Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vista sleep mode, bespaart het energie tov gewoon aan laten?

Pagina: 1
Acties:

• Arcane Apex
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-01 15:19
Ik vroeg mij af of het zin heeft Vista 's nachts in sleep mode te zetten. Bij OSX heeft dit namelijk wel zin, want die verbruikt 2 tot 4 Watt in sleep mode. Echter bij Vista ben ik hier niet zeker van.
Weet iemand toevallig hier of het verbruik in Watts ook echt flink omlaag gaat bij Vista in sleep mode tov gewoon aan laten staan idlen?

• Angelfire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:50

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Meten is weten ( een klassieker), maar aangezien sleep niet alleen door je OS, maar ook door je hardware wordt bepaald, kan je er veilig vanuit gaan dat je minder energie verbruikt. Of het daalt tot 4 Watt, dat is de vraag die je alleen met meten kan bepalen.

edit:
Net even mijn laptop (Vista 32bit Bus.) getest: Full stress 50Watt, Idle 40Watt, Sleep 2Watt.

[ Voor 16% gewijzigd door Angelfire op 09-10-2008 14:20 ]

I play my enemies like a game of chess...

• Arcane Apex
[b][message=30865059,noline]
edit:
Net even mijn laptop (Vista 32bit Bus.) getest: Full stress 50Watt, Idle 40Watt, Sleep 2Watt.
Laptops zijn daar inherent vrij goed in dacht ik. Ik vroeg het me af hoe dat zat voor desktops.
Als ik zelf een Watt (stekker)meterje had, dan had ik het zelf gemeten. Heb er helaas geen, vandaar dat ik het vroeg op GoT.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Arcane Apex schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 14:14:

Weet iemand toevallig hier of het verbruik in Watts ook echt flink omlaag gaat bij Vista in sleep mode tov gewoon aan laten staan idlen?
Dat ligt eraan of je hardware netjes omgaat met de sleep mode settng, en dat is iets wat je prima zelf kan vinden.
Je mag best wel een beetje moeite doen om zelf wat uit te zoeken, zeker als je bedenkt dat het hardware afhankelijk is :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Arcane Apex
alt-92 schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 16:23:
[...]

Dat ligt eraan of je hardware netjes omgaat met de sleep mode settng, en dat is iets wat je prima zelf kan vinden.
Je mag best wel een beetje moeite doen om zelf wat uit te zoeken, zeker als je bedenkt dat het hardware afhankelijk is :)
Ik heb een nieuw moederbord, zowel nieuw uit de doos als nieuw in de zin van net uitgebracht door de fabrikant. Er is zelfs nog geen biosupdate voor uit. Er is helaas nog weinig over te vinden.
Dus vandaar dat ik er via GoT achter probeerde te komen hoe (relatief nieuwe PC's) in het algemeen omgingen met het energieverbruik in Vista's sleep mode.

[ Voor 12% gewijzigd door Arcane Apex op 09-10-2008 16:38 ]

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:24
Nieuw wil niet zeggen dat het beter is. Het is, zoals alt-92 al aangeeft, puur hoe (correct) de hardware omgaat met de verschillende ACPI states.

[ Voor 6% gewijzigd door gertvdijk op 09-10-2008 16:38 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Arcane Apex schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 16:35:
[...]

Ik heb een nieuw moederbord, zowel nieuw uit de doos als nieuw in de zin van net uitgebracht door de fabrikant. Er is zelfs nog geen biosupdate voor uit. Er is helaas nog weinig over te vinden.
Spec-sheets van chipset fabrikanten en moederbord nakijken bijvoorbeeld?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-11 20:47
Je zou ook eens de sluimerstand van Vista kunnen proberen. Bij mij gaan de fans + leds niet uit in sleep mode maar in sluimerstand wel. Hij start de keer erna misschien minder vlot op als uit sleep mode maar nog steeds vrij rap.

Verwijderd

Elke PC/Laptop zal minder gebruiken in een sleep-mode. Mijn desktop PC hier bijv. 180watt idle, 20watt sleep.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:15
Het hangt er van af - en niet voornamelijk van Vista.

Bij mijn computer kun je in het BIOS instellen of "sleep" betekent ACPI S3, wat er op neerkomt dat echt alles uit is behalve het geheugen, of ACPI S1, waarbij bijna alles nog aanstaat behalve de CPU zo'n beetje, en in mijn geval maakt dat eigenlijk niets uit vergeleken met idle. Verder kan het ook nog uitmaken of je features als Wake-On-LAN, wake on USB activity, etc. aan hebt staan. Sommige daarvan kun je ook in Windows zelfs uitzetten overigens.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Bij Vista is het nogal verwarrend want er zit verschil tussen "Slaapstand" en "Sluimerstand"

Bij de eerste blijft er nog spanning op je systeem (Standby in XP) en bij de tweede gaat de stroom overal vanaf, en schrijft hij alles uit je RAM naar je HDD (Hibernate in XP)

• Arcane Apex
Ik ben er achter gekomen dat mijn moederbord alleen ACPI 01 en ACPI 03 ondersteunt.
Dit kon ik zien in de BIOS. Mijn moederbord ondersteunt dus geen sluimerstand, maar dus wel sleep mode in ACPI 03, wat inhoudt dat de spanning van alle hardware afgaat, behalve van het RAM geheugen.
Hier ben ik wel tevreden mee. De fans gaan dus ook uit en de PC is in ACPI 03 sleep mode ook volledig stil. Het wattage in ACPI 03 sleep mode heb ik echter nog niet kunnen meten

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-11 20:47
Nu weet ik niet zeker of ik het goed heb maar ACPI 03 modus is de sluimerstand. Althans zo heb ik het bij mijn moederbord. Als het niet zo ga ik me snel schamen.

• Arcane Apex
la_fusion schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 21:59:
Nu weet ik niet zeker of ik het goed heb maar ACPI 03 modus is de sluimerstand. Althans zo heb ik het bij mijn moederbord. Als het niet zo ga ik me snel schamen.
Hier staan die ACPI modes beschreven: Wikipedia: Advanced Configuration and Power Interface

Die van mij komt overeen met S3. (RAM)
S4 is vermoed ik de sluimerstand. (Hibernation)
Ik heb geen ACPI S04 optie gevonden in de bios van mijn moederbord, dus ik vermoed dat het maximale dat ik eruit kan halen de S3 sleep mode(Suspend to RAM) is. Op de sluimerstand na lijkt me dat de minst energieverspillende standbystand voor een PC, dus ben ik wel tevreden.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:43
S4 is ook geen instelling in de bios, want bij hibernate staat je pc net zo uit als bij een normale shutdown. Het is dan ook vooral iets wat het OS moet doen: Inhoud van geheugen naar HD wegschrijven en dan de PC uischakelen. Wordt de computer weer aangezet wordt de POST doorlopen en daarna de geheugen image ingeladen i.p.v. het OS op de normale manier te starten. Sluimermode van Vista is in principe gewoon een combinatie van S3 en S4, er wordt zowel de inhoud van het geheugen naar hd weggeschreven (voor het geval er een stroomuitval is) als het geheugen onder spanning gehouden.

Verwijderd

Nielson schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 16:15:
S4 is ook geen instelling in de bios, want bij hibernate staat je pc net zo uit als bij een normale shutdown. Het is dan ook vooral iets wat het OS moet doen: Inhoud van geheugen naar HD wegschrijven en dan de PC uischakelen. Wordt de computer weer aangezet wordt de POST doorlopen en daarna de geheugen image ingeladen i.p.v. het OS op de normale manier te starten. Sluimermode van Vista is in principe gewoon een combinatie van S3 en S4, er wordt zowel de inhoud van het geheugen naar hd weggeschreven (voor het geval er een stroomuitval is) als het geheugen onder spanning gehouden.
Wat is eigenlijk het voordeel van die combi? Ik gebruik onder XP altijd Hibernate en de tijd waarmee ik weer een productieve pc heb is te verwaarlozen (5 á seconden). Maargoed, ik heb zelf nooit heel erg het voordeel ingezien van standby, gebruikte bij mij altijd net zo veel als idle.

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:55
Voordeel van die combi geldt vooral bij laptops, als in slaapstand de batterij zou leeg gaan.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Arcane Apex schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 14:31:
[...]

Laptops zijn daar inherent vrij goed in dacht ik. Ik vroeg het me af hoe dat zat voor desktops.
Als ik zelf een Watt (stekker)meterje had, dan had ik het zelf gemeten. Heb er helaas geen, vandaar dat ik het vroeg op GoT.
Dan ga je nu naar de dichtsbijzijnde klushandel en koop je er een, kost geen drol.
Pagina: 1