Toon posts:

Aansluiten kabelmodem: afstand tot invoerpunt ziggo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie:
Invoerpunt Ziggo op begane grond
Wandcontact coax op 1e verdieping

Ik heb het kabelmodem aangesloten op het wandcontact in mijn appartement maar krijg geen verbinding (ergo: niet alle benodigde controlelampjes branden)
Ik heb van Ziggo begrepen dat er beperking zit op de afstand tussen de hoofdaansluiting en het kabelmodem.
Nu is het voor mij helaas onmogelijk om een modem te plaatsen bij de hoofdaansluiting.
  • Is het werkelijk zo dat de afstand tussen de hoofdaansluiting en de modem bepalend kan zijn voor wel of geen signaal. Hoe werkt dit dan in flats? Ik heb tijdelijk in een flat gewoond op de 10e verdieping waar ik in het appartement zelf op het wandcontact een werkende kabelmodem heb aangesloten. De koperdraad komt daar toch ook ergens in een kelder binnen. Dan gaat dit verhaal van een te grote afstand niet op?
  • Kan een signaalversterker het probleem van een te grote afstand in meters tussen de hoofdaansluiting en het kabelmodem oplossen?

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
Te ver is te ver. Dus als die het beneden wel doet, maar boven niet, dan weet je toch genoeg? Is niet een of andere regel die je provider stelt, maar een beperking van de techniek.

PSN: djmurcielago

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Zover ik weet is het signaal dat over de label wordt gestuurd geoptimaliseerd om goed te werken tot de plek waar de originele groene kabel uitkomt. Bij een flat is dat dus in iedereens woonkamer.

Waarom kun je het modem niet gewoon op de BG aansluiten? Er zal ergens toch een kabel verlengd moeten zijn, die kun je dan weer lostrekken.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Te ver is een relatief begrip, dat is door de providers 'verzonnen'. Het is een beperking van de techniek, en om daar nu voorwaarden als kabel, afstand enz aan toe te voegen stellen providers gewoon dat je t dichtbij direct moet aansluiten. Better safe-than-sorry zegmaar.

In principe kun je dat ding rustig 20m vanaf je aansluitpunt zetten. Probleem is wel dat je te maken hebt met kabelverliezen. De provider levert een bepaald signaal op het AOP (abbonee overname punt), de hoofdaansluiting. Naar mate jij verderaf gaat zitten verlies je signaal. Aangezien de bekabeling vaak enorm crap is, gaat er al veel te veel verloren.
Eventueel met een GOEDE versterker is het geen probleem, uiteraard wel icm goede bekabeling. Let wel op dat bij grotere afstanden je versterker ook de retourband versterkt, anders gaat t niet goed.

'creatieve', niet helemaal toegestane oplossing (spreek uit ervaring :X): Gooi een demper voor je hoofdaansluiting, bv 8db verlies. Vervolgens heb je klotesignaal, en komt een mannetje want je belt, en die draait in de wijkkast 8db erbij. Dan demper ertussenuit, en voldoende signaal om je kabel intern stuk te verlengen zonder versterkers ;)

[ Voor 9% gewijzigd door DJSmiley op 11-10-2008 13:38 ]

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-11 12:41

tim427

Turbulence!

DJSmiley schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 13:37:
'creatieve', niet helemaal toegestane oplossing (spreek uit ervaring :X): Gooi een demper voor je hoofdaansluiting, bv 8db verlies. Vervolgens heb je klotesignaal, en komt een mannetje want je belt, en die draait in de wijkkast 8db erbij. Dan demper ertussenuit, en voldoende signaal om je kabel intern stuk te verlengen zonder versterkers ;)
Ik heb zelf mijn modem ook 20 meter vanaf AOP... Gewoon overal Hirschmann kabel :)

Btw... waarom is het niet toegestaan? Ik vind hem zeer orgineel.. :)

En als ik die man nou een tientje geef op het te doen? Zal ook wel werken of nie :P?

Is die 8dB niet slecht voor apperatuur of iets dergelijks?

Verwijderd

Ten eerste zijn die monteurs ook niet achterlijk en is een demper snel gevonden.
De monteur doet immers een meting vanuit de eindversterker en vanaf de AOP.
Daarnaast kan hij het signaal niet eens met 8db verhogen, hij kan de kabel hooguit op een andere tap zetten.
Het signaal dat binnenkomt staat meestal al bijna op 70db, hoe denk jij dat je TV beeld op de UHF band wordt als daar 8db bij komt?

Je kunt waarschijnlijk met goede kabels het modem wel online krijgen, e.v.t. met een retourgeschikte versterker van bijvoorbeeld Hirschmann.

Vergeet ook niet dat de kans groot is dat de monteur de voorrijkosten in rekening brengt, bij een storing, als je modem niet direct op de hoofdaansluiting is aangesloten.
Dit is verplicht volgens de Algemene Voorwaarden.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DJSmiley schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 13:37:
[...]

In principe kun je dat ding rustig 20m vanaf je aansluitpunt zetten. Probleem is wel dat je te maken hebt met kabelverliezen. De provider levert een bepaald signaal op het AOP (abbonee overname punt), de hoofdaansluiting. Naar mate jij verderaf gaat zitten verlies je signaal. Aangezien de bekabeling vaak enorm crap is, gaat er al veel te veel verloren.
Eventueel met een GOEDE versterker is het geen probleem, uiteraard wel icm goede bekabeling. Let wel op dat bij grotere afstanden je versterker ook de retourband versterkt, anders gaat t niet goed.
Hou er rekening mee dat dit signaalsterkte aanpakt maar niet signaalkwaliteit. Als brakke kabels/aansluitdozen de boel van ruis voorzien helpt dit natuurlijk niet omdat je de ruis meeversterkt.

Sowieso zijn de kabels zelf meestal niet de boosdoeners maar splitters. Als je de kabel splitst halveer je per definitie ook de signaalsterkte. De instructie om
:/

De kans dat de monteurs daadwerkelijk iets anders gaan inregelen in de versterkerkast is beperkt, demper of niet. Als die monteur je demper vindt levert dit je enkel een nare aantekening bij Ziggo op en een lading voorrijkosten. Dat JIJ dit toevallig een keer succesvol geflikt hebt lijkt me niet echt statistisch sluitend bewijs dat IEDEREEN dat kan doen :o
tim427 schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 19:54:
[...]

Ik heb zelf mijn modem ook 20 meter vanaf AOP... Gewoon overal Hirschmann kabel :)

Btw... waarom is het niet toegestaan? Ik vind hem zeer orgineel.. :)
Wat dacht je van het feit dat je zelf een storing maakt om zo nodeloos een monteur te laten komen :?
En als ik die man nou een tientje geef op het te doen? Zal ook wel werken of nie :P?

Is die 8dB niet slecht voor apperatuur of iets dergelijks?
:?

Heb je ook maar enig idee waar je het over hebt? Het signaal komt 8dB lager binnen (en het upstream signaal gaat 8dB lager buiten) waardoor modems niet online komen en TV zenders er sneeuwerig (analoog) danwel blokkerig (digitaal) uit gaan zien.

Oslik blyat! Oslik!

• tim427

tim427

Turbulence!

dion_b schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 12:08:
Heb je ook maar enig idee waar je het over hebt? Het signaal komt 8dB lager binnen (en het upstream signaal gaat 8dB lager buiten) waardoor modems niet online komen en TV zenders er sneeuwerig (analoog) danwel blokkerig (digitaal) uit gaan zien.
Je hebt gelijk... Ik verwarde die dB's met wat anders..

Anyway.. Ik vraag me af of er uberhaupt wel 8dB erbij geschroeft kan worden...

Als ik die kastjes van binnen zie is het niks meer dan een grote verdeler..

Was weinig op in te stellen...

Zowieso, ik heb thuis alles vervangen met hirschmann spul..

Ik heb in totaal 7 coax apparaten (TV's, MCE (dual tuners), Video recorder) + de modem...

De kabel modem is 17.8 meter lang en staat bij mij op zolder... De Signal to Noise Ratio = 39 dB

Als die beneden in de meterkast staat dan is de Signal to Noise Ratio 40 dB... Dit is weliswaar met de standaard modem kabeltje van 1 m..

Een andere TV zit op 21 meter hirschmann kabel... Signaal is zo helder, zelfs de TeleText laat geen rare tekens zien.

Dus het kan wel degelijk!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DS SNR van 39dB is zeer goed, dan heb je zowel een goede binnenhuis als een uitstekende groep waar je op aangesloten zit.

Maar goed, het lastige is dat kabelmodems met name gevoelig zijn voor upstream demping en ruis, en die kun je zelf niet meten. Je kunt er wel een indicatie van krijgen door de US power (CM Tx Level, Transmit power etc. - hoe het beestje genoemd wordt verschilt van modem tot modem) te bekijken. Volgens DOCSIS spec moet het onder de 55dBmV zijn. Als je nog op EuroDOCSIS 1.x zit, kan je modem soms tot 58dBmV zenden, op EuroDOCSIS 2.0 zal het nooit boven de 55.2dBmV uitkomen.

Onder de 45dBmV is trouwens ook niet goed, maar dat zul je zelden tegenkomen...

Als je >55dBmV aan het zenden bent, betekent het dat het signaal mogelijk niet op ingestelde waarde (meestal 0dBmV) binnenkomt op de CMTS. Dat betekent dat je weinig marge hebt. In jouw specifieke geval zou het kunnen dat dat ook in orde is, maar ik gok dat de TS juist daar tegenaan loopt...

Oslik blyat! Oslik!

• tim427

tim427

Turbulence!

dion_b schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 14:01:
DS SNR van 39dB is zeer goed, dan heb je zowel een goede binnenhuis als een uitstekende groep waar je op aangesloten zit.

Maar goed, het lastige is dat kabelmodems met name gevoelig zijn voor upstream demping en ruis, en die kun je zelf niet meten. Je kunt er wel een indicatie van krijgen door de US power (CM Tx Level, Transmit power etc. - hoe het beestje genoemd wordt verschilt van modem tot modem) te bekijken. Volgens DOCSIS spec moet het onder de 55dBmV zijn. Als je nog op EuroDOCSIS 1.x zit, kan je modem soms tot 58dBmV zenden, op EuroDOCSIS 2.0 zal het nooit boven de 55.2dBmV uitkomen.

Onder de 45dBmV is trouwens ook niet goed, maar dat zul je zelden tegenkomen...

Als je >55dBmV aan het zenden bent, betekent het dat het signaal mogelijk niet op ingestelde waarde (meestal 0dBmV) binnenkomt op de CMTS. Dat betekent dat je weinig marge hebt. In jouw specifieke geval zou het kunnen dat dat ook in orde is, maar ik gok dat de TS juist daar tegenaan loopt...
Upstream:

Power Level 43 dBmV

EDIT:
de bron (forum.multikabel.nl is offline), maar ik heb destijds dit opgeslagen in een word-documentje:
Downstream Value
Frequency 330000000 Hz een van de nu 4 gebruikte downstream frequenties, het maakt niet uit welke frequentie je modem gebruikt de CMTS zorgt er zelf voor dat de modems over de beschikbare freuenties verdeeld worden.
Signal to Noise Ratio 37 dB dit is het verschil tussen de ruis en het binnenkomende signaal, des te groter dit verschil des te beter is de kwalteit en dus minder fouten. je mag hier min. 34dB verwachten
Downstream Modulation QAM256 QPSK (QuadratuurPhaseShiftKeying) AmplitudeModulation, 256 betekend dat er 8bit per keer verzonden worden, dit gebeurt ongeveer 6900000 keer per seconden (Symbolrate ±6,9Msym/sec) Multikabel gebruikt inmiddels in het gehele netwerk alleen nog QAM256, in de toekomst kan dit nog verhoogd worden maar dan kan het signaal storingsgevoeliger worden.
Network Access Control Object ON
Power Level 1 dBmV Het signaalnivo van het ontvangen signaal, dit moet ongeveer 0dBmV zijn +/- 10dB
(was -3dBmV) waarom was dit lager, had je er een splitter tussen?

Upstream Value
Channel ID 51 upstream kanaalkanaalnummer bepaald door de CMTS
Frequency 53600000 Hz de bijhorende frequentie
Ranging Service ID 389
Symbol Rate 2.560 Msym/s dit geeft aan hoe vaak er nieuwe data wordt verzonden, dit bepaald dan ook de bandbreedte van het signaal nu 3,2MHz > dit zal de komende jaren waarschijnlijk vaker 6,4MHz zijn
Power Level 46 dBmV (was 51dBmV) deze waarde word door de CMTS geregeld zodat jou modem precies goed binnenkomt op de CMTS, de waarde zal als alles goed is tussen de 42 en 52dBmV moeten liggen, iets daarbuiten betekend dat er iets fout zit maar betekend niet dat je gelijk geen of een slechte verbinding hebt.
Upstream Modulation [3] QPSK ook wel eens 4QAM genoemd, als de verbinding door ruis/storing niet goed is bij 16QAM zal de CMTS de modems op QPSK instellen zodat er toch verbinding blijft
[2] 16QAM in de toekomst zal dit hoogstwaarschijnlijk 64QAM worden, zodat er meer upstream capaciteit beschikbaar komt en er hogere snelheden mogelijk worden.

Signal Stats Value (Na 1.5 uur uptime)
Total Unerrored Codewords 179421225
Total Correctable Codewords 5635
Total Uncorrectable Codewords 17
100-(Uncorrectable/(Unerrored+Correctable))x100)
100-(17/(5635+179421225))x100)
100-(17/179426860)x100)
100-0,000009=99,999%

[ Voor 52% gewijzigd door tim427 op 12-10-2008 14:33 ]

• tim427

tim427

Turbulence!

Nog nieuws?

Ik weet niet of je wat aan die info had? Lijkt me leuk om te horen of het is gelukt.

En eventuele commentaar van Dion-B :) Over die Upstream: Power Level 43 dBmV

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de reacties en sorry voor mijn late reactie. Ik heb een todo list van hier tot aan Kazachstan waardoor ik soms even dingen uit het oog verlies.

Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om Ziggo op te zeggen. Bij de hoofdaansluiting zit geen stopcontact voor de voeding van het modem, ik wil niet rommelen met alle coax aanslutingen van de huisbaas en een nieuwe kabel laten trekken lijkt me een beetje teveel van het goede. Ik ben me nu aan het orienteren op een ADSL verbinding.
Pagina: 1