9800GTX Loopt vast tijdens gamen

Pagina: 1
Acties:

• Frank_hoorn
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10-2021
Dag vrienden,

Ik heb een beetje hommeles met mijn nieuwe pc en ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven over wat te doen.

Mijn systeem bestaat uit:

Intel DP35DP Mainboard
Intel core 2 duo 8400 3Ghz
2 x 2GB DDR2 800mhz
PNY 9800 GTX videokaart
160 gb Sata hdd ( merk weet ik even niet )
Zalmann 500w voeding

het probleem wat ik ondervind is dat hij tijdens het gamen na een paar minuten de hele tijd crasht. Het scherm gaat dan op zwart en hij doet dan helemaal niets meer.
Vreemde is dat dit alleen onder gamen gebeurd. Zolang je onder windows zit draait alles als een zonnetje.

Ik heb windows xp en vista al een paar keer opnieuw geinstalleerd. Diverse drivers geprobeerd maar het probleem blijft zich voordoen.

Als ik 3dmark06 draai, krijg ik wel een normale score van zo'n 12000+ en loopt hij niet vast.

Ik heb thuis niet de wereld aan componenten liggen, dus ik kan niet even onderdelen gaan testen

Ik zelf zat er aan te denken dat de voeding misschien te zwak is voor dit systeem ...Alleen zijn dit dan de symptonen ????

Ik hoop dat dit probleem jullie bekend voor komt :)

Alvast bedankt voor het advies (Y)

• 14ReD
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-05 08:51

14ReD

Who is General Failure?

Als je gamed stress je de componenten van je systeem meer dan als je surft of words gebruikt, dus zullen problemen sneller aan het licht komen.

De symptomen die je beschrijft zijn naar mijn mening die van een systeem met te weinig juice. Na hoeveel tijd is het dat hij vastloopt? Als je voeding warmer wordt door veel vraag naar juice zal hij minder efficient werken en daardoor minder juice geven. (wat heb ik met juice vandaag 8)7 )

Je kan ook kijken wat de voltages zijn van je geheugen en wat de mobo geeft. Ik heb gemerkt dat sommige geheugen modules 2,0/2,1 volt nodig hebben en het mobo geeft standaard maar 1,8 volt.

• Frank_hoorn
Het vastlopen gebeurd na zo'n 2 min tot max 10 min.
Wat wel appart is dat dit dus niet gebeurd met 3dmark...Terwijl hij hier ook wel een tijdje mee bezig is :S

Of de voeding echt warm wordt heb ik nog niet gecontroleerd. Zal vanavond nog eens kijken.

En hoe kom ik er achter hoeveel volt mijn Geheugen modules nodig zijn?? Even zoeken op de site van de fabrikant oid ???

• Maldred
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-04-2023
Is het niet toevallig een driver error, nml de nvlddmkm-error van nvidia? Want die kan er voor zorgen dat het scherm zwart wordt.

• Frank_hoorn
Mja, dat lijk me sterk. Ik heb verschillende drivers op verschillende OS geprobeerd ( vista,xp ). Heb zelfs de standaard driver van de videokaart geprobeerd. Maar ook daarmee loopt hij vast.

En niet alleen het beeld wordt zwart...Hij loopt echt muurvast...of bedoel je dat ok ?

• Maldred
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-04-2023
Wel, ligt eraan :) Bij mij, heb nml zelf last van die error, knalt het beeld wel weer terug. Als ik een spel speel, loopt eerst het spel vast, daarna wordt het beeld zwart en na enkele sec komt het weer het beeld weer terug, met halve fps helaas. En drivers willen dit probleem niet altijd oplossen, ik heb al veel verschillende drivers geprobeerd. Ik heb ook wel gelezen dat bij sommige door die error de pc vast loopt.

Kan zijn dat het iets compleet anders is, maar je weet nooit :)

Dat terzijde, hoe zijn de temperaturen van jouw onderdelen?

• eMKa
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik heb laatst met mn Nvidia 8800GTX gehad dat deze te warm werd en zorgde voor warmte op mijn andere componenten. Ik heb er nu even een 120mm fan op gezet en sinds de plaatsing geen vastlopers meer gehad. Het probleem is het met deze zware videokaarten dat ze een goede airflow moeten hebben, dat was dus bij mij niet het geval.

Wat je kan doen om het te testen of het een temp kwaal is, is om even je sidepanel te verwijderen en kijken of je dan langer kan gamen. Ook even rondom je videokaart de lucht "aanvoelen" kan je helpen constateren of dit je probleem is.

Succes!

Intel Core i7 950 - Asus Sabertooth X58 - Asus GTX690 - BenQ XL2420T | Wallpapers | Flash Games

• Frank_hoorn
Temperatuur heb ik eigenlijk nog niet eens gechecked o:)

Thanx for the info :) heb ik weer wat te doen ;)

• Frank_hoorn
Het was dus de koeling die niet goed was :)

Ik heb met rivatuner de koeler van videokaart op 100% gezet en dan draait alles als een zonnetje :)

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-05 14:01
100% lijkt me wel erg hoog. Meestal is een verhoging van 10-20% boven de oude waarde ook al een flinke verbetering. Dus je zou nog wat kunnen experimenteren met iets lagere waarden (40-50-60%).
Pagina: 1