Router routeert niet

Pagina: 1
Acties:

• Cpri
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03-2023
Hallo,

Ik heb de volgende situatie:
een ADSL modem (Speedtouch 516(i)) welke 1 ethernet itgang heeft. Als ik hierop een PC aansluit heb ik direct toegang tot het internet. Het IP adres wat ik hiervan krijg is 10.0.0.150. De gateway is dan ingesteld op 10.0.0.138. Als ik via mijn browser naar het gateway adres ga kan ik de instellingen van de modem aanpassen.

Om meerdere computers aan te kunnen sluiten heb ik een linksys (wireless) router gekocht (WRT54G2)
Deze heeft 5 poorten waarvan 1 posrt gebruikt wordt voor de uplink naar buiten.
Als ik mijn PC aansluit op deze router krijgt jhij keurig een IP adres (192.168.2.100 / 255.255.255.0 / 192.168.2.1). Als ik nu wil internetten dan begint mijn probleem.
Mijn PC kan het adres niet resolven en gaat dus naar 192.168.2.1 (standaard gateway) en op dit adres zit de router welke de boel naar mijn speedtouch modem zou moten routeren. Dit doet hij dus niet.
Als ik via de webbrowser de instellingen bekijk is er een tabblad geavanceerde router instellingen.
Hierbij kan ik de router configureren als gateway/router. Ik heb hier gekozen voor router.
Dan moet ik een doel ip/subnet/gateway opgeven (10.0.0.138 / 255.255.255.0 / 10.0.0.138). Ik ben nu niet zeker of dit juist is. Aan jullie dus de vraag wat moet hier staan.
Zodra ik deze instellingen wil gebruiken krijg ik de melding dat de gateway niet juist is.
Derhalve kan ik niet het internet op.

Wellicht zit ik geheel verkeerd. Heeft iemand hier ervaring mee of weet hoe ik dit moet gaan oplossen

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:42
Waarom zou je zowel op je Speedtouch als de Linksys DHCP willen gebruiken?

• Salandur
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-03 10:39

Salandur

Software Engineer

Je moet de router instellen als bridge, dat betekend dat hij aan de modem een ip adres vraagt op zijn wan poort. Dit kan je altijd instellen via de webinterface. Vaak kan je daar kiezen uit een aantal methodes. Je router zal dan automatisch de juiste instellingen overnemen en je kan internetten. Kijk even in de handleiding van je router hoe het in jouw geval moet.
kwiebus schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 10:22:
Omdat de meeste modems maar 1 ip uitgeven en dan kan je natuurlijk niet meerdere pc's aansluiten.

[ Voor 28% gewijzigd door Salandur op 11-10-2008 10:27 ]

Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
kwiebus schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 10:22:
Salandur schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 10:22:
.............
Omdat de meeste modems maar 1 ip uitgeven en dan kan je natuurlijk niet meerdere pc's aansluiten.
In dat geval moet je inderdaad wel een router gebruiken. Maar TS zegt dat hij een ADSL abonnement heeft. En veel ADSL-modems hebben een router aan boord, ook al heeft die maar één poort. In die situatie hoef je er niet nog een keer een router achter te zetten, maar volsta je met een switch.
Ik denk dat kwiebus dat bedoelt.

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-03 20:54

wowi

Je moet je adsl modem in spoofing config zetten en dan kun je gewoon van je router de dhcp gebruiken.

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:42
@Techneut

Dat is inderdaad wat ik bedoel en staat overigens ook in de handleiding van de Speedtouch:
Als uw SpeedTouch™ is uitgerust met één Ethernet-poort, hebt u een externe hub
of switch nodig om meerdere computers te kunnen aansluiten.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-03 13:45

Haan

dotnetter

Je moet de router instellen als bridge, dat betekend dat hij aan de modem een ip adres vraagt op zijn wan poort. Dit kan je altijd instellen via de webinterface. Vaak kan je daar kiezen uit een aantal methodes. Je router zal dan automatisch de juiste instellingen overnemen en je kan internetten. Kijk even in de handleiding van je router hoe het in jouw geval moet.
Dat klopt.
[...]

Dat is een beetje tegenstrijdig met wat je hierboven zegt ;) Je hebt inderdaad meestal wel maar 1 publiek IP adres, maar praktisch alle modems hebben ook gewoon een router ingebouwd en zijn dus prima in staat om meerdere IP adressen uit te delen aan pc's op het interne netwerk. Daarom moet je ook doen wat je hierboven zegt. (of je moet iets meer kennis hebben van netwerken en beide routers een andere ip-range laten uitgeven en dat goed configureren, maar dat is toch wat lastiger voor de meeste mensen (including myself).
Het is natuurlijk ook mogelijk om de router functie in het modem zelf uit te schakelen, mijn ervaring is dat dat vaak net wat makkelijker gaat dan bij een losse router.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-01 12:05

DaOverclocker

Overclocker for life...

maw, hij kan de ethernet kabel vanuit zijn modem in het switch gedeelte drukken van de router, dan werkt hij als switch.

systeem specs

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

[...]

Wat een onzin zeg, bah.
Hij kan er gewoon een switch aanhangen end an is het probleem opgelost. Hij had geen router moeten kopen maar een switch.
Bridge mode is idd ook een oplossing met de huidige middelen. In essentie schakele je de routering van het modem uit en laat het over aan de 2e router.
maw, hij kan de ethernet kabel vanuit zijn modem in het switch gedeelte drukken van de router, dan werkt hij als switch.
Nee niet altijd, hij zal dan zeker in bridge mode moeten gaan draaien op zijn modem.

• Cpri
Ok ik zal eens naar de bridge mode gaan kijken.
Het idee om het met een router te doen komt voort uit het feit dat de modem een 10.0.0.X netwerk is. Het leek mij zinvol om mijn eigen netwerk op een 192.168.1.X range aan te houden.

Ik neem aan dat ik de bridge mode moet instellen op de linksys router en niet op de modem

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Cpri schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 11:33:
Ok ik zal eens naar de bridge mode gaan kijken.
Het idee om het met een router te doen komt voort uit het feit dat de modem een 10.0.0.X netwerk is. Het leek mij zinvol om mijn eigen netwerk op een 192.168.1.X range aan te houden.

Ik neem aan dat ik de bridge mode moet instellen op de linksys router en niet op de modem
Je kunt net zo goed 10.0.0.x gebruiken als 192.168.1.x. Beiden zijn geschikt voor intern gebruik.

omniscale.nl

• wowi

wowi

posttoast schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 11:39:
[...]

Je kunt net zo goed 10.0.0.x gebruiken als 192.168.1.x. Beiden zijn geschikt voor intern gebruik.
Jij moet je adsl modem spoofed configuratie inzetten en dan ben je klaar
je adsl moden stuur je dan door naar je wan poort van je router, je router krijgt dan dus een ipnummer via je adslmodem, dus dat is dan je internet ipnummer !!! (je koppelt je adsl modem dan dus rechtstreeks door naar je router)
Dan ben je van heel het gezeur af, en kun je firewall enz poort mapping enz instellen op je router. !!!!
Kijk woor het configutratie software op www.speedtouch.nl

http://www.speedtouch.nl/software.html#516

En dan moet je die configuratie wizard voor je firmware gebruiken, kijk eerst welke firmware versie je hebt.

En dan hou je ook je 192.168.1.1 dhcp nummering van je router op je eigennetwerk wat jij graag wilt.

[ Voor 19% gewijzigd door wowi op 11-10-2008 11:53 ]

• posttoast
  • Nu online
wowi schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 11:48:
[...]

Jij moet je adsl modem spoofed configuratie inzetten en dan ben je klaar
je adsl moden stuur je dan door naar je wan poort van je router, je router krijgt dan dus een ipnummer via je adslmodem, dus dat is dan je internet ipnummer !!!
Dan ben je van heel het gezeur af, en kun je firewall enz poort mapping enz instellen op je router. !!!!
Kijk woor het configutratie software op www.speedtouch.nl

http://www.speedtouch.nl/software.html#516

En dan moet je die configuratie wizard voor je firmware gebruiken, kijk eerst welke firmware versie je hebt.

En dan hou je ook je 192.168.1.1 dhcp nummering van je router op je eigennetwerk wat jij graag wilt.
Of je doet het andersom: je gebruikt je router als modem modem als router, stelt daar je poortmapping en e.d. in en je gebruikt je router alleen als switch. Er is geen "beste" oplossing, het werkt allebei.

omniscale.nl

• wowi

wowi

posttoast schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 11:53:
[...]

Of je doet het andersom: je gebruikt je router als modem, stelt daar je poortmapping en e.d. in en je gebruikt je router alleen als switch. Er is geen "beste" oplossing, het werkt allebei.
Ja maar hij zegt toch dat hij zijn 192.168.1.X nummering wil behouden?
En dat berijk je niet met de andere methode.

• posttoast
  • Nu online
wowi schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 11:55:
[...]

Ja maar hij zegt toch dat hij zijn 192.168.1.X nummering wil behouden?
En dat berijk je niet met de andere methode.
Tuurlijk wel. Je kunt die range toch gewoon instellen in je modem?

omniscale.nl

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:06

lier

MikroTik nerd

Hoewel er nadelen aan kleven is het helemaal geen probleem om meerdere routers achter elkaar te laten draaien. Een nadeel is dat als je poorten wil forwarden, je dit twee keer moet doen.

Wat je (van mij ;) ) nog even mag proberen is om de router via DHCP de DNS servers van je Internet Provider mee te laten geven in plaats van de ingebouwde DNS server. Kan je trouwens in de huidige opstelling zowel de output van tracert www.tweakers.net als van tracert 213.239.154.35 kunnen geven ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Cpri
Ok zoals Wowi beschrijft had ik het ook bedacht. Enkel hoe krijg ik de modem in despoofed mode.
Ik zie hier niks van terug in de manual.

• Cpri
De 192.168.1.X range is niet heilig. Ik dacht enkel dat netter is op deze manier.

• Cpri
posttoast; Hoe kan ik de router als modem gebruiken er zit immer geen ADSL berbinding op.
Ik heb geprobeerd om enkel de router als switch te gebruiken. Door de modem en een pC op een vrije lan port te zetten. Bij 1 PC werkt het wel ik krijg een adres 10.0.0.150 een volgende PC krijgt een 192.168.1.X adres. Wellicht moet ik dan de DHCP server uitzetten en de PC statische adressen geven.

Een bijkomende vraag is dan werkt het Wireless gedeelte van de router dan ook

• lier

lier

MikroTik nerd

Je kan gebruik maken van de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif knop om een reactie te editten, dan hoef je niet meerdere keren achter elkaar een nieuwe reactie te plaatsen.

Als je op de speedtouch site kijkt, kan je een cofig wizzard tooltje downloaden (linkje) waarmee alles in te stellen is. Hier krijg je (uit mijn hoofd) meerdere instel opties, waaronder spoofed.

Let op als je ipv de WAN de LAN poort gebruikt, je op je router de DHCP server uit moet zetten. WiFi werkt in die opstelling ook.

• wowi

wowi

Cpri schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 12:02:
Ok zoals Wowi beschrijft had ik het ook bedacht. Enkel hoe krijg ik de modem in despoofed mode.
Ik zie hier niks van terug in de manual.
Download de Configuratie Wizard - Windows wizard voor Nederlandse configuraties voor je adsl modem
daarstaat het bijin snel en makkelijk.

Als je spoofing hebt ingesteld, hoef je niks meer verder aan je adsl modem in te stellen, dan stel je alles verder in op je router, en ja draadloos werkt dan ook op je router, wel even instellen natuurlijk maar dat lijkt me duidelijk.

[ Voor 23% gewijzigd door wowi op 11-10-2008 12:22 ]

• wowi

wowi

lier schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 11:58:
Hoewel er nadelen aan kleven is het helemaal geen probleem om meerdere routers achter elkaar te laten draaien. Een nadeel is dat als je poorten wil forwarden, je dit twee keer moet doen.
Dit is dus niet zo als je je adsl modem in spoofing mode zet!!!

• lier

lier

MikroTik nerd

wowi schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 12:24:
Dit is dus niet zo als je je adsl modem in spoofing mode zet!!!
Klopt, maar dan heb je niet meerdere routers achter elkaar...

• wowi

wowi

lier schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 12:25:
[...]

Klopt, maar dan heb je niet meerdere routers achter elkaar...
Waarom zou je meerdere routers achter elkaar willen hebben dan? (groot netwerk misschien maar dat is hier niet van toepassing), dat geeft alleen maar onnodig veel instelwerk, laat staan portforwarding, dan moet je alles twee keer in stellen.

• posttoast
  • Nu online
Cpri schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 12:10:
posttoast; Hoe kan ik de router als modem gebruiken er zit immer geen ADSL berbinding op.
Ik heb geprobeerd om enkel de router als switch te gebruiken. Door de modem en een pC op een vrije lan port te zetten. Bij 1 PC werkt het wel ik krijg een adres 10.0.0.150 een volgende PC krijgt een 192.168.1.X adres. Wellicht moet ik dan de DHCP server uitzetten en de PC statische adressen geven.

Een bijkomende vraag is dan werkt het Wireless gedeelte van de router dan ook
Sorry, mijn fout. Ik bedoelde natuurlijk je modem als router gebruiken. Niet andersom.

Zo heb ik het zelf bij een aantal mensen ingesteld:
modem
IP adres: 10.0.0.1
DHCP: aan
DHCP-range: 10.0.0.100 - 10.0.0.125

router
IP adres: 10.0.0.2
DHCP: uit

Alle routering stel ik in in het modem. De router werkt nu puur en alleen als switch (en ook als wireless accesspoint mits van toepassing). 2x achter elkaar een router kan natuurlijk, maar ik vind dat persoon niet zo mooi en nogal vervelend om iedere keer 2x poortforwardings in te moeten stellen. Ook je modem laten spoofen vind ik niet nodig. Volgens mij kom je daarna alleen nog maar lastig bij de instellingen van je modem. Bij de manier waarop ik het doe kun je altijd bij je modem en router komen en hoef je alles alleen maar in je modem in te stellen. Bovendien kun je gemakkelijk extra routers toevoegen die je ook weer als switches kunt gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door posttoast op 11-10-2008 13:08 ]

omniscale.nl

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

Wat een berg gepost en tegenspreken..

De TS heeft als oplossingen:

1) Een switch achter de Speedtouch hangen, omdat deze al als router is ingesteld.

2) De Speedtoch laten spoofen (bridgen), zodat het eerste apparaat wat eraan hangt een internet-IP krijgt

3) De DHCP in z'n Linksys router uitzetten, de Speedtouch op een LAN ipv. WAN poort drukken en eventueel het LAN-IP van de Linksys in de range zetten van de Speedtouch (Bijv. 10.0.0.130 of iets in die trant). Wat posttoast boven mij zegt dus, maar dan met andere IP's :)

Het gebruiken van een 10.x range is niet erg, dit is gewoon een nette interne range net zoals 192.168.x.

[ Voor 6% gewijzigd door BHQ op 11-10-2008 13:10 ]

• posttoast
  • Nu online
Precies Yapser :) En ik ben dus voor optie 3 gegaan!

omniscale.nl

• wowi

wowi

posttoast schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 13:07:
[...]

Sorry, mijn fout. Ik bedoelde natuurlijk je modem als router gebruiken. Niet andersom.

Zo heb ik het zelf bij een aantal mensen ingesteld:
modem
IP adres: 10.0.0.1
DHCP: aan
DHCP-range: 10.0.0.100 - 10.0.0.125

router
IP adres: 10.0.0.2
DHCP: uit

Alle routering stel ik in in het modem. De router werkt nu puur en alleen als switch (en ook als wireless accesspoint mits van toepassing). 2x achter elkaar een router kan natuurlijk, maar ik vind dat persoon niet zo mooi en nogal vervelend om iedere keer 2x poortforwardings in te moeten stellen. Ook je modem laten spoofen vind ik niet nodig. Volgens mij kom je daarna alleen nog maar lastig bij de instellingen van je modem. Bij de manier waarop ik het doe kun je altijd bij je modem en router komen en hoef je alles alleen maar in je modem in te stellen. Bovendien kun je gemakkelijk extra routers toevoegen die je ook weer als switches kunt gebruiken.
Op jou opmerking dat je dan niet meer in je adslmodem kunt komen na spoofing is niet waar je kunt gewoon met het normale ipnummer en paswoord dan in je adslrouter inloggen.

• posttoast
  • Nu online
wowi schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 14:25:
[...]

Op jou opmerking dat je dan niet meer in je adslmodem kunt komen na spoofing is niet waar je kunt gewoon met het normale ipnummer en paswoord dan in je adslrouter inloggen.
OK, vandaar ook het "volgens mij" ;)

Maar je zult gelijk hebben!

omniscale.nl

• Cpri
Bedankt voor de reacties, ook ik ben voor oplossing 3 gegaan en het werkt nu als een trein
Pagina: 1