Krijg 2900XT niet aan de praat op MSI K9AGM3

Pagina: 1
Acties:

• Masterdam
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-10-2025

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Probleem:
Ik heb een Sapphire ATi HD2900XT gekocht, maar krijg deze niet aan de praat op mijn MSI K9AGM3 (AMD 690G chipset) moederbord, terwijl mijn Club3D GeForce 7900GTX er prima op werkte.

Wat gebeurt er (niet):
Als ik de videokaart aansluit, en mijn CRT monitor er met een DVI-plugje op aansluit, en ik zet de computer aan, begint de kaart flink te loeien (ventilator hard aan), maar geeft hij geen beeld. Als ik de monitor aansluit op de built-in video krijg ik wel beeld. In Windows Vista wordt de videokaart niet gevonden, alleen de built-in video (ATi X1200). Als ik de monitor op een andere DVI-poort aansluit terwijl de computer aan staat reset hij soms.

Wat heb ik al geprobeerd:
-In de BIOS kan ik geen optie vinden om de built-in video uit te schakelen.
-Nieuwe / andere drivers installeren helpt niet, en oude drivers volledig verwijderen met DriverSweeper helpt ook niet
-Gewoon de monitor op de andere DVI-poort aansluiten helpt ook niet

Heeft iemand een idee wat er mis gaat? Of heeft iemand een idee hoe je de built-in video van de K9AGM3 uit kan schakelen?

[ Voor 4% gewijzigd door Masterdam op 09-10-2008 18:41 ]

Specs

Verwijderd

Is de ATi HD2900XT niet gewoon kapot?
Of kan de voeding het niet aan.
Drivers heeft het trouwens niet mee te maken, je komt immers niet eens in het bios. ;)

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2008 18:31 ]

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 18:29:
Is de ATi HD2900XT niet gewoon kapot?
Hoop t niet..
Of kan de voeding het niet aan.
Lijkt me van wel.. Trok die 7900GTX ook prima, en kan het even niet zo snel vinden, maar volgens mij is hij 450W of 550W..
Drivers heeft het trouwens niet mee te maken, je komt immers niet eens in het bios. ;)
Nee dat leek me idd ook niet waarschijnlijk, maar toch ff alles proberen he ;)

Specs

Verwijderd

Masterdam schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 18:40:
[...]

Hoop t niet..

[...]

Lijkt me van wel.. Trok die 7900GTX ook prima, en kan het even niet zo snel vinden, maar volgens mij is hij 450W of 550W..

[...]

Nee dat leek me idd ook niet waarschijnlijk, maar toch ff alles proberen he ;)
2x een 2900XT vreet veel meer dan een enkele 7900GTX |:(
Check ff wat de minimale eisen zijn voor de graka.... Kwa minimale stroom vereiste dan...
Meestal staat wel ergens in een review ;)
450Watt is zowiezo te weinig en 550Watt mis op het randje.

Verwijderd

450Watt is zowiezo te weinig en 550Watt mis op het randje.
Niet over drijven hè. :>
450 Watt kan meer dan genoeg zijn, maar dat ligt ook aan de rest van de PC.

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

TS heeft toch geen 2x 2900XT? Of lees ik ergens overheen?

Wellicht kan de kaart in een ander systeem worden geprobeerd?
Verder sluit ik me aan bij voorgaande reactie. Check je voeding even. (al dunkt me dat het wel zou moeten werken)

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Nee heb maar een enkele 2900XT inderdaad

Edit: Ga proberen zsm de voeding te checken en de kaart in een ander systeem te proberen, maar heb geen ander systeem met een PCI-E aansluiting thuis staan..

[ Voor 66% gewijzigd door Masterdam op 10-10-2008 08:45 ]

Specs

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:14
Ik zou de kaart eerst in een ander systeem proberen.

Ik weet niet wat voor voeding je hebt, maar bij een 450 watt A merk zou hij tenminste fatsoenlijk moeten booten.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:43
heb je de power connectors wel aangesloten?

Volgens mij moet je één van de twee aansluiten hieronder. Ik heb zelf overigens een X1950XT die een mooie rode tekst op het scherm weergeeft bij het booten als de power niet is aangesloten maar weet niet hoe dat bij de 2900XT zit?

Afbeeldingslocatie: http://techreport.com/r.x/radeon-hd-2900xt-1gb/diamond-power-plugs.jpg

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Stefanovic45
Als ik die niet aansluit dan zegt die direct op het beeldscherm dat ik hem aan moet sluiten (3870) Lijkt me aan ander probleem eigenlijk

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Ramon schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 08:58:
heb je de power connectors wel aangesloten?

Volgens mij moet je één van de twee aansluiten hieronder. Ik heb zelf overigens een X1950XT die een mooie rode tekst op het scherm weergeeft bij het booten als de power niet is aangesloten maar weet niet hoe dat bij de 2900XT zit?

[afbeelding]
Ik heb de voeding op de kleinste van die 2 aansluitingen aangesloten (dus die met 6 pinnetjes)

Specs

• NiTrO-EXILE-
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-10-2025
Ik heb zelf ook een x2900xt en volgens mij moet je er 2 aansluiten.

2x een 6, 1x uit je voeding en 1x via de verloop die bij je kaart zit uit een molex.

Of anders een x een 6 pins uit je je voeding en 1x een 8x, dan is de overclock feature ook beschikbaar.

Dus op enkel een 6 pins zal ie niet werken.

Wat voor PSU heb je er in zitten?

[ Voor 5% gewijzigd door NiTrO-EXILE- op 10-10-2008 10:04 ]

G25 Race Wheel |G5 Mouse | G11 Keyboard | E6600 C2D |Asus P5k-E Wifi/Ap| Kingston HyperX 2 GB DDR2-800 | ATI Sapphire HD2900XT|Samsung 300GB SATAII | Caviar 200GB SATA|Chieftec CA-01BL-BL-B EATX|Zalman ZM600-HP

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
Masterdam schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 09:59:
[...]

Ik heb de voeding op de kleinste van die 2 aansluitingen aangesloten (dus die met 6 pinnetjes)
Je moet (minimaal) 2x 6 pins in de kaart pluggen voordat die werkt.
1x 6 en 1x 8 is nog beter, maar die stekker heeft jou voeding waarschijnlijk niet.
Als je sowieso maar 1x 6pins hebt moet je even een verloopje gebruiken van 2 molexen naar 1x 6pins

http://specs.tweak.to/15535

• NiTrO-EXILE-
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-10-2025
lol GAMMA :P

Maar dat is waarschijnlijk het probleem inderdaad.

G25 Race Wheel |G5 Mouse | G11 Keyboard | E6600 C2D |Asus P5k-E Wifi/Ap| Kingston HyperX 2 GB DDR2-800 | ATI Sapphire HD2900XT|Samsung 300GB SATAII | Caviar 200GB SATA|Chieftec CA-01BL-BL-B EATX|Zalman ZM600-HP

• Stefanovic45
Lol... Ik was er van uit gegaan dat je ziets zelf controleerd... Of anders even vermeld dat je ze allebij niet hebt aangesloten. :+ Probleem is nu opgelost? Misschien een verloop aanschaffen van 2 keer molex naar 6 pins voor je videokaart.

[ Voor 29% gewijzigd door Stefanovic45 op 10-10-2008 11:41 . Reden: Toevoeging ]

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Hmm, ik heb alleen het kabeltje voor de 6-pins aansluiting erbij gekregen dus ik ging er vanuit dat dat genoeg was. Ik zit nu op m'n werk, maar morgen kan ik er een kabeltje bij kopen om ook de 8-pins aansluiting aan te sluiten.

De voeding is trouwens een X-Gear 450W

Specs

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
tjtristan schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 10:03:
[...]

Je moet (minimaal) 2x 6 pins in de kaart pluggen voordat die werkt.
1x 6 en 1x 8 is nog beter, maar die stekker heeft jou voeding waarschijnlijk niet.
Als je sowieso maar 1x 6pins hebt moet je even een verloopje gebruiken van 2 molexen naar 1x 6pins
Dit had ik trouwens al wel geprobeerd. Ik had nog een kabeltje liggen van 2 'normale' voedingsaansluitingen (die je ook in je IDE DVD-speler stopt bvb, ik neem aan dat dit een molex is?) in de 6-pins aansluiting gestopt.
Zou het zin hebben om een 2e kabeltje van 1 molex naar 6-pins in de 8-pins aansluiting te steken?
Of andersom, het kabeltje van 2 molexen --> 6-pins in de 8-pins steken en het kabeltje van 1 molex in de 6-pins steken?

Specs

Verwijderd

Masterdam schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 11:49:
Hmm, ik heb alleen het kabeltje voor de 6-pins aansluiting erbij gekregen dus ik ging er vanuit dat dat genoeg was. Ik zit nu op m'n werk, maar morgen kan ik er een kabeltje bij kopen om ook de 8-pins aansluiting aan te sluiten.
Lijkt me vrij logisch dat als er twee op zitten je ze ook moet aansluiten. ;)
De voeding is trouwens een X-Gear 450W
Neem mijn woorden terug dat het moet werken met een voeding van 450 Watt, ligt namelijk ook aan de kwaliteit van de voeding. En de kwaliteit van een X-Gear voeding is heel ver te zoeken. ;)
Als je wilt weten of de voeding genoeg is zou ik eens in Welke voeding heb ik nodig? Deel 20 kijken. :)

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:09
Neem mijn woorden terug dat het moet werken met een voeding van 450 Watt, ligt namelijk ook aan de kwaliteit van de voeding. En de kwaliteit van een X-Gear voeding is heel ver te zoeken. ;)
Als je wilt weten of de voeding genoeg is zou ik eens in Welke voeding heb ik nodig? Deel 20 kijken. :)
Uch Uch niks mis met X-Gear misschien geen A merk Voeding maar ik heb hier wel mooi 6 hddtjes aanhangen 2 dvd drives een E8400 en een 9800 GT dus werkt goed ... waarschijnlijk haalt hij het niet maar ik zou zegge dat je het kan proberen nee heb je ja kan je krijgen zeggen ze toch altijd ?

[ Voor 3% gewijzigd door MrDucky op 10-10-2008 17:16 ]

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Verwijderd

MrDucky schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 17:15:
[...]

Uch Uch niks mis met X-Gear misschien geen A merk Voeding maar ik heb hier wel mooi 6 hddtjes aanhangen 2 dvd drives een E8400 en een 9800 GT dus werkt goed ... waarschijnlijk haalt hij het niet maar ik zou zegge dat je het kan proberen nee heb je ja kan je krijgen zeggen ze toch altijd ?
Probleem met zulke voedingen is dat 450 Watt het uiterste piek vermogen is. Als je 450 Watt uit zo'n voeding gaat trekken zal die waarschijnlijk niet zo lang leven. En het rendament is ook niet best dus als je PC 450 Watt trekt uit de voeding kan de voeding zo maar 600 Watt uit het stopcontact trekken. En daar wordt die lekker warm van waar die natuurlijk ook niet zo goed tegen kan. En als zo'n voeding dan kapot gaat is de kans bij zo'n voeding als X-Gear, Trust, Qtec en Sweex veel groter dat hij ook andere onderdelen meeneemt naar zijn rustplaats. ;)

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
OK dat was dus de oplossing, bedant allemaal!

Wat ik uiteindelijk gedaan heb:
-Kabeltje van 2 molex naar 1 6-pins in de 8-pins gestoken
-Kabeltje van 1 molex naar 1 6-pins in de 6-pins gestoken

Specs

Verwijderd

Sorry X-gear voedingen kwamen destijds bij de webshop waar ik werkte als dode vogels terug :X

Dat komt vaak omdat men veel geld uitgeeft aan hardware, dure CPU, Videokaart, 2tal HDD's meestal en dan een X-gear kast van 3 tientjes inclusief voeding. Die voeding is daar helemaal niet voor gebouwd ook al staat daar 450W op. Dat zijn meer PSU's die in kantoorpc's horen te draaien ipv achter een gamekast worden gepropt.

Je bent beter uit door toch een andere voeding te halen met een fatsoenlijke PCI-express connector en niet nu via 3x molex voor je videokaart, voeden. Want zodra je gaat gamen gaat je kaart stroom trekken en elk onderdeel wat opdiezelfde molex-boom zit krijgt er last van. Voornamelijk HDD's kunnen er heel slecht tegen en gaan sneller stuk hierdoor.

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 23:35:
Sorry X-gear voedingen kwamen destijds bij de webshop waar ik werkte als dode vogels terug :X

Dat komt vaak omdat men veel geld uitgeeft aan hardware, dure CPU, Videokaart, 2tal HDD's meestal en dan een X-gear kast van 3 tientjes inclusief voeding. Die voeding is daar helemaal niet voor gebouwd ook al staat daar 450W op. Dat zijn meer PSU's die in kantoorpc's horen te draaien ipv achter een gamekast worden gepropt.

Je bent beter uit door toch een andere voeding te halen met een fatsoenlijke PCI-express connector en niet nu via 3x molex voor je videokaart, voeden. Want zodra je gaat gamen gaat je kaart stroom trekken en elk onderdeel wat opdiezelfde molex-boom zit krijgt er last van. Voornamelijk HDD's kunnen er heel slecht tegen en gaan sneller stuk hierdoor.
Denk je echt dat t zo ernstig is met mijn systeem? Voor de rest is t allemaal niet zo zwaar, dus 450W leek me zelf wel voldoende hiervoor..

MSI K9AGM3
Athlon X2 4800+
ATi 2900XT
2x1GB DDR
1x 750GB HDD SATA
DVD-RW
WiFi kaartje

Specs

Verwijderd

Masterdam schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 19:54:
[...]

Denk je echt dat t zo ernstig is met mijn systeem? Voor de rest is t allemaal niet zo zwaar, dus 450W leek me zelf wel voldoende hiervoor..

MSI K9AGM3
Athlon X2 4800+
ATi 2900XT
2x1GB DDR
1x 750GB HDD SATA
DVD-RW
WiFi kaartje
De AMD Athlon X2 4800+ neemt max zo'n 89 Watt.
Een HD en een DVD-RW nemen zo'n 20 Watt.
Een ATi Radeon HD2900XT neemt max zo'n 170 Watt.
Plus nog eens 51 Watt reserve en voor andere onderdelen.
Is samen 330 Watt of 27,5 ampère dit moet worden geleverd door de 12 voltlijnen.
Een A-merk voeding van 450 Watt moet dit wel kunnen leveren, maar denk niet dat jouw voeding 28 ampère kan leveren op de 12 voltlijn of wel? :)

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Voorlopig loopt alles prima, dus ik laat t wel even zo, maar ik hou het iig in m'n achterhoofd mocht ik ooit vreemde problemen krijgen. Thx iig :)

Specs

Pagina: 1