Toon posts:

Linux installeren op een partitie van een raid-0 array*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Deze week ben ik aan de gang gegaan om Ubuntu Linux 8.04 proberen te installeren. ISO'tje geDLed, gebrand en bootte prima. Maar tijdens de install vraagt linux op een gegeven moment om op welke schijf het geinstalleerd moet worden. Nu heb ik twee 320GB samsung schijven in raid-0. Op mijn C:-partitie van ~50GB heb ik windows staan met wat software. Op de D:-partitie van ~40GB staat niets, hierop zou ik Linux willen installeren. Op de E:-partitie van ~500GB staan nog wat games en films enzo.
Maar linux laat alleen maar twee schijven van 320GB zien in het installatiemenu, met een paar optieknoppen erbij. Ik heb hier uren mee zitten pielen, maar ik krijg de installatie niet werkend, hij blijft vragen hoe groot mijn niewe geformatteerde partities moeten worden, maar ik wil mijn schijven helemaal niet formatteren. Is het iets met een raid-driver floppy net als bij windows, of heel anders?

Op T.net HWI en wat andere forums waren mensen met soortgelijke problemen maar hier heb ik niets helpends uit kunnen halen.

Hoe kan ik Linux op mijn D: partitie zetten zonder de C: of de E: aan te tasten of te formatteren?
Ik heb een Gigabyte P34-DS4, dus de ICHR9 Southbridge
Zeer graag hulp, ik loop al dagen hiermee te klooien.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2008 19:21 ]

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06-2025

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

welke RAID controller en welke Linux distro/kernel?

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

Verwijderd

Topicstarter
Intel Matrix Storage manager ICHR9 van mijn P35-DS4. De Linux versie is Ubuntu 8.04 de 64-bit versie

Is dit wat je bedoelt?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2008 19:16 ]

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06-2025

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

ICHR9 is een zogenaamde fake-RAID controller.
Zit als het ware tussen H/W-matig RAID en S/W RAID (vanuit het OS) in.

Aangezien je al bestaande data hebt in je Array gaat het heel lastig worden om Linux te installeren op een andere partitie binnen het array.

Heb helaas geen hands-on ervaring hiermee, maar misschien een idee om het Ubuntu forum checken.

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:02
fakeraid is iets wat je niet wil... Je bent minder flexibel (je moet hele schijf in RAID zetten), je bent afhankelijk van brakke drivers en je kan niets aan je config aanpassen buiten het BIOS. Daarnaast heeft het geen voordelen, want het is niet sneller bijvoorbeeld.
Dus gewoon netjes met software RAID doen of een degelijke RAID kaart kopen. :)
Overigens zijn ze wel bezig met betere ondersteuning voor fakeraid, zoals te zien is in de blueprints voor de komende Ubuntu release.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Topicstarter
Niet sneller?, met HDtune haal ik toch echt veel betere resultaten in raid-0. Ik heb ook windows ooit ns apart op een van de schijven gezet zonder raid en alles, maar kopieren e.d. ging toch echt trager, ook HDtune gaf veel lagere resultaten.

Misschien heb ik het verkeerd uitgelegd, maar mijn raid is keurig ingesteld met het Ctrl+I menuutje tijdens het opstarten. Vervolgens tijdens de WinXP install op f^gedrukt, je kent het wel.
Ik weet niet of dit software-raid of fakeraid is maar sneller is het iig wel bij mij.

• gertvdijk
T.o.v. software RAID. (de rest van de vergelijking ook)
Daarnaast nog een vergeten nadeel: je kan niks beginnen met je data als je moederbord stuk gaat en alleen niet-Intel of oudere Intel hardware hebt liggen... Met software RAID kan je altijd de boel op een willekeurige of verschillende controllers hangen en het werkt altijd.
Dat hele fakeraid gedoe is m.i. alleen maar om consumenten te trekken met hoge prestaties en de illusie dat ze een RAID kaart hebben. Want eigenlijk is het gewoon een brakke software implementatie.
Met een echte RAID controller was je helemaal niet in staat geweest twee verschillende schijven te 'zien', want de hele RAID laag is dan een fysieke schijf geworden voor het systeem waarbij de controller de boel regelt.

[ Voor 83% gewijzigd door gertvdijk op 09-10-2008 11:32 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Topicstarter
Ah zo,

Kan iemand dan even het verschil uitleggen?, is fakeraid een windows raid array en software-raid een linux raid array of zoiets dergelijks?

Anders kan ik ook wel ergens een klein SATA2 schijfje kopen om linux op te zetten en om dus van te kunnen booten, maar kan ik dan wel bij mijn data op de raid-array (na van een non-raid schijf geboot te hebben)?

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-01 19:35
Hoogstwaarschijnlijk had je me gemaild, anders is dat toevallig iemand anders die zijn raid0 om zeep geholpen heeft en mijn topic vond. Anders verwijs ik nog even naar mijn ervaring morpheus in "Het Grote Ubuntu Topic Deel 8"

fakeraid / DMRAid werkt gewoon uberklote onder linux, zeker met de ICH9 chipset. Gebruik het zelfs niet als life cd om dan met DMRaid eens te kijken of je op je HD's kan komen. Je verpest mogelijk op dat moment zonder 1 daadwerkelijke schrijfactie, je raid. fakeraid doet blijkbaar toch iets wegschrijven naar je HD voor initialisatie. Als je 2 schijven in je computer hebt en je wilt betrouwbaar werken, zowel onder windows als linux, zit er niets anders op dan geen raid te gebruiken.

[ Voor 28% gewijzigd door morpheus op 09-10-2008 11:35 ]

3kwp pvoutput

• gertvdijk
Verwijderd schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 11:32:
Ah zo,

Kan iemand dan even het verschil uitleggen?, is fakeraid een windows raid array en software-raid een linux raid array of zoiets dergelijks?

Anders kan ik ook wel ergens een klein SATA2 schijfje kopen om linux op te zetten en om dus van te kunnen booten, maar kan ik dan wel bij mijn data op de raid-array (na van een non-raid schijf geboot te hebben)?
Windows kan net zo goed software RAID als Linux. Niet iets wat OS afhankelijk is. Het is alleen 'makkelijker' om in je BIOS twee schijven in een array te knallen, maar daarmee houden ook wel de opties op. En je bent afhankelijk van de drivers/software van de fabrikant van een consumentenproduct voor je data.. ik zou er niet op vertrouwen. Nja als je RAID0 doet dan boeit je dat niet, maar ok.
Wat voor jou een oplossing kan zijn is je Windows installatie op een RAID0 array zetten (twee identieke partities op beide schijven) en je Linux installatie idem op twee andere partities (zelfde schijven). Maar ja ik weet niet wat de mogelijkheden van Windows zijn hierin... misschien heb je wel een duizenden euro's licentie nodig voor een server variant om dat mogelijk te maken...

• morpheus
Verwijderd schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 11:32:
Ah zo,

fakeraid is een benaming voor een software raid, welke door een driver afgevangen moet worden. je gebruikt je hardware controller om een raid in te stellen. De driver neemt het over bij opstarten. Hierdoor kun je opstarten vanaf een raid, als de overgang van controller naar OS driver goed gaat.

Een software raid wordt pas actief in het OS en kan dus niet gebruikt worden om op te starten. Je zult dus moeten booten van een bootpartitie die niet op een raid staat. Eenmaal in je OS, wordt je software raid actief en kan de software raid beschikbaar gemaakt worden.

Theoretisch voordeel van een fake/driver raid, als de driver goed werkt onder je OS, geen problemen. Echter de geleverde drivers werken alleen goed onder windows. DMRaid onder linux werkt zoals je in mijn link kan lezen niet betrouwbaar genoeg. Mocht het goed werken, zou je onder windows en linux de data kunnen benaderen.

Een softwareraid is zoals gezegd aangemaakt binnen je OS en dus OS specifiek. Je kan geen data uitwisseling hebben tussen een windows software raid en / of een linux software raid onder de verschillende OSen.

3kwp pvoutput

• gertvdijk
morpheus schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 11:41:
Een software raid wordt pas actief in het OS en kan dus niet gebruikt worden om op te starten. Je zult dus moeten booten van een bootpartitie die niet op een raid staat. Eenmaal in je OS, wordt je software raid actief en kan de software raid beschikbaar gemaakt worden.
Onder Windows misschien, maar Grub kan prima overweg met het booten van RAID arrays (simpele). Laatst nog gedaan. In recentere versies van Debian/Ubuntu gaan dan automagisch de juiste modules in je initramfs.
En besides... wat maakt het uit om een 60MB partitie te hebben voor boot en de rest (39,9 GB i.p.v.40,0) voor je rootfs?
morpheus schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 11:41:
Een softwareraid is zoals gezegd aangemaakt binnen je OS en dus OS specifiek. Je kan geen data uitwisseling hebben tussen een windows software raid en / of een linux software raid onder de verschillende OSen.
Nee, maar daarvoor kan je dan dus een niet-RAID partitie maken en die gebruiken voor data die je op beide OS'en wil gebruiken (zoals hij nu zijn E 'schijf' heeft). Daarnaast kan Linux waarschijnlijk gewoon de Software RAID van Windows lezen.

[ Voor 9% gewijzigd door gertvdijk op 09-10-2008 11:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thx voor alle snelle reacties.
Ik moet hier nog aan toevoegen dat dit mijn eerste ervaring met linux is, ik heb er nooit mee gewerkt en wil het graag eens een keer proberen, van terminal commands heb ik dus 0 verstand.

Zo te horen is linux installeren op een raid-partitie niet erg simpel en betrouwbaar.

Wat is Grub dan precies? Kan ik met deze applicatie toegang krijgen tot mijn windows raid-array als ik een ergens een ander goedkoop schijfje op de kop tik om linux van te booten?

• morpheus
Verwijderd schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 11:53:
Ik moet hier nog aan toevoegen dat dit mijn eerste ervaring met linux is, ik heb er nooit mee gewerkt en wil het graag eens een keer proberen, van terminal commands heb ik dus 0 verstand.

Zo te horen is linux installeren op een raid-partitie niet erg simpel en betrouwbaar.

Wat is Grub dan precies? Kan ik met deze applicatie toegang krijgen tot mijn windows raid-array als ik een ergens een ander goedkoop schijfje op de kop tik om linux van te booten?
Ik zou sowieso met je huidige setup het uit je hoofd zetten om vanuit linux je windows partities op je gemaakte raid te benaderen. De kans is zeer groot dat je al je data kwijt bent. Zelfs al door Linux te installeren. Wat dat betreft heb je er goed aan gedaan nog niets verders te proberen.

Mocht je je data eerst backuppen, zou je kunnen stoeien, maar makkelijk zal het niet zijn om dit uit te vogelen omdat er gewoon geen betrouwbare oplossing voor handen is die goed gedocumenteerd is.

[ Voor 5% gewijzigd door morpheus op 09-10-2008 12:02 ]

3kwp pvoutput

• gertvdijk
Dat maakt niet uit, dat leerproces is iets wat heel snel kan gaan met trial and error.
Bedoel je nou niet betrouwbaar of juist wel? Het juist heel erg betrouwbaar.
Daarnaast heb je volgens mij nog niet helemaal door wat een RAID-partitie is. Je kan namelijk met software RAID gewoon een partitie op een schijf pakken en die niet formatteren als NTFS, ext3, FAT32 of wat dan ook, maar als Linux RAID. Je verzamelt de partities en stopt die in een array met mdadm die vervolgens alles voor je doet en je een nieuw blockdevice geeft (md0 bijvoorbeeld). Daarop zet je een filesystem (NTFS, FAT32, ext3, whatever) en heb je weer één groot volume. Je kan dus heel veel arrays maken met maar 1 schijf in theorie (maar dat maakt geen sense natuurlijk) of verschillende RAID varianten op verschillende schijven. (RAID0 voor je rootfs, RAID5 voor je DATA partitie, RAID1 over nog een paar extra schijven voor hele belangrijke data etc etc).
Grub is een bootloader (die heb je al na installatie van Ubuntu). Het enige wat het doet is de kernel (met bepaalde modules) in het geheugen laden. In Linux heet dat het initramfs (of initrd in oudere versies) en daarin zit alle benodigde software gecompileerd om verder te kunnen booten met de software op je rootfs (de applicaties en services). Tegenwoordige versies van Grub snappen ook wanneer je zegt dat je wil booten van md0 (je RAID array) bijvoorbeeld. :) En zodra je mdadm installeert op Debian/Ubuntu gaan automatisch de benodigde kernelmodules in je initramfs.
In hoeverre dat lukt met Windows RAID weet ik niet, dat heb ik nog nooit geprobeerd.

• Maarteninski
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik heb hetzelfde probleem gehad, heb Vista op een RAID0 staan, ook met een fake-raid (intel ICH8R chipset geloof ik). Linux (ubuntu) installeren op diezelfde RAID0 is mij toen ook niet gelukt, vanwege het feit dat linux dus niet met een fake-raid om kan gaan blijkbaar. Of in ieder geval, niet op dezelfde "simpele" manier als Windows.

Heb toen m'n Ubuntu maar op een van m'n 2 dataschijven geinstalleerd. Dat ging prima, maar vervolgens kwam ik Vista niet meer in... GRUB herkende de RAID0 niet als een schijf. Ik heb toen handmatig een regeltje aangepast in de grub om 'm te dwingen "iets" op te starten van hd0,0 ook al had ik "officieel" geen hd0,0 (werd niet herkend in ubuntu). En zowaar, het werkt. Maar dat is meer geluk dan wijsheid geweest, ben ik bang...

Kortom, als je data je niet zoveel uitmaakt, kun je er eens mee klooien. Maar als je data je lief is, kun je beter ofwel een hardware RAID-controller kopen, ofwel zonder RAID0 werken.

Edit:
Ik kan vanuit Linux ook niet op die RAID0 komen. Wordt dus niet herkend. Andere partities op m'n dataschijven is geen probleem.
morpheus schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 12:01:
[...]

Ik zou sowieso met je huidige setup het uit je hoofd zetten om vanuit linux je windows partities op je gemaakte raid te benaderen. De kans is zeer groot dat je al je data kwijt bent. Zelfs al door Linux te installeren. Wat dat betreft heb je er goed aan gedaan nog niets verders te proberen.
Dat valt dus nogal mee, bij mij in ieder geval :)
Mocht je je data eerst backuppen, zou je kunnen stoeien, maar makkelijk zal het niet zijn om dit uit te vogelen omdat er gewoon geen betrouwbare oplossing voor handen is die goed gedocumenteerd is.
Precies... ik ben er toen ook mee aan het klooien geweest, uiteindelijk is het wel gelukt maar niet omdat ik nou duidelijke documentatie erover gevonden had.

[ Voor 34% gewijzigd door Maarteninski op 09-10-2008 12:32 ]

• morpheus
Maarteninski schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 12:25:

Dat valt dus nogal mee, bij mij in ieder geval :)
De topic starter heeft exact mijn moederbord en harde schijven uit dezelfde serie. Lees mijn link die ik hierboven gaf wat mij overkomen is. Toevallig vandaag nog iemand in mijn mail die hetzelfde probleem overkwam en naar mijn oplossing vroeg om mijn raid0 data terug te vinden...

3kwp pvoutput

• Maarteninski
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-10-2024
morpheus schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 13:26:
[...]

...Lees mijn link die ik hierboven gaf wat mij overkomen is. ...
Nu wel gelezen ;) Ik zie het, dat is inderdaad wel klote op die manier. Wat dat betreft heb je wel gelijk, dat een waarschuwing oid wel op z'n plaats zou zijn.

Ik heb het op dezelfde manier gedaan, ook zitten klooien met dmraid -... geloof ik. Bij mij is alles gelukkig wel goed gelopen, maar dat komt dan waarschijnlijk doordat ik ubuntu op een andere fysieke schijf heb geinstalleerd.

Dus inderdaad goede raad van je aan de TS: vergeet het maar, of koop idd een ander schijfje en installeer linux daarop, maar dan ben je nog niet zeker dat je het aan de praat gaat krijgen :|

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Ach, ik heb al jaren een perfect betrouwbare Gentoo instalatie op mijn fakeraid config draaien.

Draait perfect, nooit problemen mee.

Op dit moment zit het ook op een bordje met een ICH9R.

Je kunt Ubuntu wel instaleren, maar aangezien de installer dit standaard niet aankan, moet je het handmatig doen.

Bijvoorbeeld via
https://wiki.ubuntu.com/FakeRaidHowto

Volgens mij heb ik er ook wel eens Ubuntu opgehad, toen heb ik vanaf de livecd dmraid geïnstaleerd, dmraid -ay gedraaid, en toen zag de installer de disken volgens mij wel.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle uitgebreide,

Ik denk dat ik eerst maar eens met linux aan de slag ga op een andere pc waar geen raid op draait. Ten slotte wil ik het voornamelijk installeren om er een beetje bekend mee te raken. Ik wil liever ook niet al mijn data riskeren of backupen en mijn raid array verwijderen vindt ik ook een beetje zonde van de snelheid. Alle slechte ervaringen van morpheus zijn genoeg om eerst maar eens simpel te beginnen. Ik heb nu wel meer inzicht in raid-arrays, partities en extensies, erg bedankt.

• KnEuTeR
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02-2024

KnEuTeR

iedereen heeft een handelsmerk

als je windows OOK in raid0 wilt houden op dezelfde array, KAN je alleen maar voor fake-raid gaan. (dus software raid is geen optie)

Ik doe dit al sinds 3 ubuntu releases, en ik word er steeds handiger in. Het gaat ongeveer zo:

- start een ubuntu live cd op
- apt-get dmraid
- maak handmatig partities aan
- start de NORMALE installer (staat op je desktop)
- ga verder zoals je normaal zou doen want nu verschijnen de raid disks gewoon in de installer
- klaar

dus dat zijn maar 2 extra stappen die vrij simpel zijn.

mijn uitleg is heel beknopt, maar ik heb hier wel een link naar een uitgebreidere tutorial:
https://help.ubuntu.com/community/FakeRaidHowto

daar word zelfs ALLES handmatig gedaan. Maar mijn ervaring is dat als je eenmaal dmraid hebt draaien met partities dan kan je gewoon de normale installer gebruiken!

en wacht anders op 8.10, die schijnt out-of-the box fakeraid te ondersteunen, duurt nog maar 20 dagen ofzo.

Ik had trouwens 2 raptors van 74gb in raid0 op een Asus P5B delux (jmicron)
Maar ik ga binnenkort een Solite State Disk halen als bootschijf :)

[ Voor 8% gewijzigd door KnEuTeR op 09-10-2008 21:10 ]

Computers ain't that smart, Whatever man built could be taken apart

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

KnEuTeR schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 21:05:
- start een ubuntu live cd op
- apt-get dmraid
- maak handmatig partities aan
- start de NORMALE installer (staat op je desktop)
- ga verder zoals je normaal zou doen want nu verschijnen de raid disks gewoon in de installer
mijn uitleg is heel beknopt, maar ik heb hier wel een link naar een uitgebreidere tutorial:
Dat is precies wat ik zei ;)

• KnEuTeR
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02-2024

KnEuTeR

iedereen heeft een handelsmerk

mja idd :P (heb niet alles helemaal gelezen :X)

die installer had wel een beetje moeite om om te gaan met die partities maar met een beetje klungelen ging het wel goed :P Als je nog tips nodig hebt hoor ik het wel.

Computers ain't that smart, Whatever man built could be taken apart

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

Heeft Ubuntu geen rolling releases?

Dan kun je even een de laatste beta versie proberen en kijken of die installer inderdaad fakeraid ondersteund.

Anders kun je m natuurlijk altijd nog in een VirtualBox / VPC draaien onder Windows, als het puur is om te proberen. Boet je wel behoorlijk in aan snelheid.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Rainmaker schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 21:19:
Dan kun je even een de laatste beta versie proberen en kijken of die installer inderdaad fakeraid ondersteund.
fakeraid is geen protocol of norm. fakeraid is een scheldwoord voor vleugellamme technologie die bij ieder moederbord zo ongeveer net iets anders in elkaar steekt. Je moet echt niet denken dat je de schijven van een Supermicro PDSBE uit de kast trekt, aan een PDSBA hangt en gewoon verder kunt werken, hoewel het vrijwel identieke moederborden zijn. Er is geen 'fakeraid versie 1.0' die iedereen ondersteunt, dus of het werkt, en dan zitten je schijven toevallig op een manier aan elkaar die linux snapt, en als het niet werkt gaat niemand het voor je fixen, tenzij 'ie toevallig precies hetzelfde probleem heeft en het voor zichzelf opgelost moet hebben.

Omdat ik verder niets met windows te maken heb doe ik 'gewoon' LVM en md en ontloop zo het hele probleem, maar mijn voorgangers waren niet zo slim, dus zo af en toe is het zoeken naar een exact identiek moederbord om veilig de data uit de fakeraid te peuteren zodat je een stuk systeem kunt vervangen. (Ja, ook verschillende revisies van hetzelfde moederbord lezen soms elkaars fakeraid niet eens..)

Mijden als de pest, tenzij je altijd een spare in de kast hebt liggen.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

Topicstarter
en wacht anders op 8.10, die schijnt out-of-the box fakeraid te ondersteunen, duurt nog maar 20 dagen ofzo.
Dat klinkt mij als muziek in de oren, komt echt als geroepen!, ik snap lang niet alle jargon-taal over linux hier. Ik hoop dat dit een stuk simpeler wordt.

Wat zijn VLM en DMRAID? (het spijt me maar zoals ik al zei dit gaat mijn eerste ubuntu ervaring worden)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2008 21:49 ]

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-01 20:49

Robtimus

me Robtimus no like you

Verwijderd schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 20:13:
Bedankt voor alle uitgebreide,

Ik denk dat ik eerst maar eens met linux aan de slag ga op een andere pc waar geen raid op draait. Ten slotte wil ik het voornamelijk installeren om er een beetje bekend mee te raken. Ik wil liever ook niet al mijn data riskeren of backupen en mijn raid array verwijderen vindt ik ook een beetje zonde van de snelheid. Alle slechte ervaringen van morpheus zijn genoeg om eerst maar eens simpel te beginnen. Ik heb nu wel meer inzicht in raid-arrays, partities en extensies, erg bedankt.
Slightly offtopic, maar wellicht is VMware Player meer iets voor je op dit moment. Met behulp van VMX Builder of EasyVMX kun je virtual machines aanmaken.

(Beide links werken bij mij trouwens momenteel niet, anders moet je even verder zoeken.)

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• morpheus
Kijk eens naar de waarschuwing bovenaan die pagina... Die is er neergezet na enkele basisstapjes uit die handleiding op een live cd om even wat te testen en het bij mij foutging. Het probleem met dmraid is dat het niet alles 100% ondersteund en ook zelf niet ondersteund wordt. Het kan goed gaan, maar je hebt erg snel ook kans op een kapotte raid. Leuk om aan iemand te adviseren, maar adviseer dan ook over het risico.

dmraid -ay is al in staat om je raid om zeep te helpen als het fout gaat.

3kwp pvoutput

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Linux kan prima software raid aan. (Natuurlijk Niet de Bios raid maar de linux versie.)

Mijn partities op mijn werk (servers en thuis natuurlijk /,/tmp,/usr,/var en /home structuur)
disk1: boot - swap - Linux Software Raid (/)
disk2: swap - Linux Software Raid(/)

swap is raid. En natuurlijk swap van disk2 is even groot als boot en swap van disk 1.
ik werk veel met VM's (5) en Veel snapshots (100+??). Veel I/O rest van het team draait fake raid0 winXP
Natuurlijk echte raid is beter. Maar voor smerige I/O performance kom maar op.

natuurlijk backups (document management, svn)

voor dit soort raid gebruik je:
mdadm - tool to administer Linux MD arrays (software RAID)

>.< >.< >.< >.<

Pagina: 1