Versterker voor HD595?

Pagina: 1
Acties:

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-05 18:27
Ik heb een sennheiser HD595 hoofdtelefoon, en lees ik overal dat je daar het beste een versterker aan kunt hangen, maar qat is nou eigenlijk het effect van een versterker? Voegt het misschien bass toe, dat mis ik namelijk wel een beetje.

Verwijderd

Een versterker zorgt gewoon dat er meer geluid uit de koptelefoon komt vaak kunnen de koptelefoon versterkers niet genoeg geluid geven voor een grote koptelefoon en daar zorgt de versterker dan weer voor.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

bassguitar: dat klopt niet.

Het is vaak zo dat een gewone versterker een niet zo heel goed circuitje heeft voor de hoofdtelefoon.
Dat is vaak van wat mindere kwaliteit.
Verder zijn rare impedanties (lees erg hoge, of erg lage) niet echt fijn op een gewone versterker.
Sennheiser HD650's hebben bijvoorbeeld 300Ohm (daar waar een gewone hoofdtelefoon 30 heeft) aan impedantie.

Dan is een aparte hoofdtelefoonversterker echt aan te raden.

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Zeker je moet een hoofdtelefoonversterker nemen. Een normale versterker betaal je veel te veel voor. En dan heb je een product wat er niet zo goed mee overweg kan.

zoiets : http://www.audio-online.n...=com_virtuemart&Itemid=29

Alleen dan zou ik voor een met een wat hogere kwalteit gaan. Je zou der natuurlijk ook een zelf kunnen maken als je dat zou willen..

[ Voor 8% gewijzigd door Roderiktweaker op 10-10-2008 18:41 ]

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:48
Als je bsloten hebt iets te kopen, raad ik je aan de iBasso D2 (www.ibasso.com) te kopen. Die heeft USB en line-in support en een lithium-ion batterij, end at is wel zo makkelijk.

Maar de keuze is aan jou.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• __Deathscythe__
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-05 22:43
welk geluidskaart heb je? of gebruik je onboard. lijk me niet in iedergeval met zo'n headphone xD, want ik weet dat je bij een auzentech xfi prelude meer power krijgt dan de xfi versie van creative, ik gebruik op het moment een sennheiser hd595 + auzentech xfi prelude zonder versterkertje ertussen. ik mis geen power ofzo.

Verwijderd

Miss is een beetje warm klinkende buizenversterker iets voor jou.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

coptician schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 19:01:
Als je bsloten hebt iets te kopen, raad ik je aan de iBasso D2 (www.ibasso.com) te kopen. Die heeft USB en line-in support en een lithium-ion batterij, end at is wel zo makkelijk.

Maar de keuze is aan jou.
En wat is er zo goed aan het ding?
USB is nou niet echt hifi he, als in: een nette dac kost meer dan dat hele iBasso ding.

Verwijderd

Veel verstand heb ik er niet van, maar een versterker tussen (bijvoorbeeld) je mp3-speler en je hoofdtelefoon kan aan te raden zijn als de hier boven genoemde impedantie erg hoog ligt. Een hogere impedantie betekent simpel gezegd dat je koptelefoon meer vermogen nodig heeft om geluid te produceren. Iets wat je iPod of goedkope (geintegreerde) geluidskaart niet kan leveren. Dit heeft als gevolg dat je inderdaad een mindere basweergave hebt, en over het algemeen een veel kaler geluidsbeeld. Ook kan je koptelefoon dan niet zo hard. Je moet je volume op je iPod bijvoorbeeld volledig openzetten om een acceptabel geluidsniveau te krijgen, waardoor je geluid kan clippen of je iPod een vroege dood sterft. (constant maximaal volume is slecht voor z'n chips) Voor een HD595 valt een (hoofdtelefoon)versterker wel aan te raden, want ook deze koptelefoon heeft een hogere impedantie dan de meeste oordopjes. (al valt het vergeleken met sommige andere koptelefoons wel mee)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2008 00:02 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Neeeeeeeeeee fout!

Hogere impedantie == minder vermogen.
De 'weerstand' (mind the quotes, ik weet Z != R, maar even voor de uitleg doe ik kort door de bocht) is een stuk hoger. Daardoor gaat er minder stroom lopen.

Dat is dan ook het probleem.

Verder is de impedantie van de hoofdtelefoon 50Ohm, wat redelijk is.
Meeste standaard prut zit afaik rond de 30, maar de eerder genoemde hd650 zit op 300.

Of een headamp voordeel heeft durf ik hier niet zeker te zeggen, temeer daar het echt ligt aan de rest van je keten en wat je ermee wil ;).

Noot:
hierbij neem ik aan dat de frequentie vast is, impedantie is namelijk frequentieafhankelijk. Hierbij ga ik van de meting van sennheiser uit (bij welke freq meten ze eigenlijk? ;) 1kHz prolly? ).
Verder is het wel zo dat om een gelijk vermogen te halen, een hoofdtelefoon met een hogere impedantie een hoger voltage nodig heeft.

[ Voor 22% gewijzigd door Boudewijn op 11-10-2008 00:34 ]

• K0L3N
dusss, als ik een zero dac amp met opa 627 chip bestel, wat voor verschil merk ik dan aan mijn HD595? wat verandert er...?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat zegt een chipje (een opamp) over je versterker?
Ja het zegt iets, maar echt heel weinig.
Harde feiten, specs en links graag, anders schiet het niet op...

Met een opamp kun je een goed design maken, maar ook een compleet waardeloos design.
Dat kan ik vanaf hier niet ruiken als je geen design laat zien he ;).

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-05 09:18
Boudewijn schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 18:32:
bassguitar: dat klopt niet.

Het is vaak zo dat een gewone versterker een heel goed circuitje heeft...
Dat is vaak van wat mindere kwaliteit.
Que? :/

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:57
Waarom neem je jou 595 niet eens mee naar een hifi winkel en ga je zelf luisteren naar het verschil?

Zelf heb deze koptelefoon ook en ik hoor een heel groot verschil als ik hem aan m'n Denon (2307) receiver hang of aan m'n Rotel voorversterker (RC-1070) volgens de specs kan deze koptelefoons tot 2000Ohm aansturen, het geluid is gewoon veel strakker en meer diepte.
De kwaliteit van de voorversterker is ook belangrijk.

Dus nogmaals neem die koptelefoon met eigen cdtje mee naar een winkel en ga luisteren, dan weet/hoor je wat je koopt en zal je later minder snel spijt krijgen van je aankoop. :)

Suc6

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Uhhh ja een niet zo heel goed circuitje.
Niet wakker.

• K0L3N
sry, ik zit er over te denken om zo'n versterkertje te kopen: http://www.head-fi.org/fo...phone-amp-pre-amp-269458/, en dan een OPA627 erin te zetten, aangezien die aangeraden wordt.

• K0L3N
Ik heb besloten om toch maar zo'n versterker te kopen, zodra hij er is laat ik even weten of het heeft geholpen.
Pagina: 1