Toon posts:

[ESX 3.5 server] Windows 2003 Cluster omgeving

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik probeer op een esx 3.5 server een cluster te bouwen en testen, maar ik loop vast op het volgende punt:

Afbeeldingslocatie: http://www.msexchange.org/img/upl/image0131159957931343.jpg

Nu heb ik geen flauw idee wat ik hier moet invullen aangezien de disks ook virtueel zijn en dus geen ipadres hebben. Opstelling is als volgt:

ESX 3.5 server met de volgende VM's

1 x DC windows 2003 Standaard R2
1 x Windows 2003 Enterprise R2 (node 1) 1 x Private networkcard en 1 x public networkcard
1 x Windows 2003 Enterprise R2 (node 2) 1 x Private networkcard en 1 x public networkcard

daarnaast heb ik op een andere disk 2 virtuele schijven aangemaakt die door beide nodes gezien en herkend worden.

Nu loop ik op het punt vast van het ipadres (zie plaatje). Wat je hier ook invult hij pikt niks, bij een ipadres van zich zelf verslikt hij zich bij het connecten. Neem je een nieuw adres dan gaat het ook niet goed. Wat houdt dit ipadres en in?

Ik doe dit voor het eerst en ben voor mijn gevoel al een heel eind, maar misschien kan iemand mij verder helpen.

Gr Trixxie

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-02 10:25

ralpje

Deugpopje

Disken hebben geen IP-Adres, NIC's wel. :)

Je bent heel aardig op weg. Voorzetje: Een cluster heeft een aantal adressen: de adressen van de servers in het cluster, en het adres waarop het cluster van buitenaf te bereiken is. Dit is dus een extra adres.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 17:04:
Ik doe dit voor het eerst en ben voor mijn gevoel al een heel eind, maar misschien kan iemand mij verder helpen.
Of je dat nou onder VMware ESX doet of niet, een Windows HA cluster inrichten (zo te zien met 2003) is goed gedocumenteerd op Technet en diverse andere sites:
[google=VMware ESX Windows Cluster]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Haha nee dat snap ik!

Maar dan snap ik nog iets niet. Het scherm met ipadres verwijst natuurlijk naar het cluster (zo zegt de tekst in dat scherm) maar ik ben dan nog in de fase van het opzetten van het cluster.

Ik heb ook al twee NICS, 1 pivate en 1 public, dus dat kan het ook niet. Ik hoop dat je mij nog iets meer in de juiste richting kan duwen. Thanks
ralpje schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 17:07:
Disken hebben geen IP-Adres, NIC's wel. :)

Je bent heel aardig op weg. Voorzetje: Een cluster heeft een aantal adressen: de adressen van de servers in het cluster, en het adres waarop het cluster van buitenaf te bereiken is. Dit is dus een extra adres.

Verwijderd

Topicstarter
Klopt helemaal! Is allemaal met printscreens netjes toegelicht.

Alleen die geven geen antwoordt op mijn vraag, ook heb ik google echt al wel geraadpleegt en ben op de meeste sites ook al wel geweest. Die geven allemaal aan "vul ipadres in voor cluster management tools". Ja dat snap ik maar: 1. waar dient het voor? en 2. welk ipadres? het is namelijk geen diskcabinet die toegankelijk is met een Ipadres maar het zijn gewoon virtuele disks geconfigureerd zoals aangegeven in:

http://exchangeexchange.c...clustering-in-vmware.aspx
alt-92 schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 17:16:
[...]

Of je dat nou onder VMware ESX doet of niet, een Windows HA cluster inrichten (zo te zien met 2003) is goed gedocumenteerd op Technet en diverse andere sites:
[google=VMware ESX Windows Cluster]

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-02 10:25

ralpje

Deugpopje

Enter an IP Address that Cluster Management tools will use to connect
Vertaling:
Vul een IP Adres in dat Cluster Beheers software zal gebruiken om verbinding te maken
Met andere woorden: je vult een (zelf gekozen) IP adres dat, dat je later zult gebruiken om naar te verbinden.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Verwijderd

Topicstarter
Ow Oke, kijk dat klinkt logisch!

Dan associeer ik een andere fout met het invullen van dit ipadres.

Wanneer ik dus, een vrij ipadres invul, en de wizard verder afmaak een error krijg met het verbinding maken naar het cluster:

"De clusterservice op knooppunt CLUSTER kan niet worden gestart.

Kan het netwerkpad niet vinden.

error id: -214702843 (80070035)"

en dit is niet echt de oplossing omdat hier het cluster aldraait: Error 1722 when starting Cluster Administrator
ralpje schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 17:30:
[...]

Vertaling:

[...]

Met andere woorden: je vult een (zelf gekozen) IP adres dat, dat je later zult gebruiken om naar te verbinden.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2008 17:46 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:53

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Standaard heb je 5 ip-adressen nodig bij het opzetten van een 2-node cluster.

2 voor elke node (1 x public ip-adres en 1 x internal heartbeat). Public en internal ip-adres moeten op verschillende (virtuele) Nics geplaatst worden en in een verschillend subnet zitten. Netbios naamresolutie en de "client for file & print sharing" moet disabled zijn op de NIC's die bedoeld zijn voor het internal heartbeat network.

Het vijfde ip-adres is bedoeld voor je cluster als "geheel". Dit ip-adres moet ook via het publieke netwerk bereikbaar zijn. Dat is ook het ip-adres wat ingevuld moet worden in de cluster mmc.

Geef eens in een tabel op, welke ip-adressen je gebruikt?

Verder, wat voor soort cluster maak je (standaard met shared storage of een MNS cluster).

Misschien ook handig om je eerst in de techniek van clustering in te lezen, voordat je eea gaat bouwen (kan een hoop tijd en frustatie schelen).

http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc723239.aspx

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Alles draait op een ESX 3.5 server met de volgende VM's:

ESX server: ip 192.168.160.200

1x Domeincontroller DNS server - Windows 2003 Standaard - test.com - 192.168.160.205

1x Node1 - Windows 2003 Enterprise met 2 NICS
192.168.160.201 (public)
255.255.2550
192.168.160.10 Gateway
192.168.160.205 DNS

10.10.10.10 (Private)
255.0.0.0

1x Node2 - Windows 2003 Enterprise met 2 Nics
192.168.160.203
255.255.255.0
192.168.160.10 Gateway
192.168.160.205 DNS

10.10.10.11 (private)
255.0.0.0

Volgens mij doe ik het netwerk niet verkeerd. Ik geef namelijk het cluster (bovenstaand plaatje) het ipadres 192.168.160.202

Vervolgens gaat de machine de clusterservice proberen te starten maar dit gaat fout:

error id: -214702843 (80070035)

In de manuals staat overal dat de tweede node uit moet staan totdat de wizard is afgerond. Gaat het hier niet op fout?

Tevens las ik net op: http://technet2.microsoft...9d1356e1043.mspx?mfr=true , dat het ook zo zou kunnen zijn dat de hardware niet meewerkt, maar dit is in dit geval allemaal virtueel.
Question Mark schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 20:08:
Standaard heb je 5 ip-adressen nodig bij het opzetten van een 2-node cluster.

2 voor elke node (1 x public ip-adres en 1 x internal heartbeat). Public en internal ip-adres moeten op verschillende (virtuele) Nics geplaatst worden en in een verschillend subnet zitten. Netbios naamresolutie en de "client for file & print sharing" moet disabled zijn op de NIC's die bedoeld zijn voor het internal heartbeat network.

Het vijfde ip-adres is bedoeld voor je cluster als "geheel". Dit ip-adres moet ook via het publieke netwerk bereikbaar zijn. Dat is ook het ip-adres wat ingevuld moet worden in de cluster mmc.

Geef eens in een tabel op, welke ip-adressen je gebruikt?

Verder, wat voor soort cluster maak je (standaard met shared storage of een MNS cluster).

Misschien ook handig om je eerst in de techniek van clustering in te lezen, voordat je eea gaat bouwen (kan een hoop tijd en frustatie schelen).

http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc723239.aspx

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 09:03:
In de manuals staat overal dat de tweede node uit moet staan totdat de wizard is afgerond. Gaat het hier niet op fout?
Dat is om ervoor te zorgen dat beide nodes niet tegelijk op dezelfde shared storage gaan schrijven. Als de wizard afgelopen is, wordt de shared storage door de cluster service "beschermd" en speelt dit probleem niet. Dat zal de issue niet zijn. Overigens moet de tweede node niet uit staan, er wordt geadviseerd om deze op pause te zetten in het BIOS-scherm. Het is nl. verplicht om een link te hebben op de nic's voor het heartbeat netwerk tijdens de setup van het cluster.

Draait de clusterservice wel op de node(s)? Indien nee, probeer deze eens handmatig te starten. Lukt dit niet, post dan de errormelding even die in de eventlog verschijnt.

[ Voor 15% gewijzigd door Question Mark op 10-10-2008 09:24 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Question Mark schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 09:21:
[...]
Dat is om ervoor te zorgen dat beide nodes niet tegelijk op dezelfde shared storage gaan schrijven. Als de wizard afgelopen is, wordt de shared storage door de cluster service "beschermd" en speelt dit probleem niet. Dat zal de issue niet zijn. Overigens moet de tweede node niet uit staan, er wordt geadviseerd om deze op pause te zetten in het BIOS-scherm. Het is nl. verplicht om een link te hebben op de nic's voor het heartbeat netwerk tijdens de setup van het cluster.

Draait de clusterservice wel op de node(s)? Indien nee, probeer deze eens handmatig te starten. Lukt dit niet, post dan de errormelding even die in de eventlog verschijnt.
Oke! het handmatig herstarten van de clusterservice heeft wel geholpen en nu is het cluster gestart. Helaas nog niet helemaal zonder fouten want hij kan de disk niet online brengen:

"Clusterbron Schijf Q: in bronnengroep Clustergroep is mislukt."

geeft id: 1069 erbij, maar ik kan nog oorzaak vinden. kan ik al wel de andere NODE er aan koppellen?

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

When you use the Volume Shadow Copy Service on Windows Server 2003-based computers that run many I/O operations, disk volumes take longer to go online
When you use the Volume Shadow Copy Service on Windows Server 2003-based computers that run many I/O operations and that have lots of data, you experience the following symptoms:• Cluster failover time is longer for the cluster groups that contain disk resources for which you have enabled the Volume Shadow Copy Service. Also, the disk volumes of the cluster nodes take longer to go online and offline during a cluster failover. Taking a disk offline and then online on the same node also has the same delay.

The following events may be logged in the Application log:

Event ID: 1069
Event Source: Clussvc
Description: Cluster disk resource 'Disk X:' failed.
Edit:

Kom net een complete PDF van VMWARE tegen hoe een MSCS te bouwen is in VMWARE. Controleer je setup en inrichting even mbv dit document.

Setup for Microsoft Clustering Service

[ Voor 12% gewijzigd door Question Mark op 10-10-2008 12:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Shadow copy's staat standaard al uit dus dit was niet de issue. Dit document heb ik inderdaad ook gebruikt bij de opbouw.

Ik heb nu drie schijven in de cluster window op een rood kruis staan:

Clusterbron Schijf Q: in bronnengroep Clustergroep is mislukt.

Verwijderd

En wat staat er dan in je cluster.log en je applicatie en system logs? Dat zijn toch wel de eerste dingen waar je naar kijkt als je dit soort meldingen krijgt.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Geef eens in een goed overzicht aan hoe alles nu aangemaakt is (en met name je shared storage).
  • Welke gegevens heb je ingevoerd bij de cluster wizard?
  • Shared storage hangt wel aan een extra (tweede) virtuele scsi-controller?
  • Je hebt wel deze disk gebruikt als quorum disk
  • Quorum disk is NTFS geformatteerd
  • etc
Je zult echt met meer info moeten komen. Check verder alle relevante logs.

Pagina: 1