VMware ESX meer fysieke netwerken dan NIC's

Pagina: 1
Acties:

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-01 12:41
Stel: Ik heb 1 server met 3 fysieke netwerkkaarten.

En ik heb 2 guests die ieder aan 3 verschillende netwerken gekoppeld zijn.

Doorgaans geen probleem, echter beide servers hebben allebei 3 verschillende fysieke netwerken, waardoor ik dus op 6 verschillende netwerken kom te zitten, met maar 3 fysieke aansluitpunten.

Is er een switch/router welke het mogelijk maakt om bijvoorbeeld 1 fysieke aansluiting op een "uplink" aan te sluiten, waarbij dan de verschillende netwerken dmv bijv. mac of ip filtering op de juiste manier gerouteerd worden naar de verschillende fysieke aansluitingen, welke dus weer op de daarvoor bestemde switch terecht komen?

Dus je krijgt: VMware-VNICa en VNICb die worden gekoppeld aan 1 fysieke interface op de host. Die is gekoppeld aan een fysieke switch/router. VNICa en VNICb gaan dus via 1 link de router/switch binnen en gaan op 2 afzonderlijke LANS (andere subnets) naar een fysieke switch.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Hop,hop,hop!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Je kunt toch de ge-aliaste netwerkkaarten maken?

Dus op eth0 10.0.0.1
op eth0:1 192.168.24.1
op eth0:2 172.15.214.2

etc.

Of bedoel je dit niet?

http://www.cyberciti.biz/...as-to-a-network-card-nic/

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• weerdo
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
VLAN Trunking is de term die TS zoekt, iets wat in een switch , én vervolgens op VMWare ESX geconfigureerd moet worden. Als je dat implementeert (dit heeft verregaande consequenties voor de gebruikte netwerkinfrastructuur!) dan heb je in principe aan 1 nic per host (en nog 1-2 nics voor de service-interface en VMotion) genoeg. Per virtual machine kan je dan instellen in welk VLAN de verbinding moet vallen.

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-01 11:20
Inderdaad wat weerdo zegt is VLANs en VLAN trunking de weg om te gaan. Wat wij hebben gedaan is 4 Gbit ethernet poortjes verbonden, en op de switch geconfigureerd als 4 trunks, en die in een port-channel / ether-channel gezet. Daar gooien we de VLANs overheen die we willen gebruiken.

Uiteraard moet je bij de ESX netwerk ook bij de nieuwe netwerken die je creert dan een VLAN id opgeven, anders weten beide kanten niet welk VLAN ze moeten gebruiken.

• basset
Dank,

Het is zo op het eerste gezicht waarschijnlijk ingewikkelder dan het lijkt. Ik ben op de aardige weg. Echter 802.1q vlans configureren met tagging is best lastig....

Heb het ieder geval nog niet voor elkaar :)

De opstelling staat er ieder geval.

Volgens mij is ook de switch wellicht een beperkende factor.

Ik kan op de Netgear 3 trunks maken, waarbij trunk 1 port 1 t/m 12 is. Trunk 2 13 t/m 24 en Trunk 3 25 en 26

Wat dus lastig is, aangezien ik port 3 van de switch aan de server geknoopt heb en 2 fysieke testmachines (met hetzelde ipadres (voor de test) op port 1 en 2, waarbij ze VLAN ID 2 en 3 hebben, zoals ook in VMware.

Het is een leuk leertraject zal ik maar zeggen :)

Hop,hop,hop!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

basset schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 15:32:
Dank,

Het is zo op het eerste gezicht waarschijnlijk ingewikkelder dan het lijkt. Ik ben op de aardige weg. Echter 802.1q vlans configureren met tagging is best lastig....

Heb het ieder geval nog niet voor elkaar :)

De opstelling staat er ieder geval.

Volgens mij is ook de switch wellicht een beperkende factor.

Ik kan op de Netgear 3 trunks maken, waarbij trunk 1 port 1 t/m 12 is. Trunk 2 13 t/m 24 en Trunk 3 25 en 26

Wat dus lastig is, aangezien ik port 3 van de switch aan de server geknoopt heb en 2 fysieke testmachines (met hetzelde ipadres (voor de test) op port 1 en 2, waarbij ze VLAN ID 2 en 3 hebben, zoals ook in VMware.

Het is een leuk leertraject zal ik maar zeggen :)
Zo te horen wordt hier onder Trunk niet de 802.1q trunk verstaan. Misschien kent de Netgear de term VLAN Tagging?

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• basset
Ik denk dat ik er uit ben :)

Ik heb 2 VMware servers draaien met dezelfde netwerk instellingen. 1 op vlan2 de ander op vlan3

Ik heb op de netgear een Vlan2 en een vlan3 geconfigureerd, waarbij port 3 aan de netwerkkaart van de vmware server zit.

Vlan2 zit in een 802.1q Vlan genaamd VLan2 met port 1 aangevinkt als (U)ntag en port 3 als (T)ag

Vlan3 zit in een 802.1q Vlan genaamd VLan2 met port 2 aangevinkt als (U)ntag en port 3 als (T)ag

Dus port 3 zit in beide Vlans.

Als ik nu vanaf de fysieke testmachines de servers ping, krijg ik gewoon reactie en met een arp -a zie ik aan het mac-adres dat ze naar de verschillende servers gaan.

Van de servers naar de testmachines worden ze ook gescheiden.

Nu nog uitzoeken of die tag en untag instellingen effect hebben :)

Volgens mij als ik niet Tag ga ik conflicten krijgen.

Hop,hop,hop!

Pagina: 1