Hoi allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum en zou jullie graag mijn probleem willen voorleggen
Ik heb thuis volgende configuratie staan:
CPU: Intel xeon 5150 – Woodcrest - 2.66G Hz - Socket 771LGA
Mainboard : Intel S5000XVN
Memory: 4Gb
Nvidia Quadro FX 3500
Een aantal weken geleden zijn de problemen begonnen met mijn systeem.
De CPU Fan draaide soms continu op max. toerental terwijl deze normaal na het opstarten door de instellingen in de BIOS terug zakte naar een lager toerental.
Na dit euvel een aantal malen te hebben gehad startte het systeem helemaal niet meer. Af en toe startte het systeem wel maar dan draaide de CPU Fan weer op vol rpm.
Na enig zoekwerk op internet kon het euvel wel eens ontstaan zijn door stof in het systeem.
Ik heb het systeem stofvrij gemaakt .., CPU fan van heatsink genomen en Heatsink ook schoon gemaakt.
Helaas was dit niet voldoende en bleef het probleem bestaan.
Hierna heb ik mijn systeem naar een computerzaak gebracht waar ik melding heb gemaakt van het euvel. Hier werd geconstateerd dat de voeding kapot was en is deze vervangen. Echter …. nu startte het systeem wel weer op maar bleef de CPU nog steeds op max. rpm draaien.
Volgens de comp.zaak is dit standaard of heeft dit met een instelling in de BIOS te maken. Maar ik vind het vreemd dat het systeem dit nooit eerder heeft gehad.
Volgende zaken heb ik tot nu toe geprobeerd om de fan weer op een lager rpm te krijgen.
BIOS ingesteld (System Acoustic / Speedstep )
BIOS geupdate incl. BMC en FRUSDR
CMOS gereset.
Heatsink van CPU verwijderd en nieuwe pasta toegepast
Fan gesmeerd
Stekker connectie nagekeken (4 draden)
System log op fouten gecontroleerd
Nu denk ik dat het laatste wat ik nog kan proberen een andere fan is.....
Wie kan me meer informatie over dit probleem geven. Of heeft een oplossing?
Als ik de fan dien te vervangen wat is dan een goede keuze (geluid) voor mijn 771LGA socket.
Is het wijs om meteen de heatsink te vervangen?
Grtz
Bazza
Ik ben nieuw op dit forum en zou jullie graag mijn probleem willen voorleggen
Ik heb thuis volgende configuratie staan:
CPU: Intel xeon 5150 – Woodcrest - 2.66G Hz - Socket 771LGA
Mainboard : Intel S5000XVN
Memory: 4Gb
Nvidia Quadro FX 3500
Een aantal weken geleden zijn de problemen begonnen met mijn systeem.
De CPU Fan draaide soms continu op max. toerental terwijl deze normaal na het opstarten door de instellingen in de BIOS terug zakte naar een lager toerental.
Na dit euvel een aantal malen te hebben gehad startte het systeem helemaal niet meer. Af en toe startte het systeem wel maar dan draaide de CPU Fan weer op vol rpm.
Na enig zoekwerk op internet kon het euvel wel eens ontstaan zijn door stof in het systeem.
Ik heb het systeem stofvrij gemaakt .., CPU fan van heatsink genomen en Heatsink ook schoon gemaakt.
Helaas was dit niet voldoende en bleef het probleem bestaan.
Hierna heb ik mijn systeem naar een computerzaak gebracht waar ik melding heb gemaakt van het euvel. Hier werd geconstateerd dat de voeding kapot was en is deze vervangen. Echter …. nu startte het systeem wel weer op maar bleef de CPU nog steeds op max. rpm draaien.
Volgens de comp.zaak is dit standaard of heeft dit met een instelling in de BIOS te maken. Maar ik vind het vreemd dat het systeem dit nooit eerder heeft gehad.
Volgende zaken heb ik tot nu toe geprobeerd om de fan weer op een lager rpm te krijgen.
BIOS ingesteld (System Acoustic / Speedstep )
BIOS geupdate incl. BMC en FRUSDR
CMOS gereset.
Heatsink van CPU verwijderd en nieuwe pasta toegepast
Fan gesmeerd
Stekker connectie nagekeken (4 draden)
System log op fouten gecontroleerd
Nu denk ik dat het laatste wat ik nog kan proberen een andere fan is.....
Wie kan me meer informatie over dit probleem geven. Of heeft een oplossing?
Als ik de fan dien te vervangen wat is dan een goede keuze (geluid) voor mijn 771LGA socket.
Is het wijs om meteen de heatsink te vervangen?
Grtz
Bazza