• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024
Ik ben bezig een nieuwe PC te assembleren op basis van een Asus P5Q de luce (P45 chipset). Er moet 2 maal 2 Gb DDR2 in. Nu dacht ik altijd dat je een geheugenbank geheel moet vullen. In de asus handleiding staat echter:

"Its recommended to install the memory models from the yellow slots for better overclocking capability"

Er zijn twee geheugenbanks (of "channels" A en B ), ieder bestaat uit 1 geel en 1 zwart slot. Kan ik mijn reepjes nu het beste over de 2 banks verspreiden en alleen de gele slots vullen?? De banks zijn dan half gevuld.

Misschien een beetje een beginners vraag, maar ik wissel mijn pPC maar eens in de 4 a 5 jaar (dit is mijn 5e zlef geasembleerde PC ondertussen). Het is iedere keer weer allemaal anders.. ;)

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Bij sommige fabrikanten moet je het geheugen in dezelfde kleur sloten steken voor dual channel mogelijkheid en bij andere is het net in de andere kleur. Bij Asus en Gigabyte is het meestal (altijd?) in dezelfde kleur en als de handleiding dit ook zegt dan zou ik dit maar geloven ;) Je kan nadien altijd bij de POST of via CPU-Z controleren of het ook echt in dual channel draait.

Voor de duidelijkheid: niet alle 4 de sloten moeten gevuld zijn hoor. Met twee reepjes kan je perfect dual channel draaien.

Bij MSI is het meestal in een andere kleur steken wat wel eens voor verwarring durft zorgen.

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:39
zelfde kleur vullen voor dual channel

• DjDuivert
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-03 21:17
Alleen de gele slots, veel (misschien zelfs alle) hebben de banks zo verdeeld. Channel A is als het ware kanaal 1 van dual channel, Channel B is het 2e. Zo maak je samen dual channel. Ik vind het zelf ook beetje vreemd geregeld, maar je moet ze gewoon in de gele slots doen :). En daarna, voor de zekerheid, even kijken of CPU-z zegt dat je geheugen dual channel draait ;).

Edit, wat aan de late kant :P

[ Voor 4% gewijzigd door DjDuivert op 11-10-2008 11:29 ]

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

• Duck-Twacy
Dank u allen

Moet mn PC kennis weer eens oppoetsen ;)

Edit, laat...? Werd iedere vraag maar zo snel beantwoord!

[ Voor 40% gewijzigd door Duck-Twacy op 11-10-2008 11:31 ]

• Duck-Twacy
Overig excuses. Had de vraag wellicht beter in het P5Q draadje kunnen zetten :o

Pagina: 1