorten verbinden van de routers en er voor zorgen dat de DHCP server van de Buffalo uit is.
That's it.
Als dhcp niet uit kan op de tele2 wordt het lastiger.. DHCP op de buffalo uit enz dat kan ook, dan is de buffalo gewoon een accespoint. TS wil echter juist de buffalo laten routeren ivm tomato, en de portfowardings en en weetikveelwat. Lan-Lan dan issie terug bij af...

• cornfed99111
Helaas ben ik zo bekend met die Buffalo en die Tomato....(lijkt wel een filmtitel)
Zowel de DHCP server als de firewall zijn niet te deactiveren op de Davolink (Tele2 ding).
Je kan wel de DHCP range aanpassen en via DMZ alles ongefilterd doorsturen.

Je kan proberen om beide servers tegelijk te laten draaien op dezelfde range.
Dus Davolink op 192.168.1.6 tot 192.168.1.10 en de Buffalo op 192.168.1.11 en verder.
192.168.1.1 tot en met 5 zijn gereserveerd in de Davolink ivm. iptv en telefonie.
Of dat werkt heb ik nog nooit geprobeerd, dus...

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Ik heb op de Davolink DHCP gezet op 192.168.1.6 t/m 192.168.1.10 zoals cornfed99111 het zei.

Mijn Buffalo krijgt dan IP adres 192.168.1.7 (zit op LAN3). Router IP adres is nu 192.168.1.50 en geeft IP's uit in de range van 100 t/m 149. Dit "werkt", echter kan ik niet internetten of de Davolink bereiden. Als ik de Buffalo dezelfd IP geef als hij dat van Davolink krijgt, 192.168.1.7 dan kan ik Buffalo niet eens bereiken en ben ik totaal zonder netwerk.

Ik denk dat dit niet echt gaat werken :( Hoe moet de Davolink weten dat het adres 192.168.1.100 richting 192.168.1.7 gestuurd moet worden? De suggestie van DJSmiliey is niet zo slecht, alleen zoals gezegd al hierboven kan ik DHCP niet uitzetten :(

I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

• cornfed99111
Ik vermoedde dat dat zo niet gaat werken.
Tot nu toe heb ook geen enkel voorbeeld gezien van zo een configuratie die wel werkt.

Eén tip dan wel. De Buffalo en de Davolink hebben beide een WLAN functie, als ik het goed heb.
Je kan dus wel 2 aparte gescheiden WLAN netwerken opzetten via beide routers.
Dan heeft je laptop een aparte WLAN verbinding met een router zonder extra verkeer van andere pc's.
Je moet dan wel de kanalen ver genoeg uit elkaar zetten (1 en 11 bijvoorbeeld), anders bijten ze zich nog.
Via mijn LAN naar LAN methode heb je dan één gezamenlijk netwerk op ip basis en toch twee aparte WLAN netwerken. Misschien niet de mooiste oplossing, maar als het werkt?

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Je bedoelt neem ik aan Virtual LAN? (VLAN) of Wireless LAN? WLAN heeft geen zin, kan ik net zo goed op de Buffalo doen en is maar max 10mbps. Ik zal kijken of ik wat met die virtual lans kan doen.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Wat is er zo slecht aan die router van Tele 2 want mischien is het wel veel eenvoudige daar op te lossen.

• cornfed99111
WLAN is uni-directioneel. Dus kan alleen zenden of ontvangen, niet beide tegelijk.
Als er meerdere devices tegelijk in één WLAN netwerk zitten, wordt een ononderbroken stream naar één device zeer moeilijk. Er wordt continue gecommuniceerd, zelfs al doe je zelf niets.

Mijn tip was om dat probleem te omzeilen. Het device dat moet streamen via WLAN heeft dan een eigen verbinding die niet gestoord wordt. Je hebt immers nu twee AP's met je twee routers.

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Ah, wireless lan. Nee, dat is het probleem niet, ik heb maar 1, maximaal 2 clienten op die AP. Ik wilde alleen gebruik maken van de 100mbit bedrade netwerk. Zal wel denk ik tot de tijd dat ik nog meer kabels trek door het plafond ik het zo wel moet houden...

Verwijderd

Ik heb hetzelfde gezeik met dat Tele2 Davolink modem. Tele2 heeft zelf al helemaal geen benul wat ik en mogelijk jullie willen. namelijk verbinding maken met je eigen netwerk via het internet.
Bij ons bedrijf hebben we hackers over de vloer gehad (security testers) en zelfs hun kunnen NIET binnenkomen.
Dat zegt al genoeg toch? Het blijkt dat de interface voor ons als klootjesvolk niet de complete configuratie geeft. Er blijken namelijk naast het zogenaamde 'User' account ook nog een Admin en Support account te zijn. Helaas hebben onze Tele2 vrienden (zonder kennis) de passwords gewijzigt. Er blijft dan nog 1 oplossing over en dat is het keihard resetten van de Davolink en zelf de boel configureren. Mocht iemand een ander oplossing weten aan te dragen, GRAAG....... Tot dan blijft het :'(
P.s. ik heb net ff de boel zodanig geconfigureerd dat alles in 1 IP range en subnet hangt, maar helaas toen bleek niets meer te werken behalve het interne LAN.

Verwijderd

Topic waar je in post is al een jaar oud............
Pagina: 1