Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
ik heb een artikel gevonden over plexi bewerking. http://www.bouweenpc.nl/artikel/21/10
daarin staat een stukje over buigen van plexiglas met een plexibuigbank.
maar ze zeggen dat de plexibuigbank zelf te makenzijn.
"Een plexibuigbank valt ook zelf te maken. Op het internet zijn hier en daar tutorials te vinden om zelf zo'n ding te maken."

mijn zoek opdrachten in google leveren echt nix op. ik denk dat ik onder het verkeerde naam zit te zoeken.
misschien weten jullie hoe zo ding heten ......

en wil iemand AUB voor zo iets opnemen in het FAQ van GOT.

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

ik weet de exacte naam niet, maar het werkt met een gloeidraad, daarmee maak je heel gericht het plexi zacht/warm en kan je een scherpe lijn buigen :)
vroegah op school hadden ze ook zo'n ding. :)

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Correct, de professionele uitvoeringen bestaan uit een gloeidraad welke zijn warmte afgeeft tussen 2 aluminium profielen waar koud water doorheen stroomt. Op die manier wordt slechts 1 lijn verhit, en blijft het plexiglas er omheen gewoon koud door de koele alu profielen. Uiteraard is de kier waardoor de warme lucht opstijgt qua breedte instelbaar, voor een strakke hoek, of juist een mooi afgeronde hoek.

Mocht je het slechts een enkele keer nodig hebben, dan kun je ook nog aan de slag gaan door een hetelucht fohn/verfafbrander te nemen en daarmee je plexi gelijkmatig te verhitten. De hoek die je dan krijgt is vaak minder strak. Uiteraard kun je dan ook nog het plexi koelen, of betergezegd, voorkomen dat het opwarmt, door er wat van metaal ofzo op te leggen en daartussen te verwarmen met de fohn.

• Schildpad
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:49
Een simpel gespannen weerstandsdraad tussen twee blokjes hout geeft al een heel aardig resultaat. Zie ook het draadje op circuitsonline: Plexiglas buiger

Zelf gebruik ik weerstandsdraad vaak om 'piepschuim' te snijden. Weerstandsdraad aansluiten op een trafo van mijn modeltreinen (ongeveer 7V gelijkstroom) en het werkt als een tierelier.

Verwijderd

Onderplaat vezelplaatje, daar boven op twee vezelplaatjes (bv nobrand of een stuckplaatje zonder papierlaag) met een tussenruimte van ca 5 mm. In dat sleufje weestandsdraad, aansluiten op een regeltravo. Afstellen zodat de plaat na 20 sec buigbaar is. Dikke platen (5mm) grotere tussenruimte, langer verwarmen.

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 17:50
Ik wilde er laatst een maken, maar weerstandsdraad was niet te vinden óf véél te duur. De tip van de week die ik kreeg was redelijk geniaal: zo'n hetelucht kacheltje (zo'n wit ding) zit vaak helemaal volgewikkeld met weerstandsdraad. En dat voor 9,95 :)

Twee planken naast elkaar leggen (plat zegmaar) met een spleet ertussen. In die spleet span je de draad. Stroom erop, plaat erboven en buigen maar.

• icegodd
  • Laatst online: 18-03 20:55
schildpad thx voor de tip. en jasper ook. want ik was ooit bij een elektro boer geweest voor zo draad en het was gewoon te duur.

maar heeft iemand een foto van z'n "plexibuigbank". (behalve de eerste 3 resultaat http://images.google.nl/i...&btnG=Afbeeldingen+zoeken)

• Martensupport
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:01
De prijs van weerstandsdraad valt toch best mee?

http://shop.conrad.nl/Ele...ponenten/Weerstanddraden/

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 11-11 11:00

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

anders zoek gewoon een dikke ijzerdraad? van dat spul waar ze afzettingen mee maken ofzo? Samen met een goedkoop aldi lasapparaat, dat je helemaal terugschroeft tot 20A ofzo. Gaat prima werken. Misschien moet je een beetje voorzichtig pulsen met lasapparaat aan en uit mocht het te heet worden, maarja "ge kunt nie voor een dubbeltje op dn urste rang zitte" :P

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
pianodraad?

Verwijderd

icegodd schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 22:13:
schildpad thx voor de tip. en jasper ook. want ik was ooit bij een elektro boer geweest voor zo draad en het was gewoon te duur.

maar heeft iemand een foto van z'n "plexibuigbank". (behalve de eerste 3 resultaat http://images.google.nl/i...&btnG=Afbeeldingen+zoeken)
Afbeeldingslocatie: http://casemodlab.wesweb.nl/images/tutorials/3star/plexibewerking/buigen3.jpg

Komt aardig in de buurt, tussenruimte wat kleiner en NIEt roodgloeiend stoken, anders krijg je bubbels voordat het buigbaar is. Geduld vooral.

• PRaGA88
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-11 00:00
Die afbeelding had ik ook gevonden. :p
Bij mij op school staan er zo met en vastspan(latje) systeem zodat het mooi recht blijft.
Pagina: 1