Nieuwe pc vertoont weinig tekenen van leven

Pagina: 1
Acties:
  • 630 views

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-05 09:24

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
Goedenavond,

Een vriend van mij en ik hebben samen een tijdje terug een pc samengesteld en deze is grotendeels gearriveerd, dus ik besloot vanmiddag hem in elkaar te zetten. Hoewel ik niet overdreven veel ervaring had (aantal kabeltjes was nog even zoeken) is alles zo ver wij na konden gaan op zijn plaats. Bij het starten liepen we alleen tegen het volgende probleem aan. Het CRT scherm (niet nieuw en doet het wel) liet geen enkel beeld zien (stond wel gewoon aan). Van alles geprobeerd, kabels veranderd, losgetrokken, minder onderdelen aangesloten, maakte allemaal niet uit. Of hij deed niets of hij deed dit. Exacte beschrijving van het probleem is dat de pc normaal aangaat, de voeding fan toert eerst flink, samen met de CPU en casefan en de videokaart fan blijft tot onze verbazing (of hoort dat) geheel uit. Hierna zakt de fan van de voeding flink terug en alles blijft hetzelfde. Geen piepjes of andere dingen. Componenten:

Kast: A-Open QF50G (zit 400W voeding in)
Moederbord: Gigabyte GA-M52L-S3
CPU: AMD Athlon 64 X2 5000+
Videokaart: Sapphire HD 3850 512MB PCI-E
Geheugen: Kingston ValueRAM KVR800D2N5K1/2G (2x1GB 800MHz DDR2 Non-ECC CL5)

Hierbij hebben we een wat oudere maar werkende ATA Maxtor aangesloten, omdat de eigenlijk schijf nog niet binnen was. Ikzelf dacht meteen aan de videokaart (btw de extra power cable is willekeurig aangesloten), maar misschien geheugen, of kan ik iets fout gedaan hebben bij het aansluiten?

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-04 15:13
Even een andere videokaart proberen.
Krijgt de Videokaart wel genoeg prik trouwens?

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
We hebben helaas (jah niet iedereen is modern) alleen AGP kaartjes tot onze beschikking. En hoe controleer je die prik?

• scorched
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-05 13:20

scorched

Maximum Overdrive

Malarky schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 20:52:

...btw de extra power cable is willekeurig aangesloten...
Willekeurig als in 1 van de connectors ? Je moet ze natuurlijk, als je 2 aansluitingen op de kaart heb (wat zo is volgens mij) allebei aansluiten

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
Ik bedoel daarmee willekeurige 4 pins uit de voeding gepakt, maar wel steeds een andere geprobeerd. Maar nee er zit maar 1 aansluitkable op. De omzetkabel die bij de videokaart zat moest wel gebruikt worden (2x3 pins naar 1x4 pins). Waarbij die 1x4 eigenlijk 1x3 is want zoveel pins lopen er daadwerkelijk door de 4 gaatjes.

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:00
Afbeeldingslocatie: http://vazon.org/gbm.png
Heb je hier aan gedacht? Men vergeet het regelmatig.

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-05 14:07

makje

Professioneel prutser

Deze al eens bekeken? Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Kort gezegd komt het op het volgende neer:

Haal zoveel mogelijk overbodige onderdelen er voor de test uit. Dus alle PCI sloten leeg (wel videokaart) en Harde schijven en CD-ROMS los etc.

Sluit alleen de aan/uit knop van de kast aan, alle andere dingen incl onboard USB headers niet.
Probeer eens de reset knop op de aan/uit knop aansluiting (daarmee test je of de aan/uit knop van d ekast zelf stuk is)

Zorg ervoor dat de voeding correct aangesloten is. Dus op het moederbord met 24 pins én 4 pins stekker en áls er nog een 4pins stekker in kan (in de buurt van de vieokaart soms) dan die ook.
Videokaart heeft inderdaad een 6-pins stekker nodig. De bijgeleverde converter is altijd minder goed dan een echte 6-pins kabel direct vanuit de voeding. Maar jij hebt hem aangesloten met een 4-pins molex stekker welke maar 3 pinnen heeft? sluit hem dan tenminste met een goede 4 pins molex stekker aan...

Heb je dit allemaal en werkt het totch niet, dan wordt het tijd onderdelen te wisselen.

Probeer eerst met het ene geheugenreepje en daarna met de andere
Leen tijdelijk ergens een andere voeding.
Probeer de videokaart eens in een andere computer (als jijzelf alleen AGP hebt, probeer de computer van je zusje oid)

Probeer een PCI (de originele PCI dus) videokaart ipv een PCI-E videokaart. (desnoods in vraag en aanbod voor een 10 euro ofzo)

Daarna wordt het lastiger, maar regel eens een andere AMD AM2 processor of moederbord...

[ Voor 7% gewijzigd door makje op 10-10-2008 22:26 ]

9800x3d

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
@ _vipeax
Jah, die zit er netjes in. OF ik die nu los of vast heb, dat maakte vreemd genoeg niet uit. Daarvoor had ik per ongeluk rechtsonder op de 2x12 pins connector (vanaf links gezien) de 2x10 en daarnaast de 2x2 zitten. Maar volgens de handleiding moest die 2x2 dus niet erin (die hangt nu los). Maar al dat kabeltjes wisselen mocht voor het beeld niet baten. Bedankt voor deze reactie. PCI-E slot zit dus 4850 (andere PCI zijn leeg) en de geheugen sticks zitten beide in de gele.

@makje: andere onderdelen dan die er nu inzitten zijn dus niet thuis beschikbaar, kopen zie ik als een latere oplossing (bovendien is het niet mijn pc hij staat bij een vriend die een eindje verder op woont). Op videokaart, cpu, voeding en geheugen is er ook niks aangesloten (in ieder geval die configuratie is getest). Aan en uit knop (zoals je kan opmaken uit mijn SP doet het gewoon). Geheugen reepjes apart erin is inderdaad nog een optie die nog niet geprobeerd is. Over de voeding van de videokaart.
Maar jij hebt hem aangesloten met een 4-pins molex stekker welke maar 3 pinnen heeft? sluit hem dan tenminste met een goede 4 pins molex stekker aan...
De 6 to 4 pins connecter van Sapphire zelf heeft maar 3 pins in zich aan de kant van de 4 gaatjes. Zag er niet stuk uit ofzo. Iemand die weet of dat hoort bij de HD3850?

[ Voor 47% gewijzigd door Malarky op 10-10-2008 22:31 ]

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Haal de onderdelen eens uit de kast en sluit ze even aan in de doos van het moederbord. Onlangs een zelfde probleem gehad en na het opnieuw bevestigen van het moederbord geen problemen meer gehad.

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
@JBS: dat klinkt vreemd maar is inderdaad te proberen. Tot nu toe heb ik als mogelijke nog te testen dingen gezien die ik ook kan waarmaken: geheugen reepjes 1 voor 1 testen en alles buiten moederbord aansluiten. Op nog 2 merkwaardige dingen van de HD3850 zoek ik een antwoord, namelijk dat zijn fan niet draait (cpu, gpu, case -fans draaien allemaal wel) en dat zijn 6to4 connector aan de 4 kant maar 3 pins bevat. Iemand met deze kaart die over beide dingen wat zinnigs kan zeggen?

• makje
  • Laatst online: 15-05 14:07

makje

Professioneel prutser

De 6-pins conector van Sapphire kun je zelf controleren: als de 6 pins-kant wel alle 6 pinnen heeft en die gaan 'netjes' naar de 3 pinnen aan de andere kant toe, dan zal dat inderdaad wel kloppen (4-pins molex heeft 2x een zwarte pin voor aarde, dus dan zullen ze die ene wel overgeslagen hebben).

Dat de fan niet draait is onverwacht en waarschijnlijk niet goed. Maar als de fan op de kaart wel met zijn stekker is aangesloten (meestal een klein 2-pins stekkertje die in een socket op de videokaart zelf zit), dan kun je maar 1 ding echt zinning doen: de videokaart in een ander systeem proberen of een andere videokaart (PCI-E of PCI) in dit systeem proberen.
Dan weet je tenminste of de videokaart een probleem heeft of niet.

Als je geen andere computer of videokaart hebt om te proberen dan is dat vervelend, maar je zult toch iets moeten proberen want nu werkt het ook niet nietwaar?
Je kunt maar zoveel proberen met je huidige onderdelen, maar als de videokaart of voeding gewoon kapot is, maar het niet uit of je alles buiten de kast probeert, geheugen vervangt of de kabels anders aansluit...

Overigens weet je niet zeker of de computer nu echt opstart, misschien wel misschien niet, maar je kunt het niet zien want je krijgt geen beeld.
Het enige dat je zeker weet is dat je onderdelen en ventilatoren spanning krijgen en gaan draaien wanneer je de aan/uit knop indrukt.

Ikzelf heb een keer meegemaakt dat de aan/uit knop bleef hangen en de computer steeds aan en direct weer uit en weer aan zette.... (die computer staat als testservertje nogsteeds op een plank, resetknop als aan/uit knop werkt ook, op servers heb je toch geen resetknop nodig :))

9800x3d

• KneoK
  • Laatst online: 15:05

KneoK

Not in a million lightyears

Weet je echt zeker dat de fan van de videokaart niet draait ? Want je geeft aan dat je de fan van de voeding na aanzetten flink van snelheid hoort verminderen, dat is precies het beeld dat ik van moderne videokaarten heb, eerst flink opspinnen en daarna direct een stuk langzamer draaien.

Verder even goed naar het converterkabeltje kijken, het is aan te raden om twee molexen (die 4-pins, het is overigens geen probleem dat een van de twee een pin mist, ik heb precies zo'n kabel en die voedt op het moment een 8800GTS512) van aparte strings uit je voeding te gebruiken.

Edit: en even zonder videokaart booten om te zien of je dan beepcodes krijgt.

[ Voor 6% gewijzigd door KneoK op 11-10-2008 14:52 ]

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
@dat weet ik zeker. Ik kan mijn vinger tussen de fan houden. BTW zonder videokaart, of harde schijf opstarten maakt voor het proces helemaal niets uit. Zonder processor (wil eigenlijk niet gaan spelen met die pasta) of geheugen opstarten is nog niet geprobeerd en dat laatste kan dan nog. Met de molexen heb ik alles al geprobeerd en dat 1 viertje een pin is dat is dus de converter die die pin mist, maar het ziet eruit alsof het zo hoort.

Verwijderd

Malarky schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 19:18:
@dat weet ik zeker. Ik kan mijn vinger tussen de fan houden. BTW zonder videokaart, of harde schijf opstarten maakt voor het proces helemaal niets uit. Zonder processor (wil eigenlijk niet gaan spelen met die pasta) of geheugen opstarten is nog niet geprobeerd en dat laatste kan dan nog. Met de molexen heb ik alles al geprobeerd en dat 1 viertje een pin is dat is dus de converter die die pin mist, maar het ziet eruit alsof het zo hoort.
Mijn Ati HD4870, draait ook niet gelijk bij het opstarten van de pc, die begint pas als ik bijna in Windows zit..

• KneoK
  • Laatst online: 15:05

KneoK

Not in a million lightyears

Verwijderd schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 19:23:
[...]

Mijn Ati HD4870, draait ook niet gelijk bij het opstarten van de pc, die begint pas als ik bijna in Windows zit..
Dan ben je waarschijnlijk een van de weinige ;) In de BIOS van een HD4870 is gewoon een post/boot spin-up instelling die de fan van de kaart bij inschakelen even een seconde of wat flink laat draaien.

@TS >>> Hmm, zonder videokaart opstarten en dan geen beepcodes krijgen geeft waarschijnlijk aan dat de videokaar niet het (enige) probleem is. Als je bij een normaal werkend systeem de videokaart verwijderd moet je een serie beepcodes krijgen.
Probeer het inderdaad nog eens zonder geheugen en hou alvast in je achterhoofd dat het best iets met je moederbord te maken kan hebben.

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
Ok dit is opgelost. Toevallig wilde vandaag nog iemand op HWI deze configuratie doen dus daarom raad ik dat hierbij maar af. De A-Open QF50G (met zijn 400W) is té zwak voor de Sapphire HD 3850 512MB (volgens vriend staat er ook op de doos minimaal 450W, maar dan nog). Andere voeding en hij draait weer als een trein.

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:56
Malarky schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 23:35:
Ok dit is opgelost. Toevallig wilde vandaag nog iemand op HWI deze configuratie doen dus daarom raad ik dat hierbij maar af. De A-Open QF50G (met zijn 400W) is té zwak voor de Sapphire HD 3850 512MB (volgens vriend staat er ook op de doos minimaal 450W, maar dan nog). Andere voeding en hij draait weer als een trein.
Vind dit een vreemd verhaal? Aopen staat bekend om kwalitatief goede voedingen over het algemeen, en 400w moet echt meer dan voldoende zijn voor "maar" een 3850.. lijkt me eerder dat die voeding gewoon een defect had, want normaliter mag dit toch echt geen probleem zijn.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Malarky schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 23:35:
En dat had je dus prima *zelf* met Hangen en Opstartproblemen troubleshooter kunnen achterhalen.

Voortaan eerst doen wat je zelf kunt, pas daarna een topic openen...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.