[PHP/MySQL] Belasting PHP API

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Vorige maand ben ik met mijn website *snip* gestart.

De website is kort samengevat een vrij online te programmeren telefooncentrale die gratis voor iedereen te gebruiken is. Door aan te melden kan je al direct gebruik maken van een ingebouwd gastenboeksysteem maar ook geavanceerde functies gebruiken via de API.

Met de API kan je data uit de database ophalen om deze op eigen manier op je website of applicatie te implementeren.

Tot zover werkt alles perfect alleen zit ik met het probleem dat de populariteit van de website begint te stijgen en de API (gateway) langzamerhand meer wordt belast.

De database queries e.d. zijn allemaal spatzuiver en ik ben ook bezig met het zogenaamde "cloud" systeem om de belasting te spreiden. Mijn vraag is alleen of het wellicht verstandiger is de API op een ander platform te programmeren zoals Python of C? Naar mijn inziens zijn die een stuk sterker in het maken van de calculaties dan PHP momenteel de output geeft.

*snip*

Ik zou graag willen horen wat jullie van het concept vinden, of het verstandig is met PHP verder te blijven gaan *snip*

Alvast bedankt!!

[ Voor 20% gewijzigd door Creepy op 10-10-2008 15:33 . Reden: Reclame en werving verwijderd... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:14

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Ik heb je reclame en werving delen even aangepast. Problemen voorleggen is hier prima maar tegelijk reclame maken voor je eigen site en proberen devvers binnen te trekken is hier niet de bedoeling.

Je probleem beschrijf je nogal generiek dus vna mij ga je ook een generiek antwoord krijgen: ga profilen. Zorg eerst dat je weet waar je de meeste tijd in de code besteed om te kijken of en hoe je dat kunt versnellen. Melden dat je queries "spatzuiver" zijn maar dat zegt ons natuurlijk niks. Betekent dat je 100% zeker weet (aka, dat heb je gemeten) dat je DB queries niet het probleem zijn? Denken dat je queries goed zijn is 1 ding, meten is zeker weten ;)

Zomaar je volledige API gaan ombouwen naar een andere taal omdat het wel eens sneller zou kunnen zijn is nogal onzinnig als je niet je huidige implementatie hebt geprofiled. Alleen dan kun je er zinnige uitspraken over doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Creepy op 10-10-2008 15:36 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ Creepy,

Vind reclame en werving wat overdreven.. als ik een "Open Source" project zoals Joomla noem hoor ik niemand en ik wil een mening over een open project en dan ziet men dat als reclame? Ik probeer er niets uit te halen.

Maar goed.. dan gaan we verder over op de optimalisatie van de API.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voornaamste wat mijn PHP API nu heeft is veel met "file_exist" kijken of bepaalde bestanden aanwezig zijn en moet met "exec" bestanden decoderen naar een ander bestandsformaat.

Dit kan je dus als zwaar beschouwen wanneer het om vele aanvragen per minuut gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Verwijderd schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 15:41:
Voornaamste wat mijn PHP API nu heeft is veel met "file_exist" kijken of bepaalde bestanden aanwezig zijn en moet met "exec" bestanden decoderen naar een ander bestandsformaat.

Dit kan je dus als zwaar beschouwen wanneer het om vele aanvragen per minuut gaat.
Wat voor een bestanden ben je aan het decoderen? En waarom zou dat sneller gaan als je een andere api maakt? Want ik ga er vanuit dat in de nieuwe api die bestanden toch ook gedecodeerd moeten worden?

Wat is trouwens veel?

En je vergelijkt jezelf met "Open Source Programma" Joomla, is het misschien handig om de api ook opensource te maken? Dan kunnen er meer mensen er naar kijken.

[ Voor 14% gewijzigd door LuCarD op 10-10-2008 15:46 ]

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Procedure is nu dat PHP mijn script leest, bestanden bekijkt en linux commando's uitvoerd om vervolgens daarover een feedback te geven in het script.

Wanneer ik hetzelfde in bijvoorbeeld Perl zou doen, dan heb je die hele PHP parser en alles er niet meer tussen zitten waardoor het in mijn optiek sneller werkt en minder belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 14:42
Maar dan heb je de Perl parser ertussen?

Zo te zien zijn systeem commando's je bottleneck, zolang je die systeem commando's niet sneller kan maken ga je hoogstens 1 a 2 procent aan tijdswinst behalen. Ook als je het in Python, C, Ruby, Shellscript, Brainfuck, Whitespace, Haskell of welke andere taal dan ook doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marientjuh
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-09 16:02

Marientjuh

Fullstack developer

Is caching geen optie? Ik heb positieve ervaringen met API output cachen en dan gedeeltes van de cache resetten als iets geupdate word.

Respect begint waar eigen kunnen ophoudt! - Kinderkleding webshop van vrouwlief: coz-adore.nl

Pagina: 1