Dit ziet er erg veel belovend uit. Kernel optimalisatie en een slimmere manier van booten kan veel pc's dus een stuk sneller laten opstarten. Ik kan me voorstellen dat de volgende generatie distro's als Ubuntu en Fedora straks bij de installatie al een hardware detectie zullen uitvoeren en op basis daarvan een "custom" kernel genereren die specifiek voor die machine is. Alle hardware die door een kernel ondersteunt wordt kan immers goed gedetecteerd worden en voor hardware wat niet goed gedetecteerd kan worden, kan er altijd nog terug gevallen worden op een externe module, denk bijvoorbeeld aan een WiFi-kaartje, die nog maar zelden vanuit de kernel ondersteund wordt en waarbij een losse module zelfs wenselijk is ivm de wisselende aanwezigheid.
Weet iemand trouwens waarom X standaard altijd de keymaps opnieuw genereerd? Het is nou niet echt zo dat het vaak gebeurd dat een keyboard verwisseld wordt en mocht dat een keer gebeuren, dan is een udev event reden genoeg om het alsnog opnieuw te compileren. Bovendien praat je over een vertraging van hooguit enkele seconden, die bij een opstarttijd van 5 seconden wel veel uitmaken, maar onder het werken er nauwelijks toe doen. Tegen de tijd dat je de hardware ingeprikt hebt en weer zit om verder te werken, zijn die seconden al lang verstreken.
Sowieso heb ik het idee dat de opstarttijd van linux de laatste tijd aan het afnemen is. Ik heb net een verse Debian Sid geïnstalleerd en ik ben toch behoorlijk onder de indruk van de snelheid op mijn inmiddels antieke laptop met een Athlon mobile 2500+ proc (32 bitter). Ik moet bootchart er eens tegenaan gooien, maar volgens mij zit ik op een opstarttijd van 30, misschien 45 seconden. En dat is nog met de standaard modulaire kernel van Debian zelf, die dus alles behalve optimaal is.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier