Toon posts:

Club 3D ATi Radeon 4850 en koeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb voor een vriend een computer gebouwd. Ik zit alleen met een probleem. Zijn SoundBlaster Audigy zit op het iets te kleine moederbord recht tegen de koeler van de videokaart aan. Idle gaat dit prima, maar als er een zware game als Crysis gedraaid wordt wordt de kaart na een tijdje (op zich vanzelfsprekend) te heet en valt de pc ter beveiliging uit. Hij wil wel een redelijke geluidskwaliteit voor zijn gitaarspel, en dus is de kaart wel nodig. Een USB-kaart vindt hij geen optie, omdat dit een voor kwaliteit beroerde keuze is tenzij je bereid bent er veel geld aan uit te geven.

Mijn vraag is dus: Bestaan er koelers die via heatpipes de hitte naar de bovenkant van de kaart verplaatsen en hem daar afkoelen zodat er ruimte overblijft voor de geluidskaart? Een silent oplossing misschien? De rest van de pc baadt in ruimte, dus grote koelblokken kunnen (behalve aan de onderkant!) elke kant op. Iemand?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Welkom op GoT. Wil je even vermelden over welk type/merk moederbord het gaat?

Ik denk trouwens dat je een probleem gaat hebben want ik gok dat op het moederbord ruimte zat is maar dat de Audigy een PCIe x1 aansluiting heeft en die zijn vaak zeldzaam dichtbij de videokaart geplaatst. Je kan de videokaart niet zomaar anders koelen; de GPU zit namelijk aan de kant van de geluidskaart en voor andere koelingsopties, moet je eerst "naar beneden" werken.

Gezien de warmteontwikkeling heb ik het vermoeden dat de airflow in de kast suboptimaal is; kan je hier ook wat over vertellen?

*edit*
Van de Radeon 4850 zijn ook verschillende uitvoeringen. Is het er eentje met de koeler "in de kast" of is het er eentje met een dubbele hoogte waarbij de warmte "uit de kast" wordt geblazen?

[ Voor 14% gewijzigd door MAX3400 op 08-10-2008 21:28 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

productreview: Thermalright HR-03 GT review door Wiethoofd
Afbeeldingslocatie: http://www.gioli.nl/tweakers/8800gt2.jpg

[ Voor 85% gewijzigd door Wiethoofd op 08-10-2008 21:28 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Weer wat geleerd... :+ Mooi koelertje; vraag me alleen net wel af in hoeverre je nog wat ruimte overhebt bij het aangrenzende PCIe / PCI slot...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
De Audigy zit op een gewoon PCI-slot, onder de kaart. Het gaat hier om een ASRock K10N78FullHD-moederbord, en er zitten 2 Silent Eagle koelers in van Sharkoon.

Hij heeft net de kaart er even uit gehaald en idle scheelt dat al 10 graden. Nu nog even onder load testen.

Mijn idee was dus: De koeler van de videokaart zit aan de onderkant, en de geluidskaart hangt daaronder, er eigenlijk tegenaan. Hij blokkeert zo de koeler voor de helft. Misschien een oplossing waarin de GPU door heatpipes aan een koeler bovenop de kaart verbonden wordt? Bestaat er zoiets?

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

MAX3400 schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 21:30:
Mooi koelertje; vraag me alleen net wel af in hoeverre je nog wat ruimte overhebt bij het aangrenzende PCIe / PCI slot...
Bij deze mijn huidige setup:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/productsurvey/6090/7448.thumb.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Oh kijk eens, ideaal. Kan die op een 4850?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2008 21:35 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Zie ook mijn post net boven de jouwe, ik heb onder m'n tweede grafische kaart mijn Creative X-fi Extreme Gamer in het onderste PCI-slot zitten. Het past dus.
Kan die op een 4850?
Een vriend van me heeft het, en ja, dat werkt perfect met een 4850.

[ Voor 15% gewijzigd door Wiethoofd op 08-10-2008 21:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wiethoofd schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 21:35:
[...]

Zie ook mijn post net boven de jouwe, ik heb onder m'n tweede grafische kaart mijn Creative X-fi Extreme Gamer in het onderste PCI-slot zitten. Het past dus.

[...]

Een vriend van me heeft het, en ja, dat werkt perfect met een 4850.
Ik zag je setup ja, precies zoiets had ik in mijn hoofd. Het zal een hele opluchting zijn te weten dat er een oplossing voor bestaat.

U wordt vriendelijk bedankt mijne heren!

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 21:27:
Welkom op GoT. Wil je even vermelden over welk type/merk moederbord het gaat?

Ik denk trouwens dat je een probleem gaat hebben want ik gok dat op het moederbord ruimte zat is maar dat de Audigy een PCIe x1 aansluiting heeft en die zijn vaak zeldzaam dichtbij de videokaart geplaatst. Je kan de videokaart niet zomaar anders koelen; de GPU zit namelijk aan de kant van de geluidskaart en voor andere koelingsopties, moet je eerst "naar beneden" werken.

Gezien de warmteontwikkeling heb ik het vermoeden dat de airflow in de kast suboptimaal is; kan je hier ook wat over vertellen?

*edit*
Van de Radeon 4850 zijn ook verschillende uitvoeringen. Is het er eentje met de koeler "in de kast" of is het er eentje met een dubbele hoogte waarbij de warmte "uit de kast" wordt geblazen?
Ik kan wel een Alternate-linkje posten: http://www.alternate.nl/h...he+kaarten&l2=PCIe&l3=ATI

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2008 21:43 ]

Pagina: 1