• BP_LOZ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-10-2024
Het volgende drijft me tot waanzin :+

Ik wil niet langer dat wallpapers nog gewijzigd kunnen worden op onze XP/Vista clients.
2 dingen die belangrijk zijn om te weten:
De users zijn Power Users.
De users moeten foto's kunnen openen en bewerken.

Vanuit het GPO [Windows Server 2008] zijn tig settings ingesteld om te voorkomen dat wallpapers ingesteld kunnen worden. Dit werkt dus niet (goed genoeg)
Er nog tig andere mogelijkheden wel een background te kunnen instellen.
Zoals rightclick op een .jpg .bmp etc. Vanuit fotobewerkingsprogramma's

Hier zijn 2 truukjes voor om dit tegen te gaan
code:
1
 regsvr32 shimgvw.dll

Of vanuit (kix) loginscript
code:
1
2
3
4
WRITEVALUE ( "HKEY_CLASSES_ROOT\SystemFileAssociations\.JPEG","ImageOptionFlags","00000001","REG_DWORD" )
WRITEVALUE ( "HKEY_CLASSES_ROOT\SystemFileAssociations\.JPG","ImageOptionFlags","00000001","REG_DWORD" )
WRITEVALUE ( "HKEY_CLASSES_ROOT\SystemFileAssociations\.GIF","ImageOptionFlags","00000001","REG_DWORD" )
WRITEVALUE ( "HKEY_CLASSES_ROOT\SystemFileAssociations\.PNG","ImageOptionFlags","00000001","REG_DWORD" )

Het nadeel hieraan is dat images niet meer geopend kunnen worden in fotobewerkingsprogramma's, ook kunnen deze niet meer geresized worden.

Dit moet dus blijven werken.

Bij iedere login wordt de background weer gereset door middel van het loginscript.
code:
1
2
WRITEVALUE ( "HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop","OriginalWallpaper","","REG_SZ" )
WRITEVALUE ( "HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop","Wallpaper","","REG_SZ" )

Dit is dus enkel bij de login. Toch blijft men het voor elkaar krijgen.
Hoe dit op te lossen? Graag jullie hulp en advies.

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

En als je de toegang tot control panel\display settings verbiedt?

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Maak ze PowerUser (oftewel: local admin-in-spé) af.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• BP_LOZ
domi235 schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 11:31:
En als je de toegang tot control panel\display settings verbiedt?
Is gedaan, maar rightclick op een image geeft nog steeds "set ad desktop background" aan. Ook vanuit diverse fotobewerking programma's of viewers houd je deze optie...

• BP_LOZ
alt-92 schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 11:48:
Maak ze PowerUser (oftewel: local admin-in-spé) af.
Tjah.. Ze zijn uiteraard niet voor niets Power-User.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Geef een default wallpaper op in je GPO in plaats van je login script wat maar één keer gedraaid wordt.
Als je daar de refresh ook nog eens van aanpast is het ook opgelost.

offtopic:
Je moet wel een verdomd goede reden hebben om je users tegenwoordig nog Power User te maken.
Ten eerste vervalt die groep in Vista/2008, ten tweede is dat eigenlijk hetzelfde als local admin - en dus potentieel domain admin.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• BP_LOZ
alt-92 schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 11:53:
Geef een default wallpaper op in je GPO in plaats van je login script wat maar één keer gedraaid wordt.
Als je daar de refresh ook nog eens van aanpast is het ook opgelost.

offtopic:
Je moet wel een verdomd goede reden hebben om je users tegenwoordig nog Power User te maken.
Ten eerste vervalt die groep in Vista/2008, ten tweede is dat eigenlijk hetzelfde als local admin - en dus potentieel domain admin.
Ik ga het eens proberen. De reden dat users Power-Users zijn is dat ze het recht moeten hebben te formatteren. Nu zie ik dat ik dit ook kan instellen voor interactive users. Wat zijn dat dan precies?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Users die zich aanmelden.
Die set (of liever: die machine GPO want daar zit het in) kun je natuurlijk wel uitfilteren via een Security group waar enkel die werkstations van de afdeling inzitten bijvoorbeeld.

Pagina: 1