Toon posts:

XBOX - Audio out op tv.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Op dit moment heb ik enorm veel verschillende dingen en tegenstrijdigheden gelezen over optical audio out en hdmi.

Het volgende wil ik gaan doen.

Vanaf de xbox360 met hdmi naar de tv toe.
Achterop de tv zit een optical out aansluiting.
Vanaf dat punt een optisch kabeltje naar mn versterker plaatsen
en dan natuurlijk de apparatuur goed instellen (audio aanpassen vanuit de tv e.d)

Maar kan dat wel in deze situatie?

(wil een modje mn belachelijke typfouten even wijzigen in de titel en een toevoeging van XBOX erbij zetten? 8)7 )

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2008 14:27 ]

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-04 07:15
Verwijderd schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 14:26:
Hallo allen,

Op dit moment heb ik enorm veel verschillende dingen en tegenstrijdigheden gelezen over optical audio out en hdmi.

Het volgende wil ik gaan doen.

Vanaf de xbox360 met hdmi naar de tv toe.
Achterop de tv zit een optical out aansluiting.
Vanaf dat punt een optisch kabeltje naar mn versterker plaatsen
en dan natuurlijk de apparatuur goed instellen (audio aanpassen vanuit de tv e.d)

Maar kan dat wel in deze situatie?

(wil een modje mn belachelijke typfouten even wijzigen in de titel en een toevoeging van XBOX erbij zetten? 8)7 )
Kan wel maar de vraag is of je wel 5.1 surround geluid krijgt uit je tv. Sommige digitale uitgangen op tv's spugen slechts stereo uit. En de vraag of geluid dat via HDMI binnenkomt wel 'doorgestuurd' wordt naar de digitale optical out.
Maar kijk eens in de manual van de tv zou ik zeggen......
(welk merk/type is het eigenlijk?)

Of beter nog: probeer het gewoon en post je bevindingen.

Verwijderd

Topicstarter
kaajee schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 14:36:
[...]

Kan wel maar de vraag is of je wel 5.1 surround geluid krijgt uit je tv. Sommige digitale uitgangen op tv's spugen slechts stereo uit. En de vraag of geluid dat via HDMI binnenkomt wel 'doorgestuurd' wordt naar de digitale optical out.
Maar kijk eens in de manual van de tv zou ik zeggen......
(welk merk/type is het eigenlijk?)

Of beter nog: probeer het gewoon en post je bevindingen.
het is een LG 37LG5000

Ik kan t vanavond pas proberen... zit nu nog op mn werk :)

=-edit-

ik lees trouwens net de handleiding op pdf even door maar daar staat in dat ik vanuit t menu digitaal audio uit verwisselen van pcm naar dolby digital dus ik neem aan dat dat 5.1 geen probleem moet zijn :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2008 14:45 ]

• kaajee
We horen het wel.
En anders kun je toch ook rechtstreeks vanuit je Xbox met een digitale kabel naar je versterker?
Volgens mij kan dat met een 'Advanced Scart Cable'

[ Voor 19% gewijzigd door kaajee op 09-10-2008 15:47 ]

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09-2025
kaajee schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 15:47:
We horen het wel.
En anders kun je toch ook rechtstreeks vanuit je Xbox met een digitale kabel naar je versterker?
Volgens mij kan dat met een 'Advanced Scart Cable'
Dat dacht ik ook, maar de hdmi kabel en de advanced scart kabel passen niet tegelijk (fysiek) in de xbox

Verwijderd

Topicstarter
pianoman schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 02:37:
[...]

Dat dacht ik ook, maar de hdmi kabel en de advanced scart kabel passen niet tegelijk (fysiek) in de xbox
juist om die reden wou ik het zo proberen maar het werkt dus wel naar behoren.

Heb vanaf de tv een optische link gelegd met de versterker.
XBOX via hdmi naar de tv en vanaf de tv in audio menu de tv speakers uitschakelen.
hij schakelt dan automatisch over naar de digi out en dat werkt best goed moet ik zeggen :)

• X1pheR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-11-2025
Ikzelf wil het ook op deze manier gaan doen maar ik heb hier en daar gelezen dat er maar enkele lcd of plasma tv's zijn die werkelijk het geluid als 5.1 oid doorgeven, of in ieder geval de geluidskwaliteit niet beinvloeden. Klopt dit? Hoe is jullie ervaring. Ikzelf heb maar een optical in op m'n home cinema setje, dus 5.1 geluid aansluiten van een xbox 360, htpc en misschien binnenkort blueray gaat dan niet echt werken :)

Out of order...

• forzabesiktas
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-05 14:40
Is het nog gelukt?

tikfouten? tjah..m..

• kaajee
Da Killah schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 21:31:
Ikzelf wil het ook op deze manier gaan doen maar ik heb hier en daar gelezen dat er maar enkele lcd of plasma tv's zijn die werkelijk het geluid als 5.1 oid doorgeven, of in ieder geval de geluidskwaliteit niet beinvloeden. Klopt dit? Hoe is jullie ervaring. Ikzelf heb maar een optical in op m'n home cinema setje, dus 5.1 geluid aansluiten van een xbox 360, htpc en misschien binnenkort blueray gaat dan niet echt werken :)
Is toch gewoon uit te zoeken......
Het zal er waarschijnlijk om gaan welke tv je precies hebt, maar aangezien je dat niet vermeldt is het lastig voor iemand om hier wat zinnigs op te zeggen.......

• X1pheR
kaajee schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 17:26:
[...]

Is toch gewoon uit te zoeken......
Het zal er waarschijnlijk om gaan welke tv je precies hebt, maar aangezien je dat niet vermeldt is het lastig voor iemand om hier wat zinnigs op te zeggen.......
Hoi Kaajee,
Bedankt voor je reactie. Wat ik er natuurlijk even bij had moeten vertellen is dat ik nog aan het zoeken ben naar een goede lcd/plasma. We hadden nog zo'n oude breedbeeld met bak. Ben nu dus aan het kijken welke ik moet kopen maar moet zeggen dat dat niet echt makkelijk is met het aanbod in tv land. Zeker niet betreffende dat optical out op de tv's want dat staat nergens bij de specs zelf vermeld. En naar zeggen zouden de meeste tv's alleen maar stereo uitsturen zoals hier eerder is gezegd. In de winkel wordt gezegd dat alleen de nieuwere 100/200Hz Sony's en de 7 en 8 serie van Samsung het hebben in de prijscaterogie van 1200 tot 1600 euro. En dan 117cm of 127cm. Maar ja, of dat daadwerkelijk zo is weet ik dus niet. En dat optical out wel 5.1 doorstuurd moet ik wel echt hebben gezien de meerdere apparaten die moeten worden aangesloten.

Dus mocht jij of iemand anders nog een advies of roundups weten waarbij een beslissing kan worden genomen in deze moeilijke zoektocht dan hoor ik dat natuurlijk heel graag :)

Out of order...

• kaajee
Ja, maar zoveel tv's (honderden) zoveel mogelijkheden. Zul je toch zelf moeten checken. Dus als jij er 1 specifiek op het oog hebt, laat het weten. Dan kunnen anderen reageren en anders specifiek navragen bij de verkoper. Onder de voorwaarde dat wanneer het niet werkt zoals jij wilt, je hem mag retourneren........

• X1pheR
kaajee schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 10:26:
Ja, maar zoveel tv's (honderden) zoveel mogelijkheden. Zul je toch zelf moeten checken. Dus als jij er 1 specifiek op het oog hebt, laat het weten. Dan kunnen anderen reageren en anders specifiek navragen bij de verkoper. Onder de voorwaarde dat wanneer het niet werkt zoals jij wilt, je hem mag retourneren........
Na veel dubben is het nu de Samsung 50" PS50A756 plasma tv geworden. Ik heb bij de BCC zowel als de webshop waar ik de tv nu besteld heb navraag gedaan. Beide partijen zeggen dat de TV gewoon 5.1 en 7.1 geluid doorgeeft vanuit apparaten aangesloten op de tv via HDMI.

Echter....
Nu ging ik ff de handleiding downloaden en wat staat daar in:...
Wanneer de ontvanger (thuisbioscoop) is ingesteld op On, hoort u alleen geluid via de Optical-aansluiting van de tv. Wanneer de tv een DTV-signaal (lucht) weergeeft, zendt de tv een channel 5.1-geluid naar de ontvanger van de thuisbioscoop uit. Wanneer de bron een digitaal onderdeel is, zoals een dvd en deze op de tv aangesloten is via HDMI, wordt er alleen channel 2-geluid van de thuisbioscoopontvanger weergegeven.

Lekker balen dus. Nou zal ik de order maandag moeten gaan cancellen. Immers de home cinema set heeft maar één optical in. De optische splitters ben ik tegengekomen maar is volgens mij niks. En sowieso behoorlijk prijzig.

Is er nu geen enkele tv die daadwerkelijk 5.1/7.1 geluid doorgeeft van aangesloten HDMI apparaten?

Out of order...

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09-2025
Weet je zeker dat er geen verwarring is tussen wat de speakers van je tv weergeven en wat er wordt weergegeven door de optical out? Bij mijn Philips TV (simpel model) kon ik in de handleiding niks terugvinden over pasthrough op de digital out (coax in mijn geval), maar ik heb het gewoon geprobeerd en de receiver krijgt gewoon braaf een DD signaal van de TV, die de tv van de hdmi ingang doorgeeft. Misschien moet je het gewoon eens proberen.

En het klinkt me een beetje vreemd dat je de bestelling van je tv zou annuleren omdat je anders -misschien- een schakelkastje nodig hebt voor je digitale geluid. Hier zijn tegenwoordig ook aardige oplossingen voor, sommigen geheel automatisch, sommigen via afstandsbediening, en sommige met een knopje, ik heb er gewoon zelf eentje gemaakt.
Het lijkt me dat beeldkwaliteit toch de grootste rol speelt bij het aanschaffen van zo'n grote TV.

Ik kwam zelf toen ik een xbox had gekocht een digitale ingang tekort. Nou heb ik gewoon een oude kvm-switch omgebouwd zodat hij een coax signaal van één van de twee aangesloten bronnen naar de uitgang stuurt. wanneer het nodig is kan ik nog twee bronnen toevoegen. kosten €0,-, de schakelaar ziet er degelijk uit en het is een mooi compact kastje geworden. In mijn geval moet ik dus even naar de tv lopen om op dat knopje te drukken als ik de xbox op surround wil horen. Valt eigenlijk best wel mee.

Misschien dat optisch iets moeilijker is om zelf in elkaar te zetten, maar daar hebben ze ook wel oplossingen voor. Als ik jou was zou ik toch nog maar eens heroverwegen of het echt nodig is je bestelling te annuleren.

Als je een automatische schakelaar neemt die op de afstandsbediening reageert, is het een fluitje van een cent om met een programeerbare afstandsbediening alles automatisch te laten schakelen.

EDIT: optische splitters behoorlijk prijzig? klik<---€ 24,95. Dat moet er toch nog wel afkunnen lijkt me, als je een 50" tv gaat kopen.

[ Voor 20% gewijzigd door pianoman op 01-11-2008 14:31 ]

• kaajee
pianoman schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 14:25:
...........

EDIT: optische splitters behoorlijk prijzig? klik<---€ 24,95. Dat moet er toch nog wel afkunnen lijkt me, als je een 50" tv gaat kopen.
negen (9) euro!

• X1pheR
Hmm inderdaad. Ik had alleen de switches gezien welke verlies zouden geven. Deze geven dit niet.
Hier ook voor 9,95 met 3,50 verzendkosten. En hier zelfs voor 6,95 maar wel met ook 6,95 verzendkosten.

Heb ook even gekeken naar een met afstandsbediening maar enige wat ik kon vinden is de types op deze link. "Luxe" uitvoeringen waarbij 4x apparaten met verschillende aansluitingen te switchen zijn en de naam ervan geprogrammeerd in beeld van een kleine lcd display kan worden getoverd. Kost echter wel 75,91

Dan zal het inderdaad zo'n optische schakelaar gaan worden denk ik. Maar denk dat met deze oplossing je dan last gaat krijgen van lipsync of niet? Zal dus moeten gaan kijken of m'n home cinema set in kan stellen qua vertraging. Vrees echter van niet maar zal de handleiding ff op internet op gaan zoeken...

Out of order...

Verwijderd

Topicstarter
Beetje laat maar goed,
Ja het is gelukt en werkt als een tiet vind ik zelf :+
Pagina: 1