Lipo accu's ineens te snel leeg

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-05 18:32
Ik heb sinds begin deze zomer een modelvliegheli van Carson, waar een 7.4V lipo accu in gaat. Bij aanschaf gelijk 2 extra accu's gekocht, om langer dan 5 min te kunnen vliegen :). Alles van hetzelfde merk zodat het compatibel is.

Na 10-20 cycles gaan 2 van de 3 accu's erg slecht, je vliegt 15-20 seconden en dan gaat de heli al noodgedwongen naar beneden. Dat is niet normaal of wel? Eerst leek het te komen doordat ze even in de kast lagen na opladen, maar dat vond ik al raar omdat lipo's amper ontladen als ze op de plank liggen. Nu zijn ze direct na opladen eigenlijk direct weer leeg. Het gekke is dat na het vliegen de cellen wel 4.1V geven (niet het pack, maar de cellen apart), dus je zou verwachten dat ze het nog doen... Het pack dat nog werkt geeft 3.89V na vliegen. Alle packs geven 4.22V na opladen. Ik gebruik uiteraard de meegeleverde lipo charge balancer ;), en de accu's zien er nog normaal uit aan de buitenkant (niet bol oid)

Zijn er meer mensen die tegen dit soort problemen aan lopen? Ik zit erover te denken om ze eens rustiger te ontladen ipv in de heli (die toch een flinke stroom trekt), wie weet helpt dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Is het type cel ook hetzelfde? Zeker bij helicopters heb je goede kwaliteit cellen nodig die een hele hoge ontlaadstroom aankunnen (+/- 20C). En zit er een spanningsbeveiliging (lipo saver) in die heli? De cellen gaan heel snel kapot als ze onder hun minimale spanning komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

stefan001 schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 11:14:
doordat ze even in de kast lagen na opladen
lipo's kapotmaken...
je kunt ze voortaal beter pas opladen als je ze kort erna gaat gebruiken (dus niet n week in de kast leggen, maar zelfde dag ofzo al gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Dat is juist het gekke, lipo's en li-ion accu's hebben weinig last van zelfontlading, daarom vond ik het zo vreemd. Ik heb nu wel gemerkt dat ik de accu's de dag erna alsog leeg kan vliegen :|, dus kennelijk ligt het aan de heli. Hij wordt ook best warm van 5 min rondvliegen en er zit een koelblok rond de motoren, dus het zou best daar aan kunnen liggen. Voortaan dus 5 min vliegen, half uurtje laten staan (opladen duurt toch lang) en dan weer vliegen, als dat werkt is dat blijkbaar het probleem.

Overigens weet ik niet of de heli zo'n beveiliging heeft, maar tegen de tijd dat ze cellen zo'n lage spanning hebben komt de heli ws vanzelf wel naar beneden omdat de lipo niet meer in staat is voldoende vermogen te leveren. Na het vliegen (en afkoelen van de lipo) is de spanning 3.8V, ruim zat dus.

De lipo's kunnen trouwens max 12C aan, maar aangezien die gewoon bij de heli waren geleverd neem ik aan dat het wel kan enzo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-05 20:13

Infant

It's a floating Dino!

De cellen van mijn laptop waren van 1800 mAh naar ongeveer 300 gekelderd.

Ze geven dan nog wel een spanning van 4.2 volt, maar kunnen gewoon geen vermogen meer leveren.
Ik heb voor li-po's een balanced charger die de cellen compleet kan ontladen met 5A, en weer kan opladen. Hij geeft dan exact de capaciteit aan. Misschien kun je zo vast stellen of je cellen echt kapot zijn, ik vrees het haast wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeijer85
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-11-2024

dbeijer85

Super fast charger

AlexanderB schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 15:58:
[...]

lipo's kapotmaken...
je kunt ze voortaal beter pas opladen als je ze kort erna gaat gebruiken (dus niet n week in de kast leggen, maar zelfde dag ofzo al gebruiken)
Je kunt Lithium gebaseerde accu's juist het beste vol bewaren. Als Lithium accu's namelijk dicht bij 'leeg' zijn, wordt dendrietvorming (dendrieten zijn kristalstructuren in je accu) versneld, wat slijtage van de cel juist bevordert. Bij het diepontladen van Lithium accu's kunnen die dendrieten zelfs interne kortsluiting veroorzaken, wat in het slechtste geval kan resulteren in het ontbranden van je accu.

Assumption is the mother of all fuck-ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:29

SA007

Moderator Tweaking
Het beste kan je ze opslaan met ongeveer 50-70% lading erin, dan is de zelfontlading vrij laag en is er weining tot geen kans dat het in afzienbare tijd dermate ontlaad dat de cellen beschadigd raken.

Maar inderdaad, als je een litium cel die leeg is verder gaat ontladen sloop je deze permanent. Ontbranding hierdoor heb ik verder nog nooit van gehoord, maar zou misschien kunnen gebeuren als je 'm vervolgens gaat proberen te snelladen als de cel kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Cellen worden niet meer opgeladen onder de 2.5V door de meeste opladers. Ik denk niet dat de cellen het probleem zijn, aangezien de heli ook wel eens ermee stopte, en de volgende dag weer rondvloog op dezelfde accu zonder tussentijds laden. Er zat dus nog daadwerkelijk energie in ;). Zodra ik tijd heb (beetje druk weekend...) maak ik de heli open om te kijken of er wat aan mankeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Heb je ze niet tever ontladen?

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Ik gok van niet, gezien mijn bovenstaande posts. Of heb jij redenen om iets anders te denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Na een tijdje toch maar weer een kick.

Ik denk dat ik nu zeker ben van het accu-probleem. Vandaag heb ik 4x gevlogen met de heli, 2x met accu nr. 1 (ik heb ze gelabeled), en 1x met accu 2 en 3. De laatste 2 houden het amper vol, terwijl de eerste accu het goed doet (>4min vliegtijd). De heli zelf lijkt niks mis mee, omdat hij goed vliegt op één van de accu's.

De accu's zijn niet bol oid, al kan ik in het midden wel wat verbuiging zien als ik ze probeer te buigen. Dat kan echter met de goede accu ook. De spanningen zijn goed, en zelfs na het vliegen geven de 'slechte' accu's 4V (per cel). Ze zijn ook goed balanced. Te ver ontladen kan iig bijna niet lijkt me, na het vliegen (met de goede accu ;) ) geeft deze nog altijd 3.89V. Ook zal de accu, ondanks dat er nog aardig wat energie in zit, na een tijdje niet meer in staat zijn de heli in de lucht te houden, want de heli verbruikt een enorme hoeveelheid stroom. Die komt naar beneden voordat de accu onder een kritiek onlaadniveau komt, lijkt me ;).

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn en wat eraan te doen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:10
Ik denk dat de cellen gewoon kapot zijn.

Ik heb ook eens een gelaccu gehad (zo'n vierkant blok van 12V 7Ah) die was ook verrot van binnen.

Zonder belasting gaf hij netjes 12,7V, maar zodra ik wat aansloot gaf hij nog maar 0,01V aan.

Haalde ik de belasting eraf, dan sprong hij weer omhoog naar 12,7V.
Pagina: 1