Toon posts:

W2K3 SP1 RIS / Unattended install van dotnetfx35.exe

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Collega's,

Ik tracht met behulp van mijn RIS server het .NET Framework 3.5 Silent te installeren en zonder reboot.

Ik maak gebruik van CMDOW in een RunOnceEx.cmd die zich in de %OEM% folder van men image bevind.

Daarin laad ik nog een andere .CMD op het einde. Genaamd dotnet.cmd. Daarin voer ik dan volgend commando uit voor dotnetfx35.exe

start /wait %systemdrive%\apps\dotnet\dotnetfx35.exe /q /c:"install.exe /q /NoRestart"

Het probleem is dat hij ondanks het /NoRestart commando alsnog een reboot uitvoerd.

Kan iemand me aub aantonen waar ik de mist in ga.

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
.NET 3.5 kun je niet meteen via de .exe deployen, daarvoor moet je eerst wat dingen doen. Het is ook beter om het via de Group Policy en AD te doen.

Hier vind je daar een mooie handleiding voor

Via RIS is 't volgens mij niet mogelijk (correct me if I'm wrong)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

guidovb999 schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 18:42:
Nou is een RIS install niet echt veel anders dan een install from harddisk, wat post-install setup betreft.
Als je dat in VirtualPC aan de praat hebt met een test image dan kun je dat zo overplanten naar je RIS flat-file image.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Even linksom of rechtsom; ik raad sowieso wel aan na deze installatie om een reboot uit te voeren tenzij je een hele goede reden hebt waarom het niet mag/kan. Er zijn namelijk nog een berg aanvullende taken die de machine moet uitvoeren om .NET netjes werkend te krijgen en dat kan alleen voor/na het gebruik van de kernel.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
guidovb999 schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 18:42:
.NET 3.5 kun je niet meteen via de .exe deployen, daarvoor moet je eerst wat dingen doen. Het is ook beter om het via de Group Policy en AD te doen.

Hier vind je daar een mooie handleiding voor

- Probleem is dat de RIS server zich buiten het Domain bevind. Dus GPO's met de AD van mem RIS Domain zouden vrij omslachtig zijn. RIS Domain & Company Domain zijn fysiek gescheiden.

- Ik zou dan wel in het Company Domain software kunnen publishen probleem is dat ons Datacenter zich op een ander locatie bevind en we zodoende snel met grote problemen qua bandwidth zouden zitten van zodra we software zouden Publishen over het netwerk.

- Via RIS moet het mogelijk zijn want ik installeer zo al maanden .NET 1.1 & 2.0.

- De reboot op zich is geen groot probleem. Het is alleen dat nat de .net 3.5 er nog een aantal hotfixes en dergelijke meer moeten geïnstalleerd worden en aangezien .Net 3.5 vrolijk reboot wordt de rest niet geïnstalleerd.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als de domeinen gescheiden zijn en het dataverkeer ook een issue is, dan vraag ik me af of je wel goed bent begonnen met je eerste vraagstelling. Is het niet handiger (???) om de clients buiten het domein van de RIS-bak een CDtje op te sturen met de installatie? Aan de andere kant; geen idee of je .NET en x hotfixes "flexibeler" kan scripten en ze uiteindelijk in 1 MSI gooit die je dan wel over het WAN gooit.

Feit is, maar ik lees misschien niet goed, dat je nu installs aan het bakken bent naast/in een image terwijl je eigenlijk geen mogelijkheid hebt om de installs geautomatiseerd naar het andere domein te trappen.

*edit*
Even uit mijn hoofd... Kan je niet via een Trust en alleen een policy voor RIS / port 5040 uiteindelijk wel je installatie distribueren?? Anyone?

[ Voor 11% gewijzigd door MAX3400 op 09-10-2008 23:28 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 23:23:
[...]

- Probleem is dat de RIS server zich buiten het Domain bevind. Dus GPO's met de AD van mem RIS Domain zouden vrij omslachtig zijn. RIS Domain & Company Domain zijn fysiek gescheiden.
Je hebt dus een staging netwerk.
Niks mis mee, alleen moet je dan de machines apart in het andere domain aanmelden.
- Ik zou dan wel in het Company Domain software kunnen publishen probleem is dat ons Datacenter zich op een ander locatie bevind en we zodoende snel met grote problemen qua bandwidth zouden zitten van zodra we software zouden Publishen over het netwerk.
SMS bijvoorbeeld gebruiken.
Een Datacenter wat verder weg staat doen ze zelfs bij bedrijven als ING, en die lopen dan ook niet te hannesen met 10Mbit lijntjes maar trekken gewoon Gbit pijpen naar hun kantoorlokaties.
SMS en dergelijke tools doen aan throttling, dus die trekken die lijn echt niet vol.
- De reboot op zich is geen groot probleem. Het is alleen dat nat de .net 3.5 er nog een aantal hotfixes en dergelijke meer moeten geïnstalleerd worden en aangezien .Net 3.5 vrolijk reboot wordt de rest niet geïnstalleerd.
Dan doe je je post-install in twee stappen door er vóór je .NET installatie wéér een RunOnceEx set in te stoppen?
Geen enkel probleem hoor, deed ik vroeger wel vaker.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
SMS is inderdaad een oplossing. Maar SMS kost geld. Geld dat men niet wil investeren en in de Throttling geloofd men niet. Vind ik persoonlijk een idiote stelling maar jammer genoeg is mijn arm nog niet lang genoeg om dat systeem in te voeren.

Dus zou de perfecte oplossing zijn maar nu (nog) niet mogelijk.

Ik kan inderdaad een 2de .cmd laten runnen maar das niet netjes hé. Ik moet weten waarom dat ding reboot met de setup van .net 1.1 & 2.0 heb ik dat probleem niet beide versies zijn tevreden met dezelfde commando tags. Maar ik vrees dat MS het leuk vond om dit met 3.5 weer eens anders te maken. Althans als ik in mijn .cmd een dotnotfx35 /? doe zie ik dezelfde tags staan.

(Doelstelling RIS bij ons)

- Installeren van Desktop & Laptops (voor servers hebben we een RIS in ons Datacenter)
- Platform is een Win2K3 Host system. De RIS is een virtuele machine op MS Virtual Server ook W2K3 Standard
- Zit op een fysiek gescheiden netwerk (zodoende er geen idioot van de Service Desk in Antwerpen een PC zou installeren terwijl de RIS in Gent staat (netwerk kan dat niet aan!) )
- De RIS installeert Windows XP SP3 inclus POST SP3 Updates
- Ook andere software zoals Office, Citrix Client, .NET Frameworks, AV, PDF Reader, ...

Daarna wordt de PC uit het RIS Netwerk gehaald en wordt de Hostname gewijzigt en brengt men het toestel manueel in het Company Domain. Zodoende hij dan in AD in zijn OU wordt gebracht en zodoende met soms een klein duwtje dankzij gpupdate /force de correcte GPOtjes krijgt.

Daarna zal het toestel hoogstwaarschijnlijk nooit nog updates of nieuwe software versies ontvangen buiten de antivirus client natuurlijk.

Waarom: Omdat onze users voor 99% werken in een Citrix omgeving. PC's & Laptops nog geen 5% uitmaken van onze omgeving. Al de rest zijn Thin-Clients. PC's worden hoofdzakelijk gebruikt als een user applicaties nodig heeft die niet op Citrix gepublished kunnen worden en / of hij bepaalde media moet kunnen gebruiken. Laptops zijn dan weer het status-symbool van het management. Maar zijn in feite gewoon mobiele Thin-Clients. Onze omgeving omvat meer dan 20 verschillende sites allen verbonden met een Bilan router en hun eigen Subnet(ten). Aangezien bandwidth in België duur en schaars is moeten we er zuinig mee omspringen. Zeker als je al alles remote doet inclus VOIP & QOS op je netwerk.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2008 11:59 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 11:39:
SMS is inderdaad een oplossing. [..]
Dus zou de perfecte oplossing zijn maar nu (nog) niet mogelijk.
Tja.
Of je kijkt alvast naar System Center en wat verschillende onderdelen daarvan, zodat je bijvoorbeeld ook je monitoring door Operations Manager laat afhandelen.
Plan ahead.
Ik kan inderdaad een 2de .cmd laten runnen maar das niet netjes hé.
Hoezo niet?
Ik zie daar geen probleem mee hoor :)

Verwijderd

Topicstarter
Jamaar das een workaround hé :p

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je zegt net nog dat die reboot op zich geen probleem is.
Dan hou je daar rekening mee en plan je de andere installers dusdanig in dat ze na een reboot lopen.

Verwijderd

Topicstarter
Klopt 100% Maar ik wil die reboot niet. Er moet een oplossing zijn om die reboot te voorkomen die door dotnetfx35 getriggerd wordt. Tis beetje het principe. Dat moet je toch bekend in de oren klinken. Ik wil beslissen of hij reboot of niet.

Controle ;)

Die reboot kan ik wel counteren met in men .SIF men AutoLogonCount=2 te zetten inplaats van 1

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2008 11:02 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 08:16:
Klopt 100% Maar ik wil die reboot niet. Er moet een oplossing zijn om die reboot te voorkomen die door dotnetfx35 getriggerd wordt.
Wat ik normaal gesproken dan doe is een kale VM pakken, daarin de losse package in testen totdat ie doet wat ik wil. Vervolgens zet ik die dan in voor de unattended installs.

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Misschien zo

@ECHO OFF
ECHO .NET Framework 3.5 Installatie
START /WAIT dotnetfx35.exe /PASSIVE /NORESTART

En in je startpost schrijf je /NoRestart maar dat moet /norestart zijn (kan verschil maken)

[ Voor 31% gewijzigd door Turdie op 11-10-2008 17:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad.

Blijkbaar is .net op het vlak van commando tags case sensitive en moet het /norestart zijn.
Pagina: 1