Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Abnormale 100% cpu bij muisgebruik

Pagina: 1
Acties:

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Ik heb met twee computers gedaan en ene is tragere 600 MHz P2 computer, andere is 1,2 GHz Celeron. Windows XP SP2 is op beide computers gelijk. Verschil is alleen dat op 600 Mhz een 6,4g GB bigfoot draait, en 1,2 Ghz 4,3 GB 3,5 inch hd die niet snel loopt.

Op 600 MHz werkt muis keurig zonder grote belasting op CPU. Maar met 1,2 GHz merk ik dat muiswijzer schokt. En inderdaad, 100% cpu is gezien in taakbeheer. Alleen ik ben vergeten om te kijken welke onderdeel het veroorzaakt. Echter het is bijna vers ingestalleerd en dus aardig schoon. (ik zal dat morgen naar kijken)

Doe ik niks, is de cpu bijna helemaal idle. Even goed rammelen met de USB optische logitech muis schiet de cpu belasting helemaal omhoog naar 100% niveau. Dat is extreme geval van toename in cpu verbruik.

USB drivers heb ik laten uninstalleren, maar dat heeft geen effect. Het is nog steeds rechtsreeks aangesloten. Oh ja, de chipset is verschillend: 600 Mhz is intel chipset, en 1,2 Ghz een via chipset. Maar dat mag geen reden zijn om enorme cpu load te maken.

De hd is op udma 2 gezet, wat dus goed is. Geen pio mode.
Ik weet zelf geen raad mee met vreemde extreme cpu load. Ik heb even internet gekeken, maar diverse oplossingen zijn niet allemaal helder en er zijn oorzakers aangewezen - en dat zijn meestal bepaalde programma. Maar met bijna nieuwe installatie zou dat wel ongelooflijk zijn omdat 600 MHz board geen verdachte toename toont.

Is moederbord echt ergens stuk of moet ik iets in Windows kijken? Zit de oorzaak in USB drivers? Moet ik Via 4in1 driver nemen? Ik hoop dat er mensen zijn die wat meer over kunnen vertellen, dan kan ik het probleem van 100% cpu bij muisgebruik oplossen. Elke tip of controle is welkom.

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:45
Installeer sowieso eerst even de juiste chipset drivers, kijk dan maar welk proces 100% in beslag neemt

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

De VIA 4-1 drivers zijn een must (of heet dat tegenwoordig Hyperion?)

Verder bestaat een P2 600 niet, dat zal daan PIII zijn :)

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Hyperion erop gegooid, maar dat is chipset alleen. De USB blijft nog steeds crap.
USB drivers gepakt van VIATech, zowel 1.1 and 2.0, maar geen van beide hebben wat resultaat.

Dus ben ik even verder gaan zoeken. De moederbord is Chaintech 6VIA5T.
Maar what the fuck... er is veel veranderd op internet.
Chaintech is niet meer hetzelfde zoals vroeger. De moederbord sector is verdwenen, en dus ook alle support pagina's: geen bios en drivers meer. Een slimmerik denkt dat iedereen Chaintech mobo heeft weggegooid en laat site veranderen zonder mobo support deel te behouden... :(
Dus moet ik maar rondkijken op driverssites. Maar wat haat ik de onvriendelijke beeld van driverssites. Je voelt de maffiasfeer erachter: je moet reggen, je moet betalen, je moet programma downloaden enzo.
Ik kan niet meer normaal aan nieuwe bios of drivers komen. Het is nu veel moeilijker gemaakt.
Ik haat zulke driverssites die je alleen maar moeilijk maken.

Ik laat USB drivers op WinXP even uninstalleren aka verwijderen voor zekerheid, want die zijn nog hetzelfde gebleven.
Na herstarten merk ik dat de muis al stukken beter gaat. Even flink schudden en ik zie geen extreme toename meer. Niet eens 1% toename. Zo mag ik het zien. De INF in USB update heeft dus wat geholpen.

Probleem opgelost. Ik kan weer verder. :)

Update:
Blijkt dat probleem nog niet opgelost is. Als ik USB deel laat uninstallen, en daarna opstart, worden ze opnieuw herkend en op dat moment veroorzaakt de muis géén extreme USB belasting.
Bij reboot erna blijkt dat niet meer zo te zijn. De muis veroorzaakt oude kwaal: 100% cpu. Ik ga kijken of een andere USB muis driver nodig is.

Update 2:
Bij toeval stuit ik op een bios zip file voor Chaintech mobo op internet. Ik zag niet eerst dat die bios zip een verzameling is van alle oude én nieuwe bios binaries. Zelfs nieuwste custom made bios uit 2002, dat niet door fabrikant is gemaakt, maar door de andere persoon. (de officiele fabrieksbios is 10/31/2001 oftwel nummer 31)
Nieuwste bios ingestalleerd en nog een keer usb muis rommelen. Het werkt nu wel goed! Na reboot blijft het nog steeds bijna niks te trekken. Perfect.

Het is dus de oude bios. Er zitten aantal settings in die niet meer optimaal werkt met Windows XP. Daardoor trekt usb muis zomaar 100% cpu. De nieuwste bios geeft oude Chaintech moederbord ook extra adem: paar moderne bios gemakken zijn erbij gezet en hd > 132 GB wordt ondersteunt :)
Je mag je mening geven over de oude bios probleem.

[ Voor 30% gewijzigd door MrDummy op 13-10-2008 13:49 ]