Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Geheugen van een proces begrenzen.

Pagina: 1
Acties:

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Topicstarter
Ik heb regelmatig op mijn pc een proces dat heel veel geheugen in gebruik neemt en daardoor de pc onwerkbaar maakt. Is er een mogelijkheid een proces te begrenzen op maximaal geheugen gebruik?

een soort van ulimit voor windows?

(Nee, en het proces niet opstarten is geen optie, Het is op een bedrijfs pc , maar de enige support die ze kunnen leveren is een nieuwe image plaatsen op de pc :X )

(In de search heb ik niks gevonden omdat ik telkenes weer op die 2 GB /3 4 GB vindt wat het maximale aanspreeekbaren geheugen is, ik wil die grens voor bepaalde processen juist verlagen)

PC:
XP sp3 1,5 GB

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:24

L0g0ff

omg

Je kunt je prioriteit van de applicatie omlaag mikken zodat alle andere processen voorrang krijgen. Zie start > run > cmd > start /? voor meer info.

Dit geldt trouwens alleen maar voor CPU volgens mij.

Verder zijn er wel tooltjes om geheugen vrij te geven. Maar mijn ervaring is daar mee dat het vaak heel even helpt en dat daarna meteen al het geheugen in gebruik wordt genomen. Eigenlijk moet diegene die het proces geschreven heeft een fix schrijven voor de memory leak. Of je zult meer geheugen in je pc moeten stoppen.

Gaat het trouwens om pagefile geheugen of je werkgeheugen?

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:06

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

leuk_he schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 17:09:
(Nee, en het proces niet opstarten is geen optie, Het is op een bedrijfs pc , maar de enige support die ze kunnen leveren is een nieuwe image plaatsen op de pc :X )
Krijg je dan wel toegang tot dit soort systeemaanpassingen? Ik weet niet hoe de policy van het bedrijf is waar jij werkt, maar ik kan me niet voorstellen dat IT het leuk vindt dat jij allerlei tooltjes op je pc loslaat, laat staan dat dit überhaupt mogelijk is.
Waarom laat je je PC dan niet opnieuw imagen? Ik neem aan dat de data ergens centraal opgeslagen wordt, en dus niet zomaar op je pc, dus wat heb je te verliezen? Verder ben ik het eens met mijn voorganger, ik zou de maker van deze applicatie eens achter de broek aanzitten dat dit gefixt wordt. Ben jij de enige in het bedrijf die met dit proces te maken heeft, zo nee, hebben andere gebruikers hier ook last van?

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Topicstarter
Glaanieboy schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 21:52:
[...]

Waarom laat je je PC dan niet opnieuw imagen? Ik neem aan dat de data ergens centraal opgeslagen wordt, en dus niet zomaar op je pc, dus wat heb je te verliezen?
Omdat extra applicaties(ontwikkel tools) op mijn pc staan. Die zijn niet kwijt als mijn pc geimaged wordt, maar het kost me wel een halve tot hele dag voordat ze weer erop staan.

ook ben ik localadmin om dat soort ontwikkel tools goed te kunnen draaien. Nog een reden dat support beperkt is.

Dus vroeg ik me af of er een soort variant van ulimit.

CPU beperken helpt niet, want het proces pakt veel memory, niet veel CPU. Ook het proces freezen (process explorer kan dat) helpt niet, er wordt een dag later gewoon nog zo'n proces opgestart. Ook hibernate is geen oplossing, het zit niet in een opstart link, maar vanuit beheer tooks

Maker van programma achter de broek zitten? Ik doe mijn best, maar nu zit ik even vast met een supportdesk die de voorkeur geeft aan "image erop, 10 minuten rammelen, klaar" (waarbij ze voor het gemake vergeten dat de pc daarna zeker 2 uur aan het updaten is en verschillende reboots moet hebben daarbij)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

leuk_he schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 22:17:
Maker van programma achter de broek zitten?
Geen idee of dit soort tools echt doen wat je willen, maar [google=max memory usage process XP] levert onder andere deze link op.
Geen garanties overigens, en normaal sta ik een beetje sceptisch tegenover dat soort beweringen. Maar je weet maar nooit :)

Waarschijnlijk maken dat soort tools zelf gebruik van de aanwezige SetProcessWorkingSetSize Function, iets wat de codert van je software misschien ook kan doen.

[ Voor 17% gewijzigd door alt-92 op 12-10-2008 22:56 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Topicstarter
alt-92 schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 22:53:
Waarschijnlijk maken dat soort tools zelf gebruik van de aanwezige SetProcessWorkingSetSize Function, iets wat de codert van je software misschien ook kan doen.
Deze call limiteerd alleen het gebruik in RAM, maar ondertussen loopt het virtueel geheugen gebuik omhoog (en dus de diskaccesss) , dus niet de oplossing

Wellicht moet ik idd een eigen versie van process explorer bakken die processen groter dan xxx killt. Mooi pauze projectje.

Note to self:
modify this example code...

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms682050(VS.85).aspx

[ Voor 8% gewijzigd door leuk_he op 12-10-2008 23:29 ]

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:24

L0g0ff

omg

Misschien helpt dit: http://www.pcwintech.com/node/145 (Cleanmem)

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

leuk_he schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 23:11:
[...]

Deze call limiteerd alleen het gebruik in RAM, maar ondertussen loopt het virtueel geheugen gebuik omhoog (en dus de diskaccesss) , dus niet de oplossing
Dan kijk je naar Private Bytes :+

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1