G4 Mac mini + 1080 via DVI = geen beeld?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Hoi,

Ik probeerde vandaag een oudere eerste generatie (april 2005) Mac mini G4 via DVI op een 1080p scherm aan te sluiten (een Dell S2409W). De Mini draait OS X 10.4.11.

Ik krijg echter alleen een zwart beeld. Natuurlijk heb ik de Dell monitor op de digitale ingang ingesteld. Ik krijg dan echter de melding op het scherm dat de monitor naar de sleep stand gaat (de monitor doet het dus wel) en als ik 1 van de andere knoppen op de monitor probeer komt de melding dat er geen signaal van de computer wordt ontvangen.

Als ik een oude (crt, 1024x768) monitor aansluit heb ik weer beeld, dus de Mini opzich doet het ook. Ik heb geprobeerd de resolutie op 640x480@60hz te zetten, dan de Mac af te sluiten en daarna de Dell S2409W weer erop, maar ook dan heb ik geen beeld.

Snel zoeken via google levert een aantal hits up waaruit blijkt dat de Radeon 9200 die in de Mac Mini G4 zat de 1920x1080 resolutie wel zou moeten ondersteunen. B.v. deze: http://osdir.com/ml/students.paistan/2005-02/msg00005.html
DVI video output for digital resolutions up to 1920 x 1200 pixels; supports 20-inch Apple Cinema display and 23-inch Apple Cinema HD display; supports coherent digital displays up to 154MHz; supports non-coherent digital displays up to 135MHz
VGA video output (using included adapter) to support analog resolutions up to 1920 x 1080 pixels
Up to 1920x1200 lijkt me toch ook 1920x1080 bijhoren. Omdat ik geen analoge VGA bij de hand had heb ik het helaas niet via analoog kunnen proberen.

Zou het misschien kunnen dat er via DVI alleen 1920x1200 gesupport wordt? Ik snap dan echter niet waarom er dan niet naar een lagere resolutie wordt terug gesprongen. Kans is natuurlijk ook nog dat de DVI kabel kapot is, maar dit is een gloednieuwe kabel die in de verpakking van de Dell zat.

Weet iemand meer hierover?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09-2021

Romke

Dieselhead

OS X pakt een ander type monitor als een 'nieuw' apparaat, het is niet zo dat je dell monitor automatisch die 1024*768 pakt als je je vga monitor daarop hebt ingesteld.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt misschien proberen remote in te loggen op je Mac om te zien in welke resolutie hij staat als je bent opgestart met de Dell monitor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Anti-XP schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 12:05:
OS X pakt een ander type monitor als een 'nieuw' apparaat, het is niet zo dat je dell monitor automatisch die 1024*768 pakt als je je vga monitor daarop hebt ingesteld.
Ik vermoedde al zoiets. Blijkbaar onthoud ie niet de settings van apparaten die OS X al gezien heeft. Nadat ik de Dell monitor afkoppelde en de CRT weer aansloot kwam de desktop in 800x600@70Hz i.p.v. de 640x480@60 waarmee ik OS X afgesloten had voordat ik de CRT afkoppelde.

Maarja, dat helpt me nu nog niet verder helaas. In Linux escape ik altijd naar een virtuele terminal waarna ik dan Xorg.conf aanpas en GDM opnieuw start. Eigenlijk zoek ik zoiets voor OS X. Ik neem aan dat de auto negotiation van resoluties ofzo fout gaan.
Verwijderd schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 14:05:
Je kunt misschien proberen remote in te loggen op je Mac om te zien in welke resolutie hij staat als je bent opgestart met de Dell monitor?
Dat ga ik zeker problemen. Helaas staat de mini bij een vriendin van me en heb ik geen laptop. Ik zal dit dus via internet moeten proberen, wat natuurlijk kan maar iets meer gedoe is.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09-2021

Romke

Dieselhead

flowerp schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 21:05:
[...]

Ik vermoedde al zoiets. Blijkbaar onthoud ie niet de settings van apparaten die OS X al gezien heeft. Nadat ik de Dell monitor afkoppelde en de CRT weer aansloot kwam de desktop in 800x600@70Hz i.p.v. de 640x480@60 waarmee ik OS X afgesloten had voordat ik de CRT afkoppelde.

Maarja, dat helpt me nu nog niet verder helaas. In Linux escape ik altijd naar een virtuele terminal waarna ik dan Xorg.conf aanpas en GDM opnieuw start. Eigenlijk zoek ik zoiets voor OS X. Ik neem aan dat de auto negotiation van resoluties ofzo fout gaan.

[...]

Dat ga ik zeker problemen. Helaas staat de mini bij een vriendin van me en heb ik geen laptop. Ik zal dit dus via internet moeten proberen, wat natuurlijk kan maar iets meer gedoe is.
Apple remote desktop aanzetten, vnc toestaan daarop, poort 5900 doortrappen naar die mac en klaar?

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Anti-XP schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 23:46:
[...]
Apple remote desktop aanzetten, vnc toestaan daarop, poort 5900 doortrappen naar die mac en klaar?
Technische niet moeilijk praktisch wel :P

Vriendin opbellen: Zet nu je computer uit, verwissel kabels, zet computer aan, wacht totdat je beeld ziet (hopelijk) en zo niet wacht tot ik je opbel en dan moet je de power button paar seconden ingedrukt houden en daarna kabels weer verwisselen.

Maar goed, als iedereen denkt dat er een kans is dat de Mac inderdaad 'gewoon' in de verkeerde resolutie staat, dan ga ik dit natuurlijk proberen. Alleen, is er geen methode die ik lokaal kan proberen? Een keyboard shortcut om van resolutie te wisselen? Misschien kan ik ook wel iets met applescript proberen om de resolutie te veranderen. Snel wat googlen levert (nog) niets op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyisgaaf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb wel dit voor je gevonden, wellicht het proberen waard.
(..)
1) Download ‘SwitchRes’
2) RTFM - Read the fucking manual
3) Read this http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=751713
4) Configure your Mac with the correct settings in SwitchRes and IT WILL WORK
(...)
De blogpost zelf gaat over een Intel Mac Mini, maar het commentaar lijkt ook over de G4 te gaan.

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
tonyisgaaf schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 01:37:
Ik heb wel dit voor je gevonden, wellicht het proberen waard.

[...]

De blogpost zelf gaat over een Intel Mac Mini, maar het commentaar lijkt ook over de G4 te gaan.
Ik had precies die ondertussen ook al gevonden ;) Het gaat echter wel allemaal van uit dat je een 2de display aan de gang wilt krijgen. Zonder enige vorm van beeld is b.v. dit nogal moeilijk:
3. In the SwitchResX Control application, select the display you want to configure in the "Settings of:" menu (if it isn't selected already) and click the "Display" tab. Then click the "Export DDC" button and select a location to save the file.
Via een remote desktop zou ik dit wel weer kunnen proberen, hoewel ik nog steeds op zoek ben naar een puur lokale oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Junkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04-2024

T-Junkie

user brain not connected...

Pagina: 1