Toon posts:

Nvidia Geforce 'energie waarschuwing' snelheid veels te laag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb laatst een nieuwe pc gekocht, specs:

Intel core 2 quad q6600
4 gb ddr2
Nvidia Geforce 8600gts met tv out/vga/dvi
foxconn moederbord

Omdat de pc vol stond met programma's heb ik die geformatteerd en Windows vista business (licentie via school) erop gezet. Alles geupdate, drivers geupdate etc.

Het probleem is dat ik van Nvida een energie waarschuwing krijg (zie afbeelding) telkens als ik de pc aanzet. Ik heb veel gezocht, maar heb geen antwoord kunnen vinden. Als ik in Windows prestatie index kijk, zie ik dat hij de cijfer 1 krijgt, terwijl dat voorheen vele maal hoger was. Ook heb ik niet aan de systeemkast gezeten.

Wie kan me helpen met dit probleem?

Afbeeldingslocatie: http://i36.tinypic.com/153qxp0.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2008 13:18 ]

Verwijderd

Je hebt de 6pins/andere stekker niet goed in de kaart zitten? Zou dat gewoon ff na lopen.

• woutertje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-05 09:15
Kijk eens of de extra power connector van de grafische kaart wel goed aangesloten is ;)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
En kijk of je PSU wel sterk genoeg is en van voldoende kwaliteit.

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

Ik mis inderdaad de specificaties van de voeding (merk/type), het lijkt erop dat _of_ je voeding te weinig vermogen levert _of_ je perongeluk kabels vergeten bent aan te sluiten.

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

Verwijderd

Topicstarter
Alles was goed aangesloten.. Heb een oudere driver geïnstalleerd en nu werkt die weer zoals het moet.
Vaag blijft het.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:14
Welke voeding heb je en wat zijn de voltages van je voeding? (liefst even meten met een multimeter)

Het zou normaal niet mogen, maar dat het vroeger goed was aangesloten betekend niet dat het nu nog steeds goed aangesloten is. Dus even kast openen en kabeltjes aandrukken.

Kijk even na met GPU Z of de core wel op 675 MHz loopt, en het geheugen op 1000MHz.

[ Voor 13% gewijzigd door Malantur op 09-10-2008 19:53 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Verwijderd

Omdat er misschien bij die oudere driver geen waarschuwing zit ingebakken? :P Ik bedoel hoe weet je nu zeker dat het nu wel goed werkt?

Dat het zit aangesloten zal best zo zijn, maar het kan vaak geen kwaad het alsnog los te maken en opnieuw aan te sluiten.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Volgens mij zit je tegen de max. aan van je voeding, ervanuitgaande dat je die Fujitsu van anderhalve maand geleden hebt gekocht. Die bakkies zijn bijna afgesteld op de inhoud hoe je 'm koopt en niet zozeer wat je er allemaal wil bijprikken zoals een 8600GTS.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Kan ook een software probleem zijn.
Had een 6600gt van medio die bij sommige drivers ook deze probleem gaf,

beste oplossing is.
Start een zware game op en pak een multimeter en ga dan controleren tijdens het game.

Vaal mee gemaakt dat speedfan zeg dat mijn voltage te laag is of zelfs te hoog.
Kijk in de bios was alles in orde.
Test met de multimeter en was er ook geen probleem tijden het game.
Vaak kan software het fout hebben.
Verder nvidia driver ondersteunen voltage controlle al van de nvidia fx serie

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 19:50:
Omdat er misschien bij die oudere driver geen waarschuwing zit ingebakken? :P Ik bedoel hoe weet je nu zeker dat het nu wel goed werkt?

Dat het zit aangesloten zal best zo zijn, maar het kan vaak geen kwaad het alsnog los te maken en opnieuw aan te sluiten.
Ik heb deze pc gekocht:
http://www.dixons.nl/De_o...uter.7109424/default.aspx

Videokaart zat al in het systeem:
Grafische kaart : nVidia GeForce 8600 GTS 256 MB
Grafisch geheugen tot : 256 MB

Heb inmiddels de kast open gemaakt, de videokaart eruit gehaald en er goed in gestopt. Een multimeter heb ik helaas niet, ik zal dit programma GPU Z zo dadelijk effe downloaden.

Foto's:

Afbeeldingslocatie: http://i36.tinypic.com/243mgzc.jpg

&

Afbeeldingslocatie: http://i34.tinypic.com/2lu6knb.jpg

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-05 09:51
Lees ik dat goed? 250 Watt?
is wel een beetje laag

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Als de TS binnenkort met een nieuw topic "PC dood, waar kan het aan liggen?" komt, dan weten we alvast het antwoord :)

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt me toch sterk als de fabrikant zulke pc dan produceert, met die videokaart er in ??

Ik heb die programma gpuz geinstalleerd en heb screenshots gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://i33.tinypic.com/1zx6sjs.jpg

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
Je hebt een nieuwe voeding nodig, deze is lang niet krachtig genoeg. Haal een 400 watter van een A-merk, kun je weer even vooruit.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar hij hoort toch gewoon te werken met de ingebouwde voeding, was namelijk een complete pc.

Screenshot van speedfan:

Afbeeldingslocatie: http://i36.tinypic.com/2qs1936.jpg

• Malantur
Q6600: 95W
8600 GTS: 71W
chipset: 30W
Harde schijf: 10W
DVD schrijver: 10W
Overige: 30W (geheugen, wireless, ...)

Ik kom uit op 246W. Je hebt dus geen marge over. Een nieuwe voeding zal de problemen oplossen. Misschien een mailtje sturen naar Dixons helpdesk, misschien kunnen zij het oplossen.

De voltages van je voeding zijn ok, de 12V lijnen leveren gewoon niet genoeg ampère.

[ Voor 28% gewijzigd door Malantur op 11-10-2008 14:46 ]

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Zit die extra stekker wel in de achterkant van je videokaart?
Die driver zegt dat niet zomaar.
Verder als je voeding te laag is dan zal die eerder uitvallen dan langzamer zijn, wat overigens wel gevaarlijk is voor alle hardware.

[ Voor 12% gewijzigd door Soldaatje op 11-10-2008 14:48 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
FSP maakt wel sterke voedingen. Ik neem aan dat op de 12V1 lijn alleen de CPU is aangesloten en de rest op de 12V2 lijn. Het zou in principe wel kunnen werken denk ik. De TS zou er goed aan doen om de lijnen eens uit te meten met een multimeter en nog belangrijker de verandering en schommeling van de lijnen als de computer belast wordt tijdens het spelen van een (zwaar) spel of het volledig belasten van alle cores van de processor.

• MAX3400

MAX3400

Die 64 graden die ik zie, waarschijnlijk voor de videokaart; is dat als de PC idle uit zijn neus staat te eten? Zo ja, dan zou ik de PC lekker retourneren naar de winkel en er even op wijzen dat dat zo niet kan.

En wat Soldaatje ook zegt; zit er een extra stekker op die videokaart want als ik ff Google, zie ik bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.xsreviews.co.uk/images/Galaxy-8600GTS/Galaxy-8600GTS.jpg
waar dus een stroomkabel in moet rechtsboven in dat zwarte blokje. En die kabel zie ik niet lopen op jouw foto van de open PC.

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 11-10-2008 15:23 ]

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:14

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Kijk naar de amperages op de 12v lijn mensen... die zijn veel te laag.. :) (edit; ah Malantur zei het al..)

Andere voeding raad ik je ten zeerste aan!

[ Voor 12% gewijzigd door Michael Knight op 11-10-2008 15:26 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Verwijderd

Michael Knight schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 15:26:
Kijk naar de amperages op de 12v lijn mensen... die zijn veel te laag.. :) (edit; ah Malantur zei het al..)

Andere voeding raad ik je ten zeerste aan!
Ben ik het niet mee eens zou gewoon moeten werken, mits de voeding niet gaar is natuurlijk. ;)
Voor de rest hier staat vast ook nog wel wat info: Welke voeding heb ik nodig? Deel 20 :)

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

Malantur schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 14:43:

Ik kom uit op 246W. Je hebt dus geen marge over. Een nieuwe voeding zal de problemen oplossen. Misschien een mailtje sturen naar Dixons helpdesk, misschien kunnen zij het oplossen.

De voltages van je voeding zijn ok, de 12V lijnen leveren gewoon niet genoeg ampère.
Helemaal correct. Echter heb ik die voeding gegoogled en ik kom uit op een waarde van 250W, dus deze zit wel helemaal zonder marge. Gevaarlijke boel, voeding vervangen lijkt me, ook zoals Malantur zegt een goede oplossing. Wellicht kan Dixons je hierin ondersteunen, zij zijn immers de verkoper en je mag verwachten dat als het een complete PC is deze zonder problemen functioneert.

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:15
Malantur schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 14:43:

Dta is maximum usage ja. Als Windows gestart wordt zijn die cijfers wel wat anders. Ofwel, probleem van de TS zit em niet direct in de voeding

Verwijderd

SgtStrider schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 21:21:
[...]

Helemaal correct. Echter heb ik die voeding gegoogled en ik kom uit op een waarde van 250W, dus deze zit wel helemaal zonder marge. Gevaarlijke boel, voeding vervangen lijkt me, ook zoals Malantur zegt een goede oplossing. Wellicht kan Dixons je hierin ondersteunen, zij zijn immers de verkoper en je mag verwachten dat als het een complete PC is deze zonder problemen functioneert.
Niet mee eens. ;)
Videokaart verbruikt trouwens ook minder dan 50 Watt.
Zie: http://www.xbitlabs.com/a...display/msi-hd3650_4.html

Fujitsu is echt niet zo dom om een voeding in PC's te bouwen die de PC niet kan trekken.
Dit testen ze echt wel, zou hun anders miljoenen gaan kosten, want zo'n PC wordt wel aan wat meer mensen verkocht. ;)

• Malantur
Die 71W is de officiële TDP van Nvidia (net zoals 95W de officiele TDP is van Intel voor een Q6600 G0 stepping). Nvidia raad ook een 350W voeding aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Malantur op 12-10-2008 21:42 ]

Verwijderd

Malantur schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 21:41:
Die 71W is de officiële TDP van Nvidia (net zoals 95W de officiele TDP is van Intel voor een Q6600 G0 stepping). Nvidia raad ook een 350W voeding aan.
Maar TDP is warmte en niet verbruik. ;)
En daarnaast haal te zo'n verbruik nooit als je zelf met de PC bezig gaat.
En bij een videokaart fabrikant wordt altijd van een voeding uitgegaan zoals Sweex, Qtec, X-Gear en Trust zodat die voedingen van 350 Watt ook werken. ;)

Maar we kunnen hier nog lang over door zeuren. Bij de TS is iig alles weer normaal met een andere driver. Dus lijkt mij meer op driver probleem. Maar het werkt weer en daar gaat het om. :Y

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2008 23:03 ]

Verwijderd

Niks vervangen. Terugsturen en melden dat hij niet correct werkt met de normale drivers.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 23:00:
[...]

Maar TDP is warmte en niet verbruik. ;)
En daarnaast haal te zo'n verbruik nooit als je zelf met de PC bezig gaat.
En bij een videokaart fabrikant wordt altijd van een voeding uitgegaan zoals Sweex, Qtec, X-Gear en Trust zodat die voedingen van 350 Watt ook werken. ;)

Maar we kunnen hier nog lang over door zeuren. Bij de TS is iig alles weer normaal met een andere driver. Dus lijkt mij meer op driver probleem. Maar het werkt weer en daar gaat het om. :Y
Vrijwel alle vermogen dat de processor verbruikt wordt omgezet in warmte dus je kan de TDP wel ongeveer gelijk stellen als het maximale verbruik. Eigenlijk ligt de TDP nog lager dan het maximum piekverbruik maar het is een "typische maximumwaarde". Overigens wordt die TDP nooit voor een processor alleen berekend maar geldt ze meer voor een familie van processors waarbij de tragere modellen natuurlijk minder zullen gebruiken.

Maar goed, ik ben het wel met je eens dat die FSP voeding in principe voldoende moet zijn voor het systeem. Er zit niet veel marge op voor uitbreidingen en mocht ik die PC zelf bouwen zou ik ook een ruimere voeding nemen. Al was het maar voor het overklokken ;)

Verwijderd

Topicstarter
Had niet de mogelijkheid om eerder te reageren, ik zal contact opnemen met dixons.

Het rare is zelfs dat met de oude driver, het 'energie waarschuwing' weer terug is.

Hoe kun je zien welke versie van de q6600 heb, er zijn namelijk 2 versies...?

Wordt vervolgd...

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 21:15:
Hoe kun je zien welke versie van de q6600 heb, er zijn namelijk 2 versies...?
Download eens CPUID op http://www.cpuid.com/cpuz.php

[ Voor 29% gewijzigd door MAX3400 op 15-10-2008 21:17 ]

Pagina: 1