[TFT] Lager dan native resolutie?

Pagina: 1
Acties:

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
Ik hoor jullie al denken "er is hier al zoooveeeeelll over geschreven". Toch kon ik het antwoord op mijn vraag niet 123 vinden.

Ik heb twee nieuwe 16:10 Samsung schermen met een native resolutie van
- 1680x1050 (20") en
- 1440x900 (19")
los van elkaar geprobeerd op een 8500GT (DVI & D-SUB).

Omdat ik geen goeie recente videokaart heb, wil ik een aantal spellen draaien op een resolutie die lager is dan de native resolutie. Het probleem is echter dat niet alleen de kwaliteit van het beeld minder wordt, maar dat de verhoudingen ook niet meer kloppen. Het beeld is nog wel beeldvullend, maar er is een hoop opgerekt of ingedrukt. Nu ben ik vanuit de FAQ Videoplanken & Beeldkanonnen uitgekomen
bij deze link, en heb o.a. het stukje over interpolatie gelezen. Verder heb ik deze pagina's doorgelezen:
- http://www.tft-lcd-monito...r-native-resolution-1.htm
- http://www.widescreengamingforum.com/wiki/index.php/FAQ

Dat de kwaliteit minder is bij het draaien van een niet native resolutie op een TFT is mij bekend -misschien een hele domme vraag-, maar klopt het ook dat (interpolatie-technisch gezien) de verhoudingen dan ook niet meer kloppen? Of kan dit aan m'n videokaart (drivers) of het merk TFT liggen? De spellen ondersteunen widescreen. Overigens kan ik met deze monitoren bij het draaien van resoluties anders dan de native resolutie, de monitoren zo instellen dat het scherm smaller wordt en er een zwarte balk aan beide zijkanten komt. Dit vind ik echter geen prettige oplossing.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-05 11:58
Als je op een breedbeeld monitor (16:10) een resolutie gaat draaien als 1024x768 (3:4) dan is het logisch dat je beeld opgerekt wordt. Misschien dat je monitor een stand heeft om een aspect-ratio aan te houden? Mijn scherm heeft dat wel. Krijg je wel twee zwarte balken aan de zijkanten, maar dan heb je iig geen opgerekt beeld.

Verwijderd

Je zult een resolutie moeten kiezen die een gelijke hoogte breedte verhouding heeft als de native resolutie van je scherm.

Om dit eenvoudig te vergelijken deel je gewoon de hoogte door de breedte, dat moet dus overeen komen met je native resolutie.

Dat de spellen widescreen ondersteunen wil niet zeggen dat ze alleen widescreen resoluties ondersteunen, je zult dus zelf expliciet nog een widescreen resolutie moeten kiezen.

Overigens kun je ook voor relatief weinig geld een nieuwe VGA kopen.

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
Mmmz ik dacht dat ik widescreen resoluties had geprobeerd, maar ik heb toch nog maar eens aan de hand van dit lijstje het één en ander geprobeerd en het ziet er idd niet meer misvormt uit.
De kwaliteit is nog wel redelijk :r , maar hey ik weet nu wel dat het toch gewoon werkt zoals het zou moeten werken :).

Misschien heb ik mij eerder laten misleiden door de monitoren zelf. Als ik de monitoren namelijk instel op 'Auto' en niet meer laat forceren op 'Wide', schakelen ze zélfs bij widescreen resoluties (muv de native resolutie uiteraard) terug naar het formaat waarbij je aan de zijkanten zwarte balken ziet.

Thanks iig ;)

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Verwijderd

Probeer een resolutie uit die de helft is van de native resolutie, op die manier krijg je geen 'halve pixels' waardoor het geheel er wat beter uit zal zien. De pixels zijn dan simpelweg 2x zo groot als normaal.