Ik heb laatst even geïnformeerd in hoever het mogelijk is m'n wagen op te voeren. M'n 2.0 benzine motor levert momenteel 143pk / 195Nm. Dit was het antwoord:
Ik had vooral meer koppel verwacht zodat het optrekken iets fijner zou zijn, maar een winst van 20Nm lijkt me verwaarloosbaar, of heb ik dat verkeerd op? Verder vraag ik me af wat ik me moet voorstellen bij "wagen wordt wel een pak soepeler en vinniger" en "een betere respons op het gaspedaal" ? Als laatste, hoe kan je weten dat m'n echt 160pk / 215Nm eruit perst? Ze kunnen evengoed 150pk / 200Nm aflveren, dus moet ik het van vertrouwen hebben?Aangezien het hier om een atmosferische motor gaat, zijn de winsten met chiptuning een stuk kleiner dan bij een turbo-motor. De wagen wordt wel een pak soepeler en vinniger. Men krijgt een betere respons op het gaspedaal. Kortom de wagen wordt merkelijk aangenamer om met te rijden.
Door middelel van individuele herprogrammatie van het motormangement op maat kan het vermogen opgevoerd worden naar 160pk/215Nm.
Een ander voordeel van deze ingreep is dat het verbruik zal zakken met +- 10%
De prijs voor deze ingreep bedraagt 450€, vermogenbank voor en na inbegrepen.