Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-11 11:29
Ik ben bezig met wat dingen om home domotica te realiseren in mijn kamer. Nu lijkt het me leuk om de verlichting van mijn kamer ermee te kunnen bedienen (12V halogeen verlichting, 2 * 60 watt, niet geaard).
Na wat onderzoek, onderandere in de Elektuur ben ik wat gaan experimenteren met 2 mosfets en een simpele 12V halogeen lamp. Dit werkte tot mijn verbazing zeer goed. Een paar maanden later ben ik maar is begonnen met het programmeren, en ook dit gedeelte werkt ( nog niet met de mosftes, maar met led's).

Nu wil ik alles samen gaan voegen en een mooi printje gaan etsen, ik loop echter op een paar dingen vast met het maken van het schema.

nu ben ik zover gekomen:
Afbeeldingslocatie: http://gieltjev.mine.nu/T_Schema.png
Ik heb hier een paar vragen over:
- kan ik de 2 virtuele massa's aan elkaar knopen?
- met de 2 diodes en de 7805 de spanning voor de pic maken?
- Of kan ik alle massa's aan elkaar knopen ( ook de virtuele massa's ) en 1 van de 7805's weglaten ?

met die laatste vraag zit ik vooral, met het meten met de scoop kwamen er namelijk snel rare effecten met de virtuele massa's.
edit:

Plaatje gefiksd

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Eerst maar es een paar andere zaken:

- Waarom de MAX232? Je kan de serieele lijnen ook (via een weerstand zodat er maar 10mA stroomt) rechtstreeks aan de com-poort knopen.
-Wil je uiteindelijk echt 552W aan lampen per kanaal eraanknopen? Zonee: Waarom de dubbele BUZ10s? Ze kunnen 23A per kanaal aan hoor :)
-Waaruit wil je de voedingsspanning van IC4 halen? Je diodes gaan nergens heen :)
- Hoe kom je erbij dat je punten 'virtuele massa's' zouden wezen?

Verder kan ik je aanraden om de spanning van de halogeentrafo eerst gelijk te richten (iig als er AC uit dat ding komt.) Mosfets zijn namelijk niet bedoeld om AC te schakelen: er zit vaak zelfs een diode ingebouwd die gaat geleiden als de spanning er 'verkeerdom' opstaat zodat je effectief hier nooit onder de 50% helderheid zou kunnen komen.

[ Voor 28% gewijzigd door Sprite_tm op 09-10-2008 21:14 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Jewest
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-11 14:32
<disclaimer>tijd geleden dat ik met elektronica speelde</disclaimer>
Dus ik heb een paar vragen:

1]. de rechter 7805, wordt gevoed door?
2].ik neem aan dat je 2 com poorten nodig hebt omdat je anders niet genoeg vermogen krijgt?
3]. Volgens mij mag je de aarden niet met elkaar verbinden, anders hebben je opto's weinig zin.

just my 2 cents.. :P

Flickr
Canon 7D + Glas + Licht
Komt het rot over dan bedoel ik het anders en taalfouten zijn inbegrepen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Om een FET open te sturen, moet je een spanning tussen gate en source creëren (datasheet BUZ10: Vgs treshold = 2,1V-4V). Zoals je schema nu staat, en er wordt aangenomen dat alle voedingsspanningen gescheiden zijn, heb je maar één elektrische verbinding tussen de PIC en de FET's, daarmee kan je geen spanning creëren (en met je virtuele massa's ben je niets, ik snap niet wat die daar doen).

Edit: wellicht is dit iets interessanter, het stuk met de MAX232 en optocouplers is niet getekend (kan je ook zo oplossen als Sprite_TM zegt, enkel de optocouplers, maar dat lukt je wel), ook de nodige onstorings- en afvlakcondensatoren zijn niet getekend:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/TFYT9yYEvjuSt8MaQgzlyLVi/thumb.jpg
In je software moet je er dan uiteraard rekening mee houden dat je de FET's nooit constant inschakelt, anders gaan je lampjes niet lang meegaan. Eventueel kan je een koppelcondensator tussen de PIC en de gate plaatsen, als je soft dan vastloopt dan gaat de lamp uit (bij normaal gebruik zet je een PWM op de gate, het AC stuk daarvan geraakt zonder problemen door de condensator), aangezien de gate nauwelijks stroom voert kan je best een weerstandje tussen de gate en de source toevoegen. Op die manier heb je een CR filtertje, dat kan je gemakkelijk laten uitrekenen met een tooltje (100nF en 5K zijn goed als je met 100Hz stuurt).

[ Voor 68% gewijzigd door naftebakje op 09-10-2008 22:33 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-11 11:29
@Sprite_tm:
Het hele idee van de mosfets komt uit dit artikel, en ik kan wel degelijk onder de 50% dimmen, omdat er in totaal maar 0.147 V verlies is.
artikel: http://www.elektor.nl/art...-met-mosfet-s.48505.lynkx
En ik heb er toch liever een max232 tussen omdat er meerdere dingen aan de zelfde seriële kabel komen te hangen.

@naftebakje
Ik hou het liever als wisselspanning.

Ik denk dat het schema zo klopt, en ook werkt (kan ernaast zitten). ik denk echter dat er veels te veel inzit.
Wat gebeurt er als ik alle massa's aan elkaar knoop ?

p.s:
En nee die heel veel amperes hoeft niet, maar ik had nog een mooie print van de baco liggen met 48 mosfets voor 4 euro O-)

[ Voor 40% gewijzigd door StapelPanda op 09-10-2008 23:14 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Als je wisselspanning wil is je dimmen een stuk moelijker en kan je geen fets gebruiken en moet je naar triacs.

En dan zit je opeens in de wondere wereld van nuldoorgangen en niet-lineaire dimming (vanwege de sinusvorm van wisselspanning).

Ik zou het lekker gelijkrichten en afvlakken en met een paar fets je lampen gaan dimmen ;)

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Sprite_tm schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 21:10:
-Wil je uiteindelijk echt 552W aan lampen per kanaal eraanknopen? Zonee: Waarom de dubbele BUZ10s? Ze kunnen 23A per kanaal aan hoor :)
Een *koude* halogeen kan 20 maal de stroom trekken die 'ie warm opstookt, als de inwendige weerstand van je voeding laag genoeg is. Reken je mee? Een koude 50W halogeen trekt als je 'm de kans geeft (heel even) 83A uit je voeding. Dat neemt in een paar tienden van seconden af tot een dikke 4A. Een BUZ10 mag in z'n eentje een absolute piekstroom van 93A voeren, volgens Siemens. De ontwerper vond dat terecht een beetje aan de krappe kant. Voor anderhalve euro meer ben je het hele probleem kwijt.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Burne: Fair nuf, niet aan gedacht :) (Betekent trouwens niet dat het niet alsnog goedgaat: ik heb hier >100W aan een enkele BUZ11 hangen en dat gaat al jaaaaren goed. Toendertijd zoiets gehad van 'ik knoop d'r wel een extra BUZ11 parallel aan als het foutgaat' en het is nooit foutgegaan :) )

Het valt me nou ook pas op dat de 2 mosfets in serie staan inplaats van parallel, wat ik eerst dacht. Dan werkt het idd wel met wisselspanning, maar krijg je idd wel een probleem met je aarde. Bovendien: Een sinus PWMmen is echter niet perse mijn definitie van 'mooi'; je wilt iig wel zorgen dat je PWM-frequentie een factor of wat hoger dan 50Hz ligt.

En om meerdere zaken parallel aan de serieele lijn te hangen voldoet een MAX232 ook niet: iirc voldoet die namelijk aan z'n ingangskant aan de RS232-standaard, wat betekent dat 'ie net zo goed 10mA zal trekken als een opto+weerstand dat doet; parallel schakelen van MAX232s zal dus ook even goed (of slecht) werken. Als je meerdere units aan wilt sturen wil je waarschijnlijk zowiezo iets als multidrop-RS458 gebruiken, dat is ervoor gemaakt.

[ Voor 58% gewijzigd door Sprite_tm op 10-10-2008 01:02 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1