Toon posts:

Backbone aanleggen, glas of gigabitethernet?

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn op mijn werk plannen om een backbone aan te leggen tussen onze servers.
Dit vooral om de backup niet over het "gebruikersnet" te laten lopen en om de servers onderling sneller te laten communiceren.
Mijn idee is om hiervoor gigabit ethernet te gebruiken, er is echter ook een optie met glas (3x zo duur :o ).
Volgens mij is gigabit ethernet dus de beste optie, maar wat vinden de tweakers hier eigenlijk van :?

PS klopt het rekensommetje 1000Mbit/8 == 125MB/sec. (blijft altijd theoretisch natuurlijk) :?

Verwijderd

Je kan ook 2 of 3 NIC's in allebei de servers stoppen en die onderling verbinden...door een 100MBps switch...of cross cables, kan dat :?

Verwijderd

Gigabit ethernet (1000base-tx) is een goede en goedkope oplossing hier voor. Stop een 1000base-tx in elke server en koop een 1000base-tx switch (HP is erg fijn). En klaar ben je. 1000base-tx kan gewoon over CAT5 dus dat scheelt je al een heleboel centjes voor alleen de fiber kabels. (Kan je weer een extra server of 2 aansluiten op je 1000base-tx netwerk).

Ja, 1000megabit/8 = 125megabyte per seconden. Theoretisch ;] Praktijk is denk ik meer dan genoeg, tenzij je een heel server park van 100 machines op hetzelfde tijdstip wil backuppen.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Let wel goed op. bij 1000mbit komt het heel nauw met electrische interferentie ed.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Je verhaal klinkt alsof je gigabit en glas als 2 alternatieven ziet. Wat je vermoedelijk echter aangeboden wordt is een gigabit-backbone, met als alternatieven :
1000Base-CX gigabit Ethernet over koper-kabel
1000Base-SX gigabit Ethernet over fibre-optic kabels (korte golflengte)
Je hebt ook nog 1000Base-LX, dat is ook over fibre, maar dan met langere golflengte voor grotere afstanden.
Op zich is de koper-versie een stuk goedkoper, je bent echter relatief beperkt in afstand (tot zo'n 30m), maar als er geen al te gekke dingen in de buurt staan (zware motoren, zoals koelkasten en oude electrische typmachines enz.) heb je geen problemen. Hou alleen de schoonmaker met die gammele stofzuiger ook uit de buurt !
Met fibre-optic kabels heb je een veel groter bereik en ben je ongevoelig voor electromagnetische storingen.
Gezien het belang voor het bedrijf zou ik in dit geval toch gaan voor de glazen optie, liever dan het koperen alternatief. Wordt dus jouw/jullie afweging van geld tegen iets meer bedrijfs-zekerheid.

O ja, je rekensommetje begint goed, maar je moet toch zo'n 15-20 % overhead rekenen voor de extra bits en bytes op de verschillende protocol-lagen (Ethernet, IP, TCP hebben allemaal eigen overhead).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Topicstarter
Beetje late reactie maar Thnx voor alle info.
Pagina: 1