Toon posts:

Boot problemen i.c.m Gigabyte GA-MA78G-DS3H.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kortgeleden heb ik via Salland een upgrade samengesteld en uiteindelijk besteld. Het plan was alleen een nieuwe dual-core processor te kopen, moederbord, geheugen, voeding en videokaart. Zo gezegd zo gedaan heb ik het volgende sinds gisteren in huis gehaald (ontvangen);

- Processor: AMD Athlon 64 X2 Dual Core 5000+ 65Watt
- Moederbord: Gigabyte GA-MA78G-DS3H
- Geheugen: 2 x 1 GB Team Elite PC6400 800MHz Dual Channel Kit of 2 setje (helaas hebben zij mij 1 x 2 GB Team Elite geleverd)
- Videokaart: Sapphire ATI Radeon HD 3850 256MB.
- Voeding: Gigabyte Superb 550Watt GE-P450P-C2 (550Watt, Peak, 450Watt real)

In combinatie met de volgende (oude) onderdelen die ik al in huis had heb ik het systeem gisteren in elkaar gezet:

- Behuizing: Cooler Master Centurion 5
- Hard Disk: Seagate Baracudda 160 GB IDE, 7200 RPM
- Pioneer DVD-RW IDE

Eerst heb ik een zo kaal mogelijke installatie opgestart (dus met alleen moederbord, onboard vga, processor en geheugen). Dit ging goed, waarna ik besloot alles in te bouwen. Dit ging goed, hoewel tijdens het testen met een Knoppix opstartbare cd, de pc spontaan reboote. Dit gebeurde maar één keer en kwam na het installeren van Windows XP Professional SP 2 (en alle drivers) niet meer voor. Ook heb ik toen even een potje MOHAA kunnen spelen.

Helaas sloeg het noodlot vanochtend toe. Toen ik de pc namelijk aan deed, kwam deze niet eens tot het Windows XP bootlogo. De pc reboote een paar keer spontaan en bleef dat telkens doen, nadat hij bij de boot post (waar wordt gekeken of er opgestart moet worden vanaf cd, hdd of floppy) kwam. Na een paar keer starte de pc uiteindelijk weer goed op, en kon ik aan het werk. Helaas toen geen tijd gehad omdat ik naar school moest. Vanmiddag dus weer teruggekomen, en besloten de pc te controleren op de eerder vertoonde problemen. Deze kwamen niet voor waarna ik besloot, het geheugen te testen op fouten met Memtest 86. Deze vertoonde na één uur geen fouten. Dus nam ik mij voor Windows XP te reinstalleren want dit was immers een kale (test) installatie met alleen de drivers voor de processor, videokaart en moederbord en het spel MOHAA.

Helaas valt de pc, sinds de reinstallatie constant uit. Windows XP en alle bijhorende drivers voor de processor, videokaart, en moederbord zijn geinstalleerd, maar toch blijft de pc rebooten. Vaak komt hij tot het welkomst scherm van Windows XP, en reboot dan opnieuw, terwijl hij soms ook tot het bureaublad komt, (waarna ik even kan werken) en dan weer spontaan reboot. Zo draait dat dus de hele tijd door.

Ik heb gezocht op het forum en heb dit volgende topic gevonden:

Vaag Bios/Coldboot probleem

Omdat het in dit topic aan de voeding lag, heb ik de videokaart eruit gehaald (omdat deze stroom slurpt en dus wellicht weinig voer blijft voor de rest van het systeem) en alle aansluitingen gecontroleerd, en het systeem weer getest via de onboard videokaart. Helaas mocht dit ook niet baten, het systeen blijft rebooten.

Ik heb het geheel dus maar een tijdje laten draaien (lees; rebooten) totdat het geheel eindelijk eens tot op het bureaublad kwam en de volgende foutmelding liet zien:

http://img507.imageshack.us/my.php?image=gaas3.jpg
http://img507.imageshack.us/my.php?image=ga2ru7.jpg
http://img56.imageshack.us/my.php?image=ga3dj9.jpg

Helaas kom ik door middel van deze foutmelding niet verder. Mijn vraag is dan ook of iemand enig idee heeft, wat de oorzaak van dit probleem is, en of ik RMA moet claimen. 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2008 00:11 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Welkom op GoT!

Mooie topicstart maar je plaatjes werken nog niet... :+

Heb je niet heeeeel stiekem een lekspanning of het moederbord ingebouwd zonder afstandsbusjes?

[ Voor 40% gewijzigd door MAX3400 op 10-10-2008 00:02 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 00:01:
Welkom op GoT!

Mooie topicstart maar je plaatjes werken nog niet... :+

Heb je niet heeeeel stiekem een lekspanning of het moederbord ingebouwd zonder afstandsbusjes?
Bedankt,

Het moederbord heeft 7 mounting holes, van alle 7 heb ik gebruik gemaakt i.c.m afstandsbusjes. Over een lekspanning weet ik niet veel, en dus ook helaas niet hoe ik deze zou moeten controleren.

(Ik krijg het helaas niet voor elkaar de plaatjes correct te plaatsen).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2008 00:12 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 00:10:
(Ik krijg het helaas niet voor elkaar de plaatjes correct te plaatsen).
Post foutmeldingen dan gewoon als tekst :)
Dat is stukken duidelijker en je hoeft geen gebruik te maken van die vieze imagehosters als imageshack.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 00:10:
Over een lekspanning weet ik niet veel, en dus ook helaas niet hoe ik deze zou moeten controleren.
Met de meeste moederboorden krijg je in een doos een laagje rubbergaas achtig spul wat isoleert, leg hier het moederbord op en sluit harde schijven, etc. aan en probeer het dan aan te sluiten zonder het in de kast te monteren (je kan het via moederbord aan zetten door de twee pins voor de aan knop en zet daar een schroevendraaier ofzo tussen, hij zal vanzelf aangaan). Kijk of hij nu werkt, als dat zo is, kan het idd liggen aan het feit dat het moederbord ergens contact maakt. Als dat niet werkt kan je proberen een andere voeding aan te sluiten als je die hebt staan. Het is zeldzaam, maar er kunnen altijd productiefouten zijn.

Aangezien het tijdens het booten misgaat, kan het mss ook aan je harde schijf liggen, in dat geval, sluit de harde schijf af en zet via de CD-drive iets van een lifeboot zoals BartPE, of de Knoppix CD die je hebt aan en kijk of hij crashed. Geef in dit geval het rustig de tijd, dus een paar uur.

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-05 19:40
Misschien kun je de CD-rom speler eens afkoppelen? Misschien dat deze voor een instabiele situatie zorgt, ik heb ook een keer zoiets gehad volgens mij...

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 03:19:
[...]

Met de meeste moederboorden krijg je in een doos een laagje rubbergaas achtig spul wat isoleert, leg hier het moederbord op en sluit harde schijven, etc. aan en probeer het dan aan te sluiten zonder het in de kast te monteren (je kan het via moederbord aan zetten door de twee pins voor de aan knop en zet daar een schroevendraaier ofzo tussen, hij zal vanzelf aangaan). Kijk of hij nu werkt, als dat zo is, kan het idd liggen aan het feit dat het moederbord ergens contact maakt. Als dat niet werkt kan je proberen een andere voeding aan te sluiten als je die hebt staan. Het is zeldzaam, maar er kunnen altijd productiefouten zijn.

Aangezien het tijdens het booten misgaat, kan het mss ook aan je harde schijf liggen, in dat geval, sluit de harde schijf af en zet via de CD-drive iets van een lifeboot zoals BartPE, of de Knoppix CD die je hebt aan en kijk of hij crashed. Geef in dit geval het rustig de tijd, dus een paar uur.
Dit ga ik zo uitproberen, ik heb dit met Knoppix al eens gedaan, maar toen hing de harddisk eraan, en draaide Knoppix erop (vanaf de CD). Jammer genoeg restarte het geheel toen ik de webbrowser in Knoppix opende. :/

EDIT: De harddisk is er al inmiddels uit geweest, en Knoppix is gestart vanaf de cd drive. Echter knippert het scherm vaak tijdens het laden van Knoppix (gekleurde text). Ook willen sommige USB poorten niet echt meewerken. Ik heb een USB toetsenbord en muis, en op bepaalde USB poorten (aan de achterzijde van het moederbord) werken deze niet.

Ik begin steeds meer vertrouwen te verliezen in dit bord en dit merk, ook ben ik op Newegg bij de ervaringen van dit bord ook soortgelijke problemen tegengekomen.
StefanvanGelder schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 08:55:
Misschien kun je de CD-rom speler eens afkoppelen? Misschien dat deze voor een instabiele situatie zorgt, ik heb ook een keer zoiets gehad volgens mij...
Dit ga ik ook zo proberen. Zou het niet zo kunnen zijn dat het aan het geheugen ligt? Aangezien in de Gigabyte Memory QVL alleen de Team Elite 1 GB TEDD1024M800C5 vermeld staat, terwijl ik Team Elite 2 GB PC6400 800MHz TEDD2048M800HC5 heb? (Gezien die mini .dmp foutmelding van het derde plaatje en: http://www.techspot.com/v...mp--Whats-my-problem.html). Of ligt het toch aan het moederbord?

Heeft er niemand echt enig idee? ;(

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2008 13:53 ]

Pagina: 1