Toon posts:

_____tweaking!_____

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een PII 300Mhz op een MSI 6117LX6 moederbord...

op zich draait alles prima maar... ik wil wel 's wat sneller, maar ik heb geen geld...

dus ik dacht... kan er niet met een converter een vrij nieuwe celeron op? Ik heb even gekeken bij www.msicomputer.com maar daar kon ik mijn moederbord niet terugvinden...

weet iemand of ik met een eventuele biosupdate een celeron zou kunnen installeren en zo ja, tot hoeveel Mhz?

En zal ik verschil merken tov de Pentium? Ik heb 96MB geheugen.

bedankt!

Verwijderd

Gewoon ff beter zoeken op de msi site, naar MSI 6117.
Uit de FAQ:
Problem: Can the MS-6117 support PIII/CPU?.
Solution: Upgrade the MS-6117 BIOS to version 2.1 to properly support PIII CPU's

Ze hebben het wel over 100Mhz PentiumIII's, denk ik (ivm met de beperkingen van de LX-chipset)
Weet niet wat de max multiplier is in je bios: dus ?x100Mhz=maximale snelheid van de CPU.

Max Celeron ondersteuning: Added support for Celeron(R)433Mhz and Celeron(R)466Mhz.

Ik weet niet hoe beperkt het aantal multipliers is, in ieder geval ondersteund ie 7x66=466

En hier kun je vervolgens die bios downen: http://www.msi.com.tw/support/bios/61.htm

Zit wel verschil in de biossen, er zijn planken met een AMI-bios chipset en planken met een AWARD-bios chipset. Dus pak wel de juiste.
Suc6
[update}
Als je van die pagina ff op back drukt, staat uitgelegd hoe je de bios-chipset kunt flashen van AMI naar AWARD en vice versa.
[/update]

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:40
De LX-chipset heeft toch alleen 66 MHz ondersteuning en geen 100 MHz?

Verwijderd

Topicstarter
Hey, dankjewel! Zo goed had ik dus blijkbaar niet gekeken.

466Mhz valt me eigenlijk nog tegen, ik had gehoopt op iets vanaf 500Mhz of zelfs iets meer... maar dat kan ik dus wel vergeten?

Hmm... ik vraag me af of het verschil PII-300 / celeron 466 nou ZO groot is dat het al die moeite (en die paar honderd gulden) loont - ik heb hier nl nog een celeron 400Mhz, en het valt me altijd op dat deze PII sneller of even snel is als die celeron... of is er met die nieuwe celerons echt zoveel verbeterd?

Ik gebruik de pc vooral voor internet en Office en mp3/cd's branden/wave bewerken.

Ik draai windows 2000 pro trouwens...

• Phrea
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-01-2022

Phrea

( . Y . )

De LX heeft een max FSB van 75MHz.

Verwijderd

Topicstarter
Phrea, bedoel je daarmee dat een PIII op mijn moederbord niet kan? Maar een Celeron wel?

Weet iemand nog of een upgrade van PII 300 naar Celeron 466 de moeite waard is?

Verwijderd

Toch gek dat MSI in de FAQ zegt dat PIII CPU's ondersteund worden (Heb geen PIII at 66 FSB gezien, of het moet de nieuwe celeron zijn, met uitgeklede PIII core)
Ik dacht ook al dat de LX geen 100 FSB aan zou kunnen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik dus ook niet... dan is er nog maar een vraag over... wat zijn de voor/nadelen van een celeron tov een pentium II?

Verwijderd

Ik heb ff bij AnandTech, staat wel een aardige benchmark (zeer uitgebreid). Ik heb gekeken naar het verschil tussen de celeron 433 en de PII300Mhz.
Hier is de link: http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=926
Lijkt erop dat de celeron in games sneller is en de PII in desktop-applicaties. (ff vlug gekeken). Ik denk dat het voor jouw gebruik (internet/office) geen zin heeft om te upgraden.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-08 12:39

Shuriken

Life is all about priorities

Als het een board met een LX Chipset is, moet je gerust tot Celeron 533 Mhz PPGA (dus niet de nieuwe 533A)
kunnen gaan. Het enige is dat het board de snelheid bij het opstarten niet goed weergeeft. Maar daar de multiplier in de processor zit gebakken, moet dat geen problemen opleveren. Als het board maar 66 Mhz levert, dan gaat de rest vanzelf.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

De MSI's kunnen zowel AMI als Award updaten, alleen moet je wel het goede conversie programma pakken.... http://HardwareXpo.hypermart.net

Verwijderd

Topicstarter
En ik neem aan dat het snelheidsverschil tussen een c533 en een pII300 toch wel te merken is, of niet? 't is inderdaad vooral Office, Excel, Word, IE en audio waar ik me mee verveel... en liefst veel te gelijk...

wat zouden jullie zeggen? Upgraden naar een snellere proc bij gelijkblijvend mobo en geheugen of die paar honderd piek aan geheugen uitgeven?

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:18
'k heb onlangs met hetzelfde moederplankje mijn PII 300 gekieteld. Tot de 450 geen problemen, daarna moest de bios veranderd worden tav voltage ,.. succes

Verwijderd

Misschien kun je die LX met nieuwe bios gewoon op 100mhz draaien, beetje overklokken duss.. geen idee, download eerst eens de nieuwe bios.. P3-600 Katmai is toch wel kewl

Verwijderd

Je kan toch eerst experimenteren met je huidige geheugen, gaat dat niet hoog genoeg kun je altijd nog nieuw en sneller kopen.

En die BIOS zou ik ook allereerst doen...

Verwijderd

Topicstarter
Goed... zal zsm eens gaan kijken hoe dat werkt die biosupdate (nog nooit gedaan) en dan... The Noise, jij zegt met dit plankje je PII 300 tot 450?! dat wil ik ook wel...

Ik heb ooit eens geprobeerd de plank op 75 en 83Mhz te zetten, en de pc bootte wel, maar er gingen allemaal pcisloten en het agpslot raar doen - vanwege de divider waarschijnlijk dus. Met 100 Mhz (en de goeie divider) moet dat geen probleem zijn natuurlijk.
Dus met bios-update kan deze plank tot 100Mhz?! dan ga ik dat proberen... jullie horen het nog!

• the noise
naar 450 ja, maar 'k heb trouwens een SL2W8 PII300 daarom wilt 'ie naar de 504

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook een PII 300 sl2w8...

dus ik heb er wel vertrouwen in dat dat lukt dan. Had je er nog extra koeling bij nodig of zo?

Heeft iemand nog tips voor me mbt een bios-update of zo? Ik heb het nog nooit gedaan... 't was eigenlijk nooit nodig!

Ik ga het in ieder geval proberen denk ik, vanavond of zo na m'n werk dan heb ik wel even tijd.

Kan je met die nieuwe bios ook je fsb settings in de bios aanpassen? Nu kan dat alleen met jumpertjes op het mobo zelf en dat vind ik best onhandig

Verwijderd

Over het algemeen is het updaten van een bios erg makkelijk.
Eerst een 'kale' bootable flop maken.
Dit kun je het handigste doen vanuit de DOS-prompt middels dit commando:
format a: /s (thanx lone-wolf Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif
Vervolgens moet je de juiste bios hebben Award of Ami (vergeet niet het conversieprogramma), ik weet niet welke bios je nu hebt. Daarnaast heb je de flash-software nodig van Ami of Award (ik neem aan dat dat wel uitgelegd staat op de MSI-site.
Dus je hebt een bootable flop, daarop gecopieerd het flashproggie en de biosfile (.bin of iets dergelijks). Computer opstarten met flop en flashen maar. In de tussentijd niet je comp. uitschakelen o.i.d. anders loop je het risico dat je je bios vernaggeld.
Tip: lees eerst eens de FAQ en info op de MSI site over het flashen van je bios, kan je een hoop ellende besparen!
Ik ben bang dat je je FSB nog steeds via jumpers moet veranderen.

• LoneWolf
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-10-2025

LoneWolf

Just a Byte

kokkor hekkus:
commando:
format a: \s
ehhm.... misschien gaat

format a: /s

ietswat makkelijker... Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... tnx Kokkor, van jouw uitleg snap ik een stuk meer als van die op de MSIsite.

Nog een vraagje aan The Noise... jij hebt met exact dit mobo je PII op 450 Mhz gekregen... maar zoals mijn bord nu is kentie helemaal geen jumpersetting voor 100Mhz of zelfs meer... hoe heb je dat dan voor elkaar gekregen? veranderen die jumpersettings als je je bios upgraden? En hoe weet je dan hoe je je bord moet jumperen? het boekje zal dan wel niet meer kloppen...

Kokkor: vandaar dat ik me ook afvroeg of het soms ineens softwarematig zou kunnen...

Verwijderd

Een PIII op een LX plank gaat echt niet. Standaard heeft een LX plank een FSB van 66mhz. De snelste PII is 333 mhz. voor zo'n bord. Als je nou eens de laatste gebruiksaanwijzing download (PDF format/Acrobat reader). Misschien dat je hier iets vindt over de multipliers van je bord. Ik heb een LX plank gehad met als hoogste multiplier 8 (8x66=528 Cell.533?). Er zijn LX borden met een hogere FSB dit is alleen om een Celeron te tweaken. Kan je geen afspraak maken met je leverancier dat je de processor mag ruilen als het niet werkt? EEN PIII DOETUTDUSNIET OP EEN LX PLANK.

Verwijderd

Topicstarter
Ik was ook niet van plan een PIII te kopen. Mij te duur voorlopig...

maar het idee van of een celeron 500 (oid) te kopen of misschien mijn PII (die dus best goed schijnt te zijn) over te kunnen klokken naar 450Mhz... dat spreekt me wel aan

Verwijderd

Wat je kunt proberen is softwarematig je FSB verhogen met SoftFSB, hier te downen: http://www.tweakfiles.com/processor/softfsb.html
Dat werkt in Windows, dus nadat je bios is geladen.
Denk er wel om: voor eigen risico, ik aanvaard geen aansprakelijkheid etc. etc. Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif
Koeling is bij overclocken erg belangrijk! Als je computer hangt: direct uitzetten (main switch, achterop je kast of stekker eruit)
Eerst met dit proggie experimenteren als de computer stabiel blijft kun je het proggie in je autoexec.bat zetten, zodat het automatisch geladen wordt als windows opstart
Suc6

• the noise
'k heb er een PIII koeler op zitten, en een fan voor de airflow. Je voeding moet naar buiten blazen.
wat oudere bois'sen zijn wat moeilijker te wijzigen. de nieuwste kun je gebruiken om je FSB in te stellen, zonder jumpertjes gekloot. doe dit in stapjes.
softFSB versnled je proc niet echt, hoewel sommige test progies aangeven van wel. je moet tijdens het opstarten kijken wat er staat, dat loopt 'ie ECHT.

pas op met je bois updaten, is gevaarlijk, lees de PDF shit aandachtig die je bij MSI load.
er is een site over deze proc:
shit!
kwijt, komt nog wel.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Volgens mij is er ff duidelijk had over dit mobo'tje nodig...

Het heeft een LX-chipset, deze kan officieel maximaal 66MHz aan... Dit mobo'tje kan dmv een jumper op 75MHz gezet worden, en met softFSB is 83MHz te halen...

De enigste manier om dit mobo op 100MHz te laten lopen is door een andere klokgenerator-chip op het mobo te zetten en de chipset enorm goed te koelen (heb geen id of dit wel kan...)

Je kan alle alle Celeron I's op je mobo zetten (t/m 533 dus)
Misschien is het zelfs mogelijk om een celeron II met behulp van een slot>socket converter met volt regulator (zeer zeldzaam) werkend te krijgen

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... vraagje aan de heren Tweakers:

wat lijkt jullie beter... een BX mobo kopen (evt 2ehands) en deze PII opfokken tot 450Mhz (haaltie dat gegarandeerd?!) of een zo dik mogelijke celeron 1 + converter? Wat is sneller? Wat is betrouwbaarder?

Verwijderd

het kopen van een BX-bordje is een aardige optie maar:
1. Het is niet gegarandeerd dat die PII op 450mhz loopt, dat verschilt namelijk per processor. Waarschijnlijk heb je een behoorlijke koeler nodig en die zijn ook niet goedkoop.
2. Omdat die LX van je een wat verouderd bord is zal er waarschijnlijk PC66 geheugen opzitten en je moet nog maar zien of dat op 100Mhz gaat lopen. Nadeel moet je weer geheugen kopen, erg duur de laatste tijd.
FF kijken naar wat je nu hebt:
1. 96Mb koop er 32mb bij heb je 128mb en hou dan die PII300mhz, voldoet nog prima voor dat wat je wilt (office/internet)
of:
2. koop een celeron 533ppga & adapterkaartje en koop er dan het liefst ook nog 32mb ram bij. (Je kunt overclocken proberen 8x75Mhz=600Mhz, maar zoals je al zei had je problemen met PCI/AGP)
Waarschijnlijk heb je dan wel wat winst m.n. games e.d. Voor desktop-applicaties zal vooral dat extra geheugen meespelen.

choose you're pick Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif
Pagina: 1