Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Een tijdje terug heb ik een foto van Eline gepost.

Inmiddels heb ik 5 modellen verzameld. Ze zijn allemaal gemaakt met de EOS450D + 18-55 IS met B+W 58 010 UV - Haze 1x.

De leukste foto's heb ik uitgezocht, als je het gehele album wilt zien klik op de naam.
Anouk
Afbeeldingslocatie: http://ext.vandemeulenhof.net/got/mvhj2008/anouk.jpg

Eline
Afbeeldingslocatie: http://ext.vandemeulenhof.net/got/mvhj2008/eline.jpg

Leonie
Afbeeldingslocatie: http://ext.vandemeulenhof.net/got/mvhj2008/leonie.jpg

Linda
Afbeeldingslocatie: http://ext.vandemeulenhof.net/got/mvhj2008/linda.jpg

Marloes
Afbeeldingslocatie: http://ext.vandemeulenhof.net/got/mvhj2008/marloes.jpg

Bij de shoots waar het zonnig was, heb ik keer op keer het probleem dat de achtergrond zeer overbelicht raakt of er komt een blauwe waas, wat bij Eline zeer goed zichtbaar is. Nu heb ik tijdens de shoot gespeeld met de iso en sluitertijd. De achtergrond werd hierdoor minder overbelicht maar helaas kwam het model dan in het donker te staan, met als gevolg de foto onbruikbaar werd.

Ik heb vele foto's niet kunnen gebruiken, maar toch heb ik per model er een redelijk album van willen maken.

Heeft iemand een idee hoe zit opgelost kan worden? Ik heb nergens een zonnekap gebruikt, omdat ik die geen heb (als iemand een review aan kan rijken waarin voorbeelden staan met of zonder zonnekap dan ben ik benieuwd naar de verschillen, ik zelf heb namelijk twijfels over een zonnekap, ik heb het idee dat het niet de overbelichting oplost).

Als jullie nog wat info nodig hebben ik hoor het wel. Brand maar los!

P.S. Er loopt een kleine verkiezing van de 5 modellen, als je wilt stemmen vindt ik dat zeer fijn en het model waar je op stemt uiteraard ook. Stemmen kan hier.

[ Voor 5% gewijzigd door RobbyTown op 14-05-2009 06:43 . Reden: Foto's op verzoek van mod op groter formaat ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frunz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-09 10:21
bij de meeste foto's staat het model in het midden, dat maakt het naar mijn idee statisch.
bij een paar foto's heb je geprobeerd de compositie te veranderen, wat ook wel gelukt is, maar het is jammer dat dan de focus af en toe op de verkeerde plek ligt (op de achtergrond ipv het model)

om de vraag over de zonnekap te beantwoorden, die helpt alleen tegen schitteringen. dus als de zon net niet in beeld is dat je toch een aantal stralen door je beeld heen lopen (kan het niet echt beter omschrijven)

WoT: Frunzzzzz NoobMeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

Met frunz eens: je kan veel verbeteren door je composities te veranderen.

Voor de rest: Lichte achtergrond en donkere objecten gaan niet zo heel goed samen. Houd daar van te voren rekening mee. Je zou kunnen gaan experimenteren met flitsen om het object lichter te krijgen.

Makerij Hofman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-08 19:33
Wat Frunz al zegt, ze komen wat statisch over. Ik zou vooral meer proberen met composities te spelen. Wat me op valt is dat je vooral je je model op afstand houdt, haal ze dichterbij, zet ze meer beeldvullend op de foto. Nu heb ik het idee dat ik door een verrekijker door de dames aan het kijken ben, terwijl ze ook best van dichtbij bekeken mogen worden.

Zonnekap lijkt me verder vooral nuttig bij schuin invallend licht te voorkomen dat je flares krijgt. Even snel een linkje naar een (engels) verhaal over zonnekappen, denk dat vooral de conclusie het meest interessant is (of ik ben gewoon te lui om alles te lezen :P).

Maakt soms wel eens een foto ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Laatst online: 11-09 22:30

MBV

Flitsen is vaak een makkelijke oplossing voor te grote contrasten. Blauwe waas is meestal witbalans: maak je foto's in RAW, en ga achteraf pielen totdat het weg is.

Een zonnekap helpt (met slechte filters/lenzen) ook tegen een waas: als het zonlicht tussen je filter en lens weerkaatst, komt er een grijze waas overheen. Zeker bij compactcamera's helpt het dus wel eens om de zon uit je lens te houden :)

Over je composities: ik maak vaak gebruik voor de 'rule of thirds'. Vaak kan je de lijntjes zelfs in je zoeker zetten, erg makkelijk ook om je camera netjes recht te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@Frunz: Ja ik heb geprobeerd bij sommige te spelen. Bij Eline en Marloes klopt het dat ze ieder een foto wazig in beeld staan, dit komt omdat ik de focus op de achtergrond had gelegd.

@joukehofman: Ik heb met flits ook gespeeld, alleen dan werd het model weer erg overbelicht en de achtergrond werd mooi donker (bij Linda is dat redelijk goed te zien)

@Mr. B: De Eeige die echt dichtbij staat is Linda, de rest is niet zo dichtbij. Zal er bij de volgende shoots rekening mee houden ;).

@MBV: Ik heb sinds vorige week mijn 2de 4GB kaartje binnen, zo heb ik totaal 8GB opslag, wel handig, want RAW heeft nogal wat nodig :P.

rule of thirds (NL versie Regel van derden heb ik van gehoord, probeer het terug te laten komen, alleen lukt dat niet altijd even gemakkelijk (bij Linda heb ik er niet bij stil gestaan, was mijn eerste shoot + wist niet waar ik op moest letten ;)). Die lijntjes (raster) heb ik alleen in de Liveview modus, het groote nadeel als de Liveview modus wordt gebruik is, wat je op je beeld ziet, nooit de kwaliteit word dan je door de lens kijkt.

Alvast bedankt voor de goede reacties.

Ben aan het sparen voor een 'portret' lens, met de 18-55 IS mis je toch echt de zoom functie, 18-55 IS heeft zoom, maar het is niet veel.

[ Voor 5% gewijzigd door RobbyTown op 10-10-2008 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 21:56
vandeMeulenhof schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 01:24:
Ben aan het sparen voor een 'portret' lens, met de 18-55 IS mis je toch echt de zoom functie, 18-55 IS heeft zoom, maar het is niet veel.
NIET sparen voor nieuwe objectieven/camera's/fliters, maar investeer in jezelf; lees de juiste boeken en ga een dagje internetten op zoek naar goede artikelen over (portret)fotografie. Kost je alleen wat tijd, maar geen geld. Maar als je echt geld uit wilt geven en door wil blijven gaan met modelfotografie investeer dan in een reflectiescherm. Stuk goedkoper dan een kitlens-vervanger.

Wat voorbeelden van hoe het ook kan met jouw camera-lens combinatie :
- Flickr Voorbeeld 1
- Flickr Voorbeeld 1

Dus, mini conclusie :
- Lees, leer, oefen, ga op je bek, sta op, ga door, lees, leer, speel, oefen!
- GEEN zorgen maken over je gear. Ik zou me eerder zorgen maken over LICHT (en hoe je dan kan gebruiken in jouw voordeel).

Succes in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waas: UV eraf laten, ding heeft geen nut en maakt je 18-55 nog brakker dan dat ie al is.

Bij zo'n shoot moet het doel zijn om je model er zo gunstig mogelijk op te zetten, daarbij je composities zijn 1 ding, maar denk ook aan de context waarbinnen je een model neerzet. Waarom kies je voor een bos bijvoorbeeld ? Als je nu je beelden bekijkt dan maakt het niet uit waar je je model had neergezet, de achtergronden doen niets met de modellen. Maw; denk er over na wat je wilt maken met een model.

verder ga ik mee met meneer hierboven, een lens zal je foto inhoudelijk niet verbeteren, hooguit ondersteunen.

Die verkiezing zou ik achterwege laten, leer eerst je cam bedienen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2008 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:11
Ik kan mij alleen maar aansluiten bij Gerard en bakman. Het grootste probleem in jouw foto's ben jij IMHO zelf en is niet jouw gear.

Veel mensen investeren wel in hun gear maar niet in hun zelf wat erg zonde is. Een goede fotograaf met slechte apparatuur kan nog altijd betere foto's maken dan een slechte fotograaf met goede apparatuur.

En wat betreft die regel van derden. Je hoeft het echt niet als een raster op je camera te zien wil je het toepassen en bovendien is het maar een leidraad. Uiteindelijk bepaal je zelf wat een mooie compositie is. Het centraal plaatsen van het onderwerp is niet per definitie verkeerd. Bekijk het per geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@GerardHenninger:Ben al bezig met her en der aan het kijken, video-tuts, zoom, etc bekijken. Voor je het allemaal goed kent, ben je inderdaad wel even wat tijd kwijt (met de camera komen er zoveel functie's op je af, je wordt er gewoon bang van) , dat was ook voor met de eerste keer voor fietsen zonder zijwielen.

Verder, de resultaten zijn verbluffend, ik wist niet dat het allemaal mogelijk was met mijn standaard kit, meestal heb ik het idee dat je met die mega dikke lenzen zo iets bereikt.

@bakman: Bij de volgende shoot haal ik de UV er af :) (de reden dat ik het erop hebben zitten is dat het mijn echte lens beschermt tegen krassen). Wat betreft de achtergrond waar de modellen geschoten zijn, als ik hier op GoT kijk is de achtergrond bij de meesten goed afgestemd. Helaas weet ik niet waar ik de modellen neer moet zetten, ik heb nu de locatie's gepakt voor als leuke achtergrond.

Die verkiezing zijn al gestart (dus ik kan het helaas niet stoppen).

@Herrick: De regel van derden, naar mijn idee is het ook onmogelijk op het bij elke foto te doen, dat het bij enkele foto's kan oke, maar allemaal nee niet echt.

[ Voor 5% gewijzigd door RobbyTown op 10-10-2008 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Stel handmatig de belichting in zodat je het effect krijgt op de achtergrond dat je foto ondersteund.
Licht vervolgens je onderwerp op tot "correct" belicht.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Laatst online: 11-09 22:30

MBV

een goed UV-filter doet weinig kwaad, wat voor merk/type zit er nu op?

Ik kijk nu ook naar de rest van je foto's, en wat me opvalt is dat je je kadering vaak veel te ruim neemt. Je kan vaak 1/3 van de foto eraf halen zonder dat er iets ontbreekt. Dat kan je prima in de nabewerking doen: doe ik ook vaak. Kijk maar eens wat er gebeurt bij de volgende foto's van Anouk (de eerste ;))
- foto 3, rechts en boven, zodat haar gezicht op 1/3 van rechts en 1/3 van boven komt
- foto 4, links, boven en onder
- foto 5, ongeveer de helft van de bovenkant af halen
- foto 6 kan je niks meer aan doen: ze kijkt naar de linkerrand van de foto, terwijl er rechts ruimte is
- foto 7 moet je zelf eens kijken met schuiven, maar daar kan zeker 1/4 van de foto af. Zal hij sterker van worden, denk ik
- foto 8 hetzelfde verhaal als foto 6
- foto 9 zit ze heel raar op IMHO, maar qua compositie is hij best grappig. Snij een klein stukje rechts en onder weg
- foto 10 vind ik de beste van dit stel
Maar let echt meer op je achtergronden, ik zie een boom groeien uit Anouks hoofd in je startpost, bij Eline zit er een balkon in de weg, en bij Linda weer een boom. Dat zijn de foto's die jij het beste vond :X

Belichting zou ik me in het begin niet zoveel zorgen om maken. Achteraf kan je altijd nog 2 stops ophalen als je RAW schiet :) Let eerst op de compositie, focus, en scherptediepte. De belichting gaat met mijn D70 bijna altijd vanzelf goed (genoeg om achteraf goed te krijgen) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
MBV schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 15:06:
een goed UV-filter doet weinig kwaad, wat voor merk/type zit er nu op?
B+W 58 010 UV - Haze 1x, had ik al vermeld :P.

De rest van je info bekijk ik straks uitvoerig, ik ga nu inpakken voor xielan (Lanparty).

Ben op er weer, ik de info gelezen. Zal bij de volgende modellen er rekening mee houden.

[ Voor 12% gewijzigd door RobbyTown op 10-10-2008 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Het moeten doorklikken naar je website is niet de bedoeling. Wil je zorgen voor correcte plaatjes op got?
Dus de gehele compositie en niet een crop ervan, in een formaat van 500 tot 600 pixels breed?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Alles is al genoemd, maar idd te centraal en het onderwerp te klein in beeld. Er is niks mis mee op krapper te kaderen. Vind je het moeilijk om op het moment de juiste plek voor het model te vinden, doe dan voor onderzoek. Ik scout ook altijd mijn locaties, zodat ik al in mijn hoofd een plaatje kan maken.

Locatie 1 zonder model:
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-4LQCDEWG.jpg

Locatie 1 met model:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v345/chemicalpiet/christina039k.jpg

Locatie 2 zonder model:
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-GMNSZJAW.jpg

Locatie 2 met model:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v345/chemicalpiet/christina001k.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Frank|A op 10-10-2008 16:54 ]

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Die van Leonie is degene die er uit springt voor mij. Zeker op groter formaat oogt de foto goed. Alleen is het wel jammer dat met name haar gezicht en de witte blouse overbelicht zijn, wellicht had je dat kunnen voorkomen door van te voren belichtingcompensatie toe te passen.

De rest van de foto's doen mij niets, ze zijn te gewoontjes en er is niets wat er voor mij uitspringt aan die foto's. Verder hebben de overige foto's allemaal dezelfde gecentreerde kadering. Verder stoort de achtergrond meer op de andere foto's dan op de foto van Leonie.

Maar als ik ze bekijk in de wetenschap dat je ze met de 18-55 IS geschoten hebt heb je het er niet slecht vanaf gebracht. Maar het kan beter. Hoe vaker je dergelijke shoots houdt, des te meer eigen de manier waarop je foto's leuk erop kunt zetten wordt. Tis een algemeen iets, maar klopt wel: oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Nadien zul je merken dat er een stijgende lijn te zien valt in je gemaakte foto's. Kortom: experimenteer met regelmaat en je zult zien dat er meer uit te halen valt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@Nomad, ik dacht ik maak het wat kleiner, 5x groot formaat, dacht dat de pagina dan extreem groot werd. Maar door linken om alle foto's te laten zien, mag toch wel of niet?

Maar ik zit nu op een lanparty, er zijn wat problemen met de connectie, maar ik zal ze zo snel mogelijk vergroten :D.

@Frank thnx voor de voorbeelden :).

@Joosie200: oefenen, oefenen en nog eens oefenen klopt, vroeger toen ik begon met websites bouwen was dat precies het zelfde verhaal.

Allen bedankt voor de goede uitleg en tips.

Pagina: 1