Toon posts:

Hardeschijf zomaar corrupt?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen!

Ik ben sinds een aantal dagen trotste eigenaar van een 8800GTX, met een Accelero Extreme 8800 koeler, en die neemt erg veel ruimte in beslag.
Daardoor heb ik 1 van de 2 hardeschijven in een ander SATA slot moeten steken (mobo: Gigabyte GA-965P-DS3). Ik heb hem in een paars SATA slot gestoken, volgens Gigabyte een GSATA slot. Ik heb geen andere mogelijkheden, want de andere sloten zijn bezet...
Echter, als ik de schijf wil benaderen vanuit Windows (Vista) geeft hij de melding dat mijn schijf corrupt is, onmogelijk zeg ik, chkdsk /r heeft me verteld dat er 0 bad sectors aanwezig zijn!

Ik dacht dat het probleem lag aan de drivers van die SATA sloten, dus ik heb de drivers van JMicron en van Gigabyte geprobeerd, de SCSI-SATA drivers, en de IDE driver, maar geen van beiden werken...

Mijn vraag is, welke driver heb ik nodig, of wat moet ik doen om mijn schijf weer toegankelijk te maken?

Alvast bedankt! ;)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 14:38:
[....grote videokaart...]

Daardoor heb ik 1 van de 2 hardeschijven in een ander SATA slot moeten steken (mobo: Gigabyte GA-965P-DS3). Ik heb hem in een paars SATA slot gestoken, volgens Gigabyte een GSATA slot. Ik heb geen andere mogelijkheden, want de andere sloten zijn bezet...
Zit er niet toevallig een array aan vast van een RAID controller?
Echter, als ik de schijf wil benaderen vanuit Windows (Vista) geeft hij de melding dat mijn schijf corrupt is, onmogelijk zeg ik, chkdsk /r heeft me verteld dat er 0 bad sectors aanwezig zijn!
Kijk nou eens in je moederbord boekje welke controller die aansluiting gebruikt?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Die 2 SATA aansluitingen maken gebruik van de JMicron JMB36X controller, de andere 4 van Intel ICH8.
In de BIOS staat ingesteld dat die controller werkt op SATA/IDE mode, en er zit géén array aan vast...

Even in de Event Log gekeken, hij geeft Event 55 (NTFS) aan, filesystem structure is corrupt... Maar hoe is dat te verklaren?
10 minuten daarvoor werkte de schijf nog perfect, en dan sluit ik hem op een ander SATA slot aan, en dan zomaar opeens is het corrupt? :/

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2008 15:03 ]

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:25
Waarschijnlijk heeft je Intel controller toch een array aangemaakt. Als dit een normale 'pass-through' opstelling was geweest had je de schijven zonder problemen op een andere controller kunnen gooien.

Om de data veilig te stellen kun je de schijf het beste weer op de oude controller aansluiten (en desnoods je oude videokaart terugplaatsen), de data backuppen, schijven weer naar de gewenste controllers zetten en de data weer terugzetten.

Verwijderd

Topicstarter
Op internet had ik een mogelijke oplossing gevonden... De write-cache functie van Vista uitzetten, tot zover heeft het nog niks geholpen, maar de schijf is weer bezig met chkdsk /r ...
Als het dan nóg niet werkt, dan ga ik het plan van Fauna uitvoeren.

Bedankt voor de reacties!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Fauna schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 15:31:
Waarschijnlijk heeft je Intel controller toch een array aangemaakt.
Dit lijkt me redelijk onmogelijk, gezien de DS3 een ICH8 heeft, geen ICH8R.

Ik heb dit plankje ook gehad, maar je kon op de Intel controller echt geen array's aanmaken (helaas).

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 15:35:
[...]

Dit lijkt me redelijk onmogelijk, gezien de DS3 een ICH8 heeft, geen ICH8R.

Ik heb dit plankje ook gehad, maar je kon op de Intel controller echt geen array's aanmaken (helaas).
Scherp! Het was me niet eens opgevallen dat Fauna het over de Intel controller had... Die kan dat inderdaad niet, de enige controller die een array kan maken, is JMicron...

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:25
Dan geldt hetzelfde, maar dan andersom ;)

En in dat geval moet je goed uitkijken met je chdksk acties, anders blijft er niks anders over dan recoveren met GetDataBack of een soortgelijk programma.

Verwijderd

Topicstarter
Fauna schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 15:46:
Dan geldt hetzelfde, maar dan andersom ;)

En in dat geval moet je goed uitkijken met je chdksk acties, anders blijft er niks anders over dan recoveren met GetDataBack of een soortgelijk programma.
Ik hoopte eigenlijk dat ik met chkdsk de filesystem structure kon repareren, zijn er nog andere methodes voor om dat te doen? (Liefst zonder third party apps).
Trouwens, waarom kan ik via cmd > chkdsk wél bij de schijf, en als ik het doe vanuit Windows (Schijfcontrole) zegt Vista dat het geen toegang heeft tot de schijf :?

----------------------------------------------
chkdsk /r wéér gedraaid, wederom geen errors |:(

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2008 16:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de schijf kunnen benaderen via TestDisk, ik ben nu de bestanden aan het overkopiëren naar mijn andere hardeschijf...
Hoe kan ik vaststellen of deze schijf nog betrouwbaar is? Want anders kopieer ik alle bestanden die op die schijf staan, en gooi ik er een zerofill overheen.

Verwijderd

tooltje van fabrikant downloaden , en de schijf testen, kom daar niks uit van bad sectors of een of andere error, dan kan het nog printplaat, of mechanisch iets niet goed zitten

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2008 16:41 ]

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 18:00

TGEN

Hmmmx_

Check de S.M.A.R.T. status logs, voor 'reallocated sector count'. Als de (raw) waarde hiervan niet 0 is, zijn er toch echt sectoren stuk gegaan. Onder Windows kan je dit geloof ik checken met Speedfan.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Verwijderd

Topicstarter
TGEN schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 16:54:
Check de S.M.A.R.T. status logs, voor 'reallocated sector count'. Als de (raw) waarde hiervan niet 0 is, zijn er toch echt sectoren stuk gegaan. Onder Windows kan je dit geloof ik checken met Speedfan.
Ik heb SMART niet aanstaan, maar misschien vanaf NU wel :9

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik heb nu de schijf op een Intel ICH8 SATA port aangesloten, de schijf is nog steeds corrupt. Het vreemde is, toen de schijf aangesloten was op de JMicron, werd het behandeld als een "slave", op de Intel port is het opeens weer "Master".
Ik ben wederom een chkdsk /r aan het uitvoeren, omdat het eerder niks uit heeft gehaald, misschien dat het nu wél gaat werken...

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2008 19:02 ]

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:55
ik lees dat je de data gekopieerd hebt, dus kan je de partities weggooien, en het mbr etc.
Op de nieuwe plek de schijf initialiseren, partitioneren en formatteren(snel). Dan hoort hij het gewoon te doen, is mijn insteek.

imho is de schijf alleen corrupt tgv de verplaatsing en niet van zichzelf.

[ Voor 15% gewijzigd door beascob op 10-10-2008 20:05 ]

gewaarwordingshorizon

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu alle data van de schijf gehaald, de schijf opnieuw (volledig) geformatteerd. Hij werkt weer (hopelijk voor lang) maar ik vond het wel raar dat diskmgmt de schijf eerst herkende als "RAW". Maargoed, de schijf functioneert weer!

Bedankt! :)
Pagina: 1