Verwijderd

Topicstarter
Ik ben afgelopen maandag naar de Salon d'Automobiles geweest in Parijs. Daar had ik mijn D40 mee met 18-55 kitlens. Heel wat foto's gemaakt!

Toen ik ze vervolgens in LR ging bekijken, zag ik vreemde ruis / blotching in de donkere stukken. Ik bekeek ze vervolgens met IrfanView, waarin de ruis lang niet zo duidelijk was. Vervolgens heb ik een screenshot gemaakt met beiden naast elkaar. (Via photoshop -> save for web [high] -> flickr)

Mijn eigen gok was iets met colorspace, maar daar kon ik niks over vinden. Lightroom voert ook niet 'alvast' wat veranderingen door in de settings, ik weet het niet. Weet iemand hoe dit in elkaar zit?

Allen klikbaar, zeker aan te raden om het goed te zien !!
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3163/2924154599_ef28148a75.jpg?v=0

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2032/2925007714_877ec19d2d.jpg?v=0

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3181/2925007376_76d6e485f8.jpg?v=0

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:31

Sharky

Skamn Dippy!

Lijkt me duidelijk. Lightroom heeft de shadows lichter gemaakt en dat is vragen om ruis. De fill light slider staat best laag (op 0?) maar waarschijnlijk heeft LR er wat standaard bewerkingen op los gelaten.

This too shall pass

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Schieten op JPG, importen in LR en dan inderdaad wat bewerkingen die juist die overhead uit RAW zo sterk zichtbaar maken...

Volgende keer tóch RAW doen :P

Verwijderd

Topicstarter
Volgende keer dan toch maar RAW idd! Bedankt voor de reacties.. alleen ik vind het wel vreemd dat LR dan by default de shadows lichter maakt :O! Dit is gewoon import, verder nada-noppes-niente aan gedaan.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Het is niet zozeer lichter maken, maar een andere manier om de data te intepreteren en weer te geven. Lightroom probeert het beeld natuurgetrouwer te maken, wat misschien meer details zichtbaar maakt maar niet altijd mooier is, want dat mag je zelf beslissen. Daarnaast maakt het natuurlijk ook een groot verschil op welk scherm je het bekijkt en hoe dat is ingesteld.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-01 19:32

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Johnny schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 22:53:
Het is niet zozeer lichter maken, maar een andere manier om de data te intepreteren en weer te geven. Lightroom probeert het beeld natuurgetrouwer te maken, wat misschien meer details zichtbaar maakt maar niet altijd mooier is, want dat mag je zelf beslissen. Daarnaast maakt het natuurlijk ook een groot verschil op welk scherm je het bekijkt en hoe dat is ingesteld.
Dat is niet echt een verklaring voor het verschil wat hier duidelijk zichtbaar is in een screenshot ;)

Verder sluit ik me aan bij de rest, ondanks dat bepaalde sliders op 0 staan zal LR schijnbaar toch bepaalde aanpassingen of interpretaties uitvoeren.

[ Voor 11% gewijzigd door Orion84 op 08-10-2008 22:57 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Johnny schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 22:53:
Enig idee waar ik dat uit zou kunnen zetten :P ? Want ik zie het niet staan nl. en het is behoorlijk vervelend soms met exporten, of is RAW de uitkomst?

edit: Vooral die kleurtemperatuur word je soms knettergek van..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2008 23:08 ]

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
ik heb hier ook last van bij de exports uit lightroom. Die interpreteert .jpg toch een tik anders dan de standaard windows viewer dat doet. Mooie volle kleuren in LR worden vaak wat flets in de "gewone" viewer.

Verwijderd

Vorak schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 23:29:
Die interpreteert .jpg toch een tik anders dan de standaard windows viewer dat doet.
Ik mijd Windows Fotogallery ook als de pest :P. Die geeft heel vaak de kleuren slecht weer (vooral groen tinten zijn echt afschuwelijk :X ), dus dat is niet echt een goed referentiekader qua kleuren.

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-01 09:59
Vorak schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 23:29:
ik heb hier ook last van bij de exports uit lightroom. Die interpreteert .jpg toch een tik anders dan de standaard windows viewer dat doet. Mooie volle kleuren in LR worden vaak wat flets in de "gewone" viewer.
Wat voor color space heb je in het export venster onder file settings ingesteld staan?
Nadat ik deze op sRGB had gezet, zag ik geen verschil meer.

@TS, bij je voorbeeld foto's vind ik persoonlijk de interpretatie van Lightroom mooier dan die van IrfanView. Als je dit "probleem" alleen bij bepaalde shoots met veel donker tegen komt, kun je ook bij 1 foto de Blacks wat naar wens instellen en dan die instelling in 1 keer op alle foto's uit die shoot toepassen.

Verwijderd

Topicstarter
--Niels-- schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 23:40:
[...]

(..)

@TS, bij je voorbeeld foto's vind ik persoonlijk de interpretatie van Lightroom mooier dan die van IrfanView. Als je dit "probleem" alleen bij bepaalde shoots met veel donker tegen komt, kun je ook bij 1 foto de Blacks wat naar wens instellen en dan die instelling in 1 keer op alle foto's uit die shoot toepassen.
Bedankt voor de tip!
Pagina: 1