Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobjehbob
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:16
Hallo,

Ik heb een Asus laptop waarvan de dvd-speler niet meer werkt. Alleen ben ik er niet zeker van of de dvd speler kapot is of de aansluitingen(of iets dergelijks) in de laptop zelf. windows werkt niet meer goed, hij geeft veel foutmeldingen. Nu wil ik windows opnieuw installeren. Maar dat lukt niet zonder de dvd speler.

Er is in de BIOS een boot optie voor USB, dus ik zit zelf te denken een externe dvd-speler te kopen omdat ik niet zeker weet wat er mis is met de interne speler, vind ik het te eng een nieuwe interne te kopen. en voor reparatie heb ik geen geld voor over. Dus vandaar gaat mijn gedachte naar een USB dvd speler.

Alleen vraag ik me af of het mogelijk is om vanaf een USB dvd-speler windows opnieuw te installeren? En hoe ik dat moet doen? ik ga er geen aanschaffen zolang ik geen zekerheid heb of het kan. Ik ben er wel al op de hoogte van dat je kan booten vanaf zo'n dvd speler.

Of kan het ook met een USB harde schijf?want die heb ik al?(inhoud van windows installatie disc naar HDD kopieren ofzo?)

Alvast bedankt,
Ciao

[ Voor 3% gewijzigd door bobjehbob op 11-10-2008 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 190494

Het kan wel vanaf een usb HD alleen moet ie wel bootable zijn.
Of je moet iets anders hebben wat bootable is, een usb stick ofzo. In ieder geval als je via HD (usb) wil doen, copieer je van de XP cd de map i386 naar de HD en eenmaal geboot in "Dos" ga je naar die map en typ je "winnt.exe" (zonder ""). Dat zal de setup van XP starten en alle benodigde files zitten in die i386 map.
Alleen zit je dan weer met het "probleem" dat smartdrive niet gestart is dus dat zou je ook weer via je boot device moeten regelen.

Kort om, een usb dvd player en bootable XP cd werkt sneller en handiger. En dat zou "gewoon" moeten werken via het bootmenu in de BIOS aangezien je usb kan kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
bobjehbob schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 00:13:
Nu wil ik windows opnieuw installeren. Maar dat lukt niet zonder de dvd speler.
Welke Windows versie heb je het over?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobjehbob
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:16
alt-92 schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 11:17:
[...]

Welke Windows versie heb je het over?
Windows XP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-05 16:50
Je kan ook, als je nu een externe hdd hebt, en t alleen om t installeren gaat, gewoon daar een dvdspeler oid aan knuppen.

Veel ext hdds (Vooral de oudere/kleinere) zijn gewoon IDE. (ervanuitgaand dat ie 3.5" is). Behuizing eraf, en de ide kabel van de hdd even in een willekeurige dvdspeler stoppen, en je hebt een externe dvdspeler.