Site-Admin: chmod niet toegestaan op willekeurige mappen

Pagina: 1
Acties:

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:01
Vreemd verhaal waarvan ik niet weet wat ik er mee aan moet:

Ben de beheerder van een verenigingssite die draait op Joomla; de site werkt an sich prima, maar het vreemde is dat ik op een aantal mappen op de server geen schrijfrechten heb.
Nou is dat niet erg, maar als ik een chmod wil doen (hetzij via FTP-programma of 't DirectAdmin-panel) krijg ik de melding dat:

Unable to set file permissions ;Unable to chmod /domains/_____/public_html/components/_____ to 777

Rare is wel dat ik andere components-mappen wel mag aanpassen. Dit belemmert me redelijk in het gebruik van bepaalde componenten, doordat ik bijv. een aantal vertalingen niet kan doorvoeren is de site een ratjetoe van Engels en Nederlandse onderdelen.
Ander nadeel is dat ik sommige db-queries in php-queries niet kan aanpassen naar eigen believen.

Provider geeft voorlopig niet thuis op mijn vraag, misschien dat als ik wat meer to-the-point info kan geven, men wel wil reageren. Ik ga er namelijk vanuit dat ik hier zelf geen invloed op uit kan oefenen...terecht???

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:13

samo

yo/wassup

dat komt omdat Joomla deze mappen heeft aangemaakt/aangepast. Dan staan ze op user apache. Je webhost moet dat even fixen.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• CrankyGamerOG
  • Laatst online: 21:15

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

samo schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 09:46:
dat komt omdat Joomla deze mappen heeft aangemaakt/aangepast. Dan staan ze op user apache. Je webhost moet dat even fixen.
idd, vraag even aan je hoster voor SuPHP oid, dat zorgt ervoor dat de bestanden die joomla(php) aanmaakt worden weggeschreven onder je user.
Om nu iig dit snel op te lossen kun je even snel vragen om een chown uit te laten voeren.

Heb je de helpdesk al uberhaupt om hulp gevraagd ? , ik kan me niet voorstellen dat je hoster je niet kan/wil helpen hiermee, dit is bij ons dagelijkse kost dat suphp activeren op domeinen.
Sterker nog , wij draaien ook DirectAdmin, en DA geeft ook SuPHP als oplossing(zie forums ed)

ff een losse rant
Hoe lang geleden heb je hulp gevraagd ? , imo erg slecht dat je geen reactie krijgt.

[ Voor 31% gewijzigd door CrankyGamerOG op 11-10-2008 09:57 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• mikekiwi
Dank voor jullie reacties!

En ja, uiteraard heb ik het bij de provider gevraagd; een jaar geleden al een keer en toen geen reactie gekregen. Daarna met het onderhoud er maar een beetje omheen geklooid, maar nu met een boel aanpassingen liep ik er weer tegenaan en ben ik het nu zat om 3x zoveel tijd kwijt te zijn om elk component te moeten evalueren of het wel werkt op de site zoals het zou moeten.
Dus afgelopen donderdag maar weer een mail gestuurd met probleemomschrijving, nog geen reactie up-till-now. Vandaar dat ik het hier even wilde vragen om zo wat meer gegevens voor mezelf te hebben om het zo ook de provider makkelijker te maken.

kan zo'n chown over de totale public_html map lopen zodat alles in 1 keer goed staat voor mij? Of moet ik een lijst van mappen aanleveren die aangepast moeten worden?

• CrankyGamerOG
  • Laatst online: 21:15

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

mikekiwi schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 10:00:
Dank voor jullie reacties!

En ja, uiteraard heb ik het bij de provider gevraagd; een jaar geleden al een keer en toen geen reactie gekregen. Daarna met het onderhoud er maar een beetje omheen geklooid, maar nu met een boel aanpassingen liep ik er weer tegenaan en ben ik het nu zat om 3x zoveel tijd kwijt te zijn om elk component te moeten evalueren of het wel werkt op de site zoals het zou moeten.
Dus afgelopen donderdag maar weer een mail gestuurd met probleemomschrijving, nog geen reactie up-till-now. Vandaar dat ik het hier even wilde vragen om zo wat meer gegevens voor mezelf te hebben om het zo ook de provider makkelijker te maken.

kan zo'n chown over de totale public_html map lopen zodat alles in 1 keer goed staat voor mij? Of moet ik een lijst van mappen aanleveren die aangepast moeten worden?
kort gezegd, nee..., zomaar alles op je gebruiker mikken werkt averechts helaas.

Trouwens, bied je hoster ook Installatron aan via DirectAdmin, en zo ja, heb je joomla via Installatron geinstalleerd ?

pps zet even DM aan

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• mikekiwi
OK, duidelijk, dan zal ik beginnen met inventariseren.

DirectAdmin bied installatron aan, maar is niet gebruikt bij de Joomla-installatie. Wel voor Gallery (Menalto) en daar heb ik geen enkel probleem mee.

DM????-> never mind, een voorkeurschermpje gemist...staat nu aan... :+

[ Voor 12% gewijzigd door mikekiwi op 11-10-2008 10:18 ]

• mikekiwi
Krijg nu net toevallig antwoord van de provider met een adequaat antwoord, probleem is dus opgelost.

Voor anderen met gelijk probleem: via Direct Admin kan je in de File Manager niet alleen een chmod uitvoeren, maar ook een "reset ownership". En dat geeft dus een gebruiker zelf de chown-optie...

Net een uurtje te vroeg hier gepost dus, maar goed, probleem is opgelost...
Pagina: 1