Scythe Infinity fan vervangen door 1900rpm versie

Pagina: 1
Acties:

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Beste forumleden,

Ik heb in mijn Thermaltake armor een scythe infinity zitten om zodoende mijn Q6600 (B3 heethoofd) OC'ed @ 2,8ghz te koelen.

At full load worden de temps rond de 68 graden.. dus net binnen de perken. ik heb echter zo helemaal geen marge meer over om extra te OC'en.

Op de scythe zit een (standaard) 1200RPM fan.. als ik deze zou vervangen door een 1900RPM versie.. Zou dit dan veel meerwaarde hebben (ik begrijp dat de geluidsproductie hoger zal uitvallen).

Ik heb nog geen test gevonden waarbij infinity met meerdere soorten fans getest wordt.

Ik wil graag mijn cpu op 3,2ghz krijgen... maar dat gaat niet lukken met mijn koeler.

Verwijderd

Als je dan bezig bent, koop er een 2e bij en nog een fan clip en maak een push pull systeem. Dat scheelde bij mij onder load zon 3/4 graden.

• Dacide
Ja dat zou een optie kunnen zijn. Maar ik heb een Gigabyte P35 DQ6 moederbord..
en deze heeft zo'n aparte koelinstallatie erop zitten.. Hierdoor kom ik in de knel met cpu koeler en fan.

Anders had ik wel direct zo'n Ultra 120e koeler erop gezet.. maar deze is niet compatible.. (tenzij ik de hele koelvoorziening aan de achterkant van het mobo verwijder).
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2007/2355/dq6_1_1.jpg

Maar 3 a 4 graden onder full load... is dat niet erg weinig voor een push-pull setup? Had zelf gedacht dat je daar toch wel een graadje of 7 a 8 mee lager moet zitten.

welke koeler heb je?

[ Voor 18% gewijzigd door Dacide op 09-10-2008 10:32 ]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:37

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Reinman heeft de Scythe Infinity volgens zijn 'spekkies'.

Waarom zou een 'push-pull'-opstelling ineens 7 à 8 graden moeten schelen?
In je behuizing zou dat wel zo zijn natuurlijk.
Maar één fan blaast al erg veel lucht door de koeler heen, een tweede kan dat hooguit iets verhogen maar verwacht daar geen wonderen van. Zoveel weerstand geeft die koeler ook weer niet aan de luchtstroom, dat hebben ze als het goed is al geoptimaliseerd.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Dacide
ow ok.. das duidelijk.. push pull levert een marginale extra koeling op..

het vervangen van een 1200rpm door een 1900rpm fan zal dus wellicht ook maar iets van 3 graden schelen ofzo? Of kan ik daarbij grotere prestatie verschillen verwachten?

• Gonadan

Gonadan

Je moet het zo zien:
1 1200rpm fan zorgt voor een bepaalde flow door het koelblok.
Als je een tweede erbij zet (push-pull) dan verhoogt dat de flow wat omdat je meer kracht hebt om de weerstand van het blok te overwinnen, het blijft echter gewoon 1200 rpm. De fan heeft een bepaalde luchtverplaatsing en die wordt niet groter als je er een tweede bij zet.
De winst zit hem in het samenwerken van twee fans waardoor je dichter bij de maximale luchtverplaatsing komt.
Als je een 1900rpm fan erin zet zal die waarschijnlijk een grotere maximale luchtverplaatsing hebben dan de 1200rpm van (wel even nakijken). Daardoor zal de luchtverplaatsing door het koelblok waarschijnlijk een stuk groter worden dan een 1200rpm fan ooit kan halen. Dus wordt de 'koeling' ook groter en de temperatuur dus lager.

Kort gezegd: ja, met een 1900rpm fan is in theorie meer winst te behalen. (met twee natuurlijk nog meer)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:15

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Kijk niet naar de toeren, maar naar de hoeveelheid luchtverplaatsing (ik meen CFM, cubic feet/minute?). Hard draaien kan elke fan, veel lucht verplaatsen is veel belangrijker. Overigens is de Infinity fan helemaal niet zo slecht, dus je zal echt naar de duurdere types moeten kijken om verbetering te zien. Ga dan tegelijk ook voor de dual oplossing. Volgens mij past dat namelijk wel op mijn GA-EP45-DS4 met gelijksoortige koeloplossing.

Verwijderd

Ik heb toevallig juist het hele weekend zitten experimenteren met mijn Q6600 en Scythe Infinity op een Asus P5KPL-VM bord. De KPL is een absolute ramp voor overclockers, maar dat terzijde.

Mijn Q6600 (een B3, net als de jouwe) draait op 2.76 GHz. 2.80 haalt hij net niet, dan gaat de FPU fouten maken, tenminste volgens Prime95. Op 2.76 draait hij stabiel.

Temperaturen bij 100% belasting (Prime95, instelling 'Max Heat/power'): CPU 54C, cores 51,52,52,52.
Idle temps: CPU 41, cores 32,35,31,34.

De fan van mijn gloednieuwe Scythe was excentrisch, waardoor het hele blok stond te schudden als een automotor. Winkel dicht, dus maar een Antec met 3-standen schakelaar erop gezet.

Blijkt dat er bijna geen temperatuurverschil zit in de 3 ventilatorsnelheden. Misschien 1 graad per snelheid, maar zelfs dat geloof ik niet echt. Alleen wanneer ik de fan stopzet, loopt de temperatuur op. Om meteen weer omlaag te schieten als ik de fan aanzet.

Voor de eerlijkheid moet ik wel zeggen dat ik gratis push-pull heb omdat de zuigende fan van de voeding bijna strak tegen de Scythe aanzit, met de blazende Antec aan de andere kant. Dat scheelt volgens mij wel.

In andere testen die je op internet kan vinden, blijkt er ca. 3 graden verschil te zitten in de minimum- en maximum snelheid van de fan. Ik denk dus dat je weinig opschiet met een zwaardere fan. Die 68 graden van jou komen volgens mij meer door een slecht thermisch contact tussen je CPU en de Scythe.

Mijn processor was bol, mijn Scythe hol. Jammer genoeg paste dat niet dus ik heb mijn CPU gelapt. Bijgeslepen op schuurpapier tot hij op de Scythe paste.

Dat zou ik in jouw plaats eerst controleren. Je kan inschatten of het een contactprobleem is: Als je je testprogramma start, en de CPU schiet binnen 2 seconden boven de 60, dan heb je bijna zeker last van een processor die niet goed op je Scythe past. Lappen dus. De temp mag best omhoog schieten, maar dan wel geleidelijk, zeg, 30 seconden voordat hij de 60 passeert. Bij mij duurt het 15-20 minuten voordat hij zijn maximum temp van 54C bereikt.

Een zwaardere fan lost je probleem waarschijnlijk niet op.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ook de hoeveelheid koelpasta die je gebruikt hebt kan van invloed zijn, net als het merk. Hoe heb je het aangebracht?

• Dacide
Dank voor jullie replies..

BTree, wat jij hier post bevestigd een gedachte die ik al had.. namelijk dat mijn scythe niet koelt zoals ie zou kunnen koelen.

Ik heb de assemblage laten uitvoeren door Salland.. Dit omdat ik bij voorhand niet wist of ik handig genoeg was hiervoor.

Ik heb laatst wel al een tube arctic silver 5 (of zoiets) gekocht aangezien deze pasta goed schijnt te zijn.

Lappen weet ik niet of ik daar aan durf te beginnen... Lappen van de koeler, vooruit.. maar de cpu doe ik liever niet uit angst voor beschadiging.

Wat ik nu ga doen is:
-Geen nieuwe 1900rpm fan kopen... (hoogstens een 2e 1200rpm fan voor push-pull)
-Koeler demoteren en opnieuw aanbrengen met arctic silver (ipv de stock pasta)

Mocht de koeling dan flink beter zijn.. dan laat ik het zo. Mocht het niet heel veel beter worden.. dan ga ik de koeler lappen.

Ik ben alleen bang om een moederboard uit mijn pc te halen... Geen idee of ik hem dan weer fatsoenlijk ingebouwd krijg (want, niet handig)

Kan ik niet gewoon mijn moederbord laten zitten en toch mijn koeler opnieuw aanbrengen?

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm

Om je te laten zien hoe je het spul aanbrengt.

Verwijderd

Dacide schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 21:29
...
Lappen weet ik niet of ik daar aan durf te beginnen... Lappen van de koeler, vooruit.. maar de cpu doe ik liever niet uit angst voor beschadiging.

Blijkt wel mee te vallen. De CPU is mechanisch erg sterk. Bovendien heeft hij geen pinnetjes die af kunnen breken. Instructies genoeg op Tweakers hoe je veilig kan lappen.

Wat ik nu ga doen is:
-Geen nieuwe 1900rpm fan kopen... (hoogstens een 2e 1200rpm fan voor push-pull)
-Koeler demoteren en opnieuw aanbrengen met arctic silver (ipv de stock pasta)

Mijn tube Arctic Silver bleek leeg te zijn. Winkel dicht, dus ik heb de bijgeleverde groene smurrie van Scythe erop gesmeerd. Werkt prima.

Mocht de koeling dan flink beter zijn.. dan laat ik het zo. Mocht het niet heel veel beter worden.. dan ga ik de koeler lappen.

Die is verchroomd of vernikkeld. In ieder geval voorzien van een keiharde coating. Of daar koper onder zit? Ik mag het hopen, maar ik durfde het risico niet te nemen dat er misschien keihard metaal van slechte kwaliteit onder zou zitten. Dat weet ik niet. Daarom heb ik de CPU maar gelapped. Bovendien kan je de Scythe dan in de toekomst hergebruiken voor je volgende processor. Duur genoeg, die Scythe dus ik wilde hem origineel houden.

Kan ik niet gewoon mijn moederbord laten zitten en toch mijn koeler opnieuw aanbrengen?

Hangt van je kast af. Ik kon mijn bord laten zitten. Maar ik moest wel de voeding en het geheugen verwijderen om genoeg werkruimte te maken. De Scythe staat op 4 plastic paaltjes. Je trekt de zwarte handgreepjes omhoog en de Scythe komt los. Even voorzichtig loswrikken want door de koelpasta hij zit vastgezogen aan de CPU.

Terug monteren is redelijk simpel. Met de zwarte handgreepjes omhoog, de witte paaltjes in de gaatjes van het moederbord drukken. Aangedrukt houden, en dan het zwarte handgreepje omlaag drukken tot hij vastklikt. Je hebt in principe geen gereedschap nodig. Lijkt simpeler dan het is. Een brakke constructie. Als je er drie vastklikt dan springt er vaak weer een los. Geduldig blijven proberen tot ze alle vier vast blijven zitten.

Ik ben ook maar een beginner, door schade en schande wijs geworden. Maar het bleek allemaal vrij simpel te gaan. Succes.

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
Verwijderd schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 08:14:

Die is verchroomd of vernikkeld. In ieder geval voorzien van een keiharde coating. Of daar koper onder zit? Ik mag het hopen, maar ik durfde het risico niet te nemen dat er misschien keihard metaal van slechte kwaliteit onder zou zitten.
Huidige generatie = koper met een dun nikkellaagje.

[ Voor 5% gewijzigd door jitter op 13-10-2008 18:17 ]

• Dacide
Verwijderd schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 08:14:
Dacide schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 21:29
...

Blijkt wel mee te vallen. De CPU is mechanisch erg sterk. Bovendien heeft hij geen pinnetjes die af kunnen breken. Instructies genoeg op Tweakers hoe je veilig kan lappen.
Ow ok.. dat is nieuw voor me.. Ik heb wel eens zo'n how-to gezien.. en daar hadden ze het over het rechbuigen van de cpu pinnetjes enzo,

Die is verchroomd of vernikkeld. In ieder geval voorzien van een keiharde coating. Of daar koper onder zit? Ik mag het hopen, maar ik durfde het risico niet te nemen dat er misschien keihard metaal van slechte kwaliteit onder zou zitten. Dat weet ik niet. Daarom heb ik de CPU maar gelapped. Bovendien kan je de Scythe dan in de toekomst hergebruiken voor je volgende processor. Duur genoeg, die Scythe dus ik wilde hem origineel houden.
Ok.. daar heb je een punt... Dus als ik dan toch al ga lappen... dan maar de q6600 lappen en niet de scythe.

Hangt van je kast af. Ik kon mijn bord laten zitten. Maar ik moest wel de voeding en het geheugen verwijderen om genoeg werkruimte te maken. De Scythe staat op 4 plastic paaltjes. Je trekt de zwarte handgreepjes omhoog en de Scythe komt los. Even voorzichtig loswrikken want door de koelpasta hij zit vastgezogen aan de CPU.

Terug monteren is redelijk simpel. Met de zwarte handgreepjes omhoog, de witte paaltjes in de gaatjes van het moederbord drukken. Aangedrukt houden, en dan het zwarte handgreepje omlaag drukken tot hij vastklikt. Je hebt in principe geen gereedschap nodig. Lijkt simpeler dan het is. Een brakke constructie. Als je er drie vastklikt dan springt er vaak weer een los. Geduldig blijven proberen tot ze alle vier vast blijven zitten.
Ik ga dit denk ik maar eens doen met een goeie vriend erbij die hier ervaring mee heeft.
als ik zie hoe heet een gemiddelde Q6600 wordt (B3 versie) icm de scythe... dan moet ik toch concluderen dat die van mij @ full load zeker een 15 graden koeler kan..

Zou het kunnen dat dit komt door foutief aangebrachte koelpasta? Of kan koelpasta nooit zó veel verschil uitmaken in het geheel?

• Dacide
Thanks Ed,,, dat is een hele duidelijke link die je me geeft. Top!

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-01 23:10
De huidige versie van de Infinity, de Mugen, heeft een sterkere fan dan de Infinity, dus airflow maakt wel degelijk uit.
Zelf heb ik mijn oorspronkelijke fan links gezet en een Silverstone 121 regelbare fan onder geplaatst. Ze zitten dus in push-push opstelling. Aan de andere kanten zitten de fans van casing en voeding redelijk dichtbij.

De max temperatuur van mijn E6600@3.4 GHz is van 54 naar 44 graden celcius gegaan.

Het slechte contact kan ook komen door de slechte plastic pinnetjes en het hoge gewicht van de koeler. Je zou een Thermalright Bolt-Through kit kunnen nemen om hem steviger vast te zetten of zelf iets maken van boutjes, ringetjes en moertjes. Voorbeelden genoeg van mensen die dit gedaan hebben.

• Gonadan

Gonadan

M411007 schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 08:42:
De huidige versie van de Infinity, de Mugen, heeft een sterkere fan dan de Infinity, dus airflow maakt wel degelijk uit.
Zelf heb ik mijn oorspronkelijke fan links gezet en een Silverstone 121 regelbare fan onder geplaatst. Ze zitten dus in push-push opstelling. Aan de andere kanten zitten de fans van casing en voeding redelijk dichtbij.

De max temperatuur van mijn E6600@3.4 GHz is van 54 naar 44 graden celcius gegaan.

Het slechte contact kan ook komen door de slechte plastic pinnetjes en het hoge gewicht van de koeler. Je zou een Thermalright Bolt-Through kit kunnen nemen om hem steviger vast te zetten of zelf iets maken van boutjes, ringetjes en moertjes. Voorbeelden genoeg van mensen die dit gedaan hebben.
Deze howto is nog wel een optie die ik zelf ook in gedachten heb om een keer te gaan toepassen.
Het geeft meer vertrouwen dan pushpins en de koeling zal vast beter worden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-01 23:10
Dat is ongeveer hetzelfde als de Thermalright kit. Deze heeft echter ook nog een backplate om de druk te verdelen.
Afbeeldingslocatie: http://www.firebal.net/content_files/prd_images/Thermalright/acc_lga775.jpg

Scythe verkoopt trouwens ook zelf zo'n kit, de Scythe Universal Retention kit.
Afbeeldingslocatie: http://www.pcsilent.nl/images/Scythe_Universal_Retention_Kit-MAXI-scurk01.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door M411007 op 14-10-2008 12:44 ]

• Gonadan

Gonadan

Alleen heb je het probleem dat sommige moederborden aan de achterkant een heatsink hebben, die van mij ook bijvoorbeeld.
Dan moet je die er eerst afslopen voordat je de backplate kunt gebruiken, niet echt mijn favoriete bezigheid. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Dacide
Mijn mobo (P35 DQ6 van gigabyte) is dus niet compatible met die backplate... helaas anders had ik wel die ultra 120 koeler genomen.

• Nixy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-11-2025
Het is misschien ver gezocht, maar ik heb gelezen (en gezien) dat de backplate van de TRUE wel degelijk over de heatsink te plaatsen is die achter op de DQ6 serie mobo's zit. Helaas heb ik niet gelezen of het heel erg stabiel was en hoe het zat met de temperaturen, maar het is het proberen waard.
Ik heb zelf de x48-dq6 en nu ik vast zit met mn E8400 op 4.15Ghz (met een Thermaltake Blue Orb die ik nog over had) en ben van plan een TRUE te halen om te kijken of het mogelijk is deze backplate over de heatsink te bevestigen en zo de 4.4Ghz op air kan halen.

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

Pagina: 1