iSCSI & Tape drive

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Situatie:

Momenteel wordt er het bedrijf waar ik werkzaam ben een Proof of Concept getest waarmee vrij oude technologie (OpenVMS) wordt gevirtualiseerd op een nieuwe server.

Deze server betreft een Proliant DL380 G5, aangesloten op een SAN en er draait Windows Server 2003 x64.

Om bruikbare data te kunnen gebruiken wordt er een volledige backup van een bestaande machine teruggezet vanaf Tape (in dit geval DLT IV tapes, SCSI).
De units die we hebben kunnen niet op deze server aangesloten worden (geen SCSI kaarten die universele PCI connectoren hebben).

Op basis van dit probleem probeer ik de Tape Unit via een iSCSI target aan te bieden zodat de server deze middels de MS iSCSI Initiator kan aanspreken.
We hebben het geprobeerd met een Windows Server en Starwind, de host ziet de machine wel en kan een verbinding maken, maar zodra we een backup maken krijgen we een foutmelding.

Nu heb ik als alternatief Linux op de server geinstalleerd (Ubuntu 8.04 server) en gebruik gemaakt van de iSCSI Enterprise Target. Dit werkt feilloos met fysieke disks en Block I/O devices maar het lukt niet met een Tape unit die als 'rawio' device wordt geconfigureerd.

Het apparaat wordt wel gezien door de initiator. We kunnen ook een verbinding maken maar verder kunnen we er niks mee.

Ik denk zelf het volgende:
- rawio devices worden niet ondersteund door iSCSI Enterprise Target
- ik moet een SCSI Passthrough module installeren om het apparaat aan te kunnen spreken.

Machine met Tape Unit:
- Ubuntu 8.04 Server
- iSCSI Enterprise Target 0.4.16
- HP DLT IV Tape Unit wordt netjes herkend en kan probleemloos backups maken vanaf de machine zelf

Iemand een idee of ervaring hiermee?

Op het internet beweert men dat het kan, ondanks dat ik de handelingen conform instructies uitvoer, loop ik hierop vast.

PS, ik hoop dat ik het juiste forum gekozen heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een tijd geleden met hetzelfde probleem gezeten, het is mij uiteindelijk gelukt door de Tape aan te sluiten op een oude pc die nog windows 95 draaide de tapedrive te zetten en alles te kopïeren op de harde schijf en dan via netwerk op een grotere hdd te zetten en daarna er een iso van te maken.